Jae Hee's POV
Aku menyarung dress tersebut selepas mengambil mandian suam. Aku mengeringkan rambut dengan hair dryer. Aku membuat rambut aku menjadi wavy hair. Aku memakai natural make up di muka dan menghiaskan mata aku dgn brown natural toned eyeshadow. Aku juga memakai contact lens berwarna hazelnut untuk membantu aku melihat tanpa cermin mata. Aku memakai high heels berwarna coklat. Aku membelek pantulan diri aku di cermin sambil berpuas hati dgn hasilnya. Aku mencapai sling bag aku lalu turun ke bawah.
Jungkook's POV
Aku mengangkat luggage aku dan Jae Hee yang sederhana besar turun tangga. Aku nampak satu tubuh wanita muda sedang duduk di sofa bersebelahan dengan eomma. Aku meletakkan luggage aku di lantai. Eomma menoleh. "Oh Jungkookie? Mari duduk kat sini" ajak eomma dan aku terus duduk. Alangkah terkejutnya aku bila nampak Areum tersenyum ke arah aku.
"Annyeong Kook" kata dia sambil tersenyum senget. "Annyeong" jawab aku tak selesa apabila Areum pandang aku semacam. "Areum ssi, aku nak kenalkan someone kat kau. Kejap"kata aku sambil bangun jalan ke arah Jae Hee baru turun lalu memegang tangannya. "Kenapa oppa?"soal dia bingung. Aku mengeratkan pegangan tangan aku dengan dia sambil menyuruhnya duduk di sebelah aku.
"Areum, eomma, meet my future wife and your future daughter-in-law. This is Im Jae Hee, you can call her Jae Hee. And jagi, ni Jeon Areum. Panggil dia Areum je" jelas aku. Aku nampak wajah Areum mula tak puas hati. "Mane boleh! Hanya Areum menantu eomma. Hanya Jeon Areum bukan Im Jae Hee!"teriak eomma membuatkan aku dan Jae Hee sedikit terperanjat. "Sudah!" Kata appa yang berjalan menuruni tangga.
"Awak ni dah kenapa? Buang tabiat jerit depan tetamu? Tak malu ke? Kenapa awak sibuk sangat nak halang kookie dengan Jae Hee kahwin? Kita ni sebagai parents kena sokong bukannya halang diorang. Kookie sendiri cakap dengan saya yang dia dah lamar Jae Hee. Kalau awak tak percaya, tengok cincin dekat jari manis Jae hee. Tu cincin yang saya dengan kookie pilih sendiri" jelas appa panjang lebar menyebabkan Areum berasap.
Jae Hee's POV
"Tak boleh! Kau betina! Aku dari dulu suka Jungkook sampai kau datang je, dia tak layan aku!" jerit-jerit Areum terus menerpa ke arah aku. Tapi mujur Jungkook cepat bertindak dan menghalangnya. "Kalau kau tak suka dia, kau boleh berambus sekarang!" kata Jungkook tegas. "Areum balik dulu ya sayang?" pujuk eomma Jungkook lembut. Dia mencapai tas tangan dia dan keluar dari pintu rumah lalu menghempasnya dengan kuat. Aku menghembus nafas berat.
"Eomma puas hati kan sekarang?! Tengok ape Areum nak buat kat Jae Hee" kata Jungkook sambil memandang eommanya tajam."Oppa dah la. Jagi takde pape. Tak baik oppa marah eomma oppa camni" kata aku sambil menggosok belakangnya. "Jae Hee, eomma mintak maaf. Semalam Jae Hee kena marah sebab eomma" kata eomma Jungkook pada aku sambil menunduk kepala ke lantai. "Takpe Jae Hee maafkan ahjumma" jawab aku sambil memeluknya. "Eomma bukan ahjumma. Jae hee kan bakal menantu eomma"sambung eomma Jungkook membuatkan kami semua ketawa. Tanpa aku sedar,ada makna lain di sebalik senyuman eomma Jungkook.
YOU ARE READING
Barista and English teacher + jjk and pjm
FanfikcePerjalanan kita dalam hidup tak semestinya lancar. Mesti ada sekatan dan halangan. Siapa yang sanggup hari-hari dipenuhi dengan seksaan. Jadi dia orang sahabat telah mengambil keputusan untuk lari dari tempat yang layak diberi nama 'neraka'. Apabil...