Semasa Humaira turun,dia memandang Riyaz yang sedang berada di ruang tamu sambil menonton televisyen.Macam laa dalam bilik takada benda alah tu.
Kaki perlahan menapak kearah suaminya yang sedang ralit itu.Satu tangan naik mencuit bahu kiri suaminya.Riyaz berdiam diri.Bukan dia tidak tahu siapa gerangan yang melakukan itu.
Humaira mencebik.Tangan kanannya pula mencuit bahu sebelah kanan.Masih sama.Riyaz tidak memberi sebarang reaksi.
Humaira menjuih bibirnya sebelum berlalu ke arah depan Riyaz.Dia mendepakan tangannya menghadang Riyaz daripada menonton televisyen.
Riyaz mendengus kasar sebelum mengangkat punggungnya.Sebok aje.
Baru selangkah dia menapak,terasa tangannya ditarik dari belakang.Segera Riyaz sembunyi senyum."Humaira minta maaf sebab tampar abang"tuturnya perlahan
Riyaz berpaling.Terkejut mendengar ayat isterinya itu.Ewah Humaira?abang?
Humaira mengemam bibirnya sebelum digoncang perlahan tangan kasar suaminya itu.
Bibirnya dicebik ingin menangis.Riyaz mengerut dahinya.Aihh nampak cengeng nya.Sikit sikit nangis.
Riyaz mengusap perlahan kepala Humaira itu.Dia menunduk mencium sekilas dahi licin itu."Hmm"tanpa berkata lebih lanjut dia meleraikan pegangan isterinya sebelum berlalu ke ruang dapur untuk breakfast.Sempat dia mengerling Humaira yang masih tercengang cengang itu.
Bibirnya tersungging senyum sinis.
Betul ke Humaira dah ubah panggilan terhadapnya atau sengaja nak bagi dia lembut hati."Hah Riyaz.Meh makan.Umi masak nasi kerabu.Favourite Humaira"jemput umi
"Mana kakak,abang Riyaz?"soal Mira yang sedang menyuap nasi kerabu kedalam mulutnya.
"Kakak ada ni hah..Kenapa?"suara utu muncul bersama reaksi berlainan.Riyaz disebelah buat tak nampak.Dia menarik kerusinya lalu duduk.
"Humaira.Nah sendukkan untuk Riyaz"umi menghulur pinggan kosong kepada Humaira.Humaira tanpa sebarang kata terus menyambutnya lalu mencedokkan nasi kerabu ke dalam pinggan.
"Dah.Cukup"Riyaz menahan tangan Humaira yang mahu menambahkan lagi nasi.Ingat dia ni lembu ke makan tak ingat dunia?
Humaira mengangkat bahunya sebelum menghulurkan kepada Riyaz.Riyaz memulakan suapan pertamanya selepas membaca doa.
"Abah mana umi?abang long?kaklong?baby husna?"soalnya sambil mata melilau memandang sekeliling.Namun kelibat yang disebut tidak muncul.
"Abah kamu keluar.Ada client dari Jepun nak jumpa.Katanya hal penting"umi mengunyah nasi kerabu itu sebelum menyambung lagi.
"Abang long dengan kaklong bawa budak kecik tu pergi hospital.Demam panas."Mulut Humaira yang penuh dengan nasi kerabu itu membuat bentuk 'O'.Riyaz mengerling tingkah isterinya.
Mulut penuh pun still nak bertanya itu.Bertanya ini.Satu hal dia perasab tentang Humaira.Apabila dengannya mulut itu lebih diam berbanding apabila dengan keluarganya.
Amira bangun setelah pinggannya licin.Dia menggosok perlahan perutnya sebelum
"Errkk"
Tercetus tawanya apabila melihat Riyaz yang tercengang cengang itu.Apa tak pernah lihat orang sendawa ke apa?Humaira sudah menjengilkan sebelah matanya.
'Adik terlebih peramah.Kakak terlampau malu'omel Riyaz dalam hati.
"Ni Riyaz kamu kalau nak tambah lagi.Jangan segan tau.Humaira kamu layan Riyaz ye.Umi dengan Amira nak keluar pergi butik Datin Aida kejap"ujar Umi seraya bangun.
Humaira tersedak.Umi dan Amira nak keluar?Abah,abang long,kaklong dan Husna dah keluar.Maknanya dia dengan Riyaz je ke dalam rumah ni nanti?
Air liur ditelan kesat.Matanya mengerling Riyaz yang sedang menyuap nasi ke dalam mulutnya itu.
Umi berlalu pergi setelah selesai membasuh pinggan.
"Kenapa pucat?"soal Riyaz sambil mencicip air kopi.
"Hah?sapa?saya?ma-mana ada"bohong!mukanya sememangnya pucat akibat takut membayangkan dia bakal bersama Riyaz.Umi tolonglaah jangan keluar!!!
Riyaz mencebik sambil menggangkat bahunya.Dia cuba menahan senyum.Masa kan dia tak tahu apa yang ada kat kepala Humaira.Sekilas ikan di laut dia tahu laa betina ke jantan.
Eheks..aku update sebab aku happy hahahah..nak tahu kenapa?sebab korang comment laa.apa lagi..hahah👅
YOU ARE READING
Mr PSIKO(C✔)
Romance"Kalau aku dapat mengandungkan kau malam ni.Kau mesti takkan dapat lari dari aku sayang." "Saya takkan sesekali terima lelaki yang dah rosakkan saya" "I'm sorry sayang.Abang terlampau sayangkan sayang.Abang taknak sayang pergi dari hidup abang.Hukum...