55☕

45 57 0
                                    

Jungkook's POV

Aku menoleh ke kanan dan melihat Jae Hee yang diam menunduk. Aku menggosok-gosok belakangnya lembut untuk menenangkannya. Aku tahu kata-kata eomma melukakan hati dia. "Gwenchana" pujuk aku.

"Eh jom makan. Appa dah lapar tau tak. Tunggu korang nak datang macam jauh sangat" kata appa sambil bergerak ke arah meja makan yg mampu memuatkan 12 orang. Aku membantu Jae Hee berdiri dan mendampingi dia ke meja makan. Eomma ? Dah ada sebelah appa. Aku duduk di sebelah Jae Hee dan berhadapan dengan eomma, appa. Aku rasa tangan Jae Hee menggigil. Dia bangun dan mencedok nasi untuk semua. Mula dari appa, eomma, aku dan akhir sekali untuk dia. Tapi kali ni kuantiti nasi dia lagi sikit dari selalu. Aku mengambil sedikit daging salai, kimchi dan sayur untuk menyeimbangkan juadah makan aku. Aku lihat Jae Hee mengambil hanya kimchi dan sayur.

"Jagi don't stare at the food. There are not poisoned" kata aku menghentikan lamunan Jae Hee. Dia hanya tersengih sebelum menyambung makan. Rindunya dgn masakkan eomma. Aku tambah 2 mangkuk nasi. Aku lapar sangat lagi lagi pizza tak mampu tampung lapar aku dari rumah Jae Hee ke sini. Habis je makan, aku letak chopstick atas meja sambil mengusap perut aku. "Ah kenyangnya. Eomma, Daebak" kata aku sambil memberi tanda "Good" ke arah eomma. Dia hanya tersenyum dan menyambung makan kembali. "Jae Hee kalau nak tahu, oppa awak ni memang suka daging, sayur salad dgn kimchi lagi lagi sup kimchi panas sebab tu perut bunnn" kata appa Jungkook sambil memandang ke arah dia. "Appa shhh. Malu la kookie depan Jae Hee" sahut Jungkook sambil meletakkan jari telunjuk di bibirnya. Meletus gelak kami di meja makan. "Dah lepas ni suruh lah Jae Hee kemas.Dia kan 'bakal menantu'. Eomma dengan appa nak keluar kejap" sambung eomma Jungkook dengan menekankan perkataan bakal menantu. "Okay eomma" sahut Jungkook.

Jae Hee's POV

Selera aku hilang ditelan perasaan kecewa. Aku pandang Jungkook yang sudah menghabiskan makanannya. "Oppa? Dah habis makan ke?"soal aku. "Dah" jawabnya ringkas. Aku terus mengambil pinggan aku dan dia menuju ke dapur. "Eh takyah susah susah. Letak je situ biar eomma buat" kata eomma Jungkook kepadaku. "Eh takpe. Biar Jae Hee buat lagipun  ahjumma dah susah susah buatkan makanan. Jadi,biarlah Jae Hee basuhkan ye" jawab aku dengan bertimbang rasa. Dia hanya mengganguk. Tanpa aku perasan, dia mengambil satu pinggan dan menghempaskannya ke lantai.

"Jagi, eomma nape ni?" Soal Jungkook terkejut. "Perempuan ni. Dia sengaja pecahkan pinggan eomma yang Areum beli dekat Dubai" jawab eomma menayangkan wajah sedih.  "Ja-jagi tak buat. Sumpah" aku  mempertahankan diri. "Dah pecah nak buat macam mane. Takpelah. Kejap lagi ada lah tu yang bersihkan. Dah Jae Hee dgn kookie naik la atas. Berehat dulu" sambung appa Jungkook yang berdiri di belakang Jungkook. Aku hanya menunduk sambil melangkah dengan berhati-hati keluar dari dapur. Jungkook terus genggam pergelangan aku dengan kemas sambil menarik aku naik tangga. Dia terus tarik aku masuk bilik dia. "Apa masalah jagi ni ha?!" Kata Jungkook sambil meninggikan suara dan mendengus.

Barista and English teacher + jjk and pjmWhere stories live. Discover now