94 baby

11.3K 429 81
                                    

"SABAR Riyaz bawa bertenang.Insha Allah tak ada apa apa tu"ujar Puan Sri Ina cuba menenangkan anak lelakinya.

Wajah Riyaz memerah menahan rasa.Doktor bagitau Humaira mengalami komplikasi dalam kandungannya.Antara Humaira dan bakal bayi mereka.Harapan untuk hidup kedua dua insan yang tersayang dalam hidup Riyaz sangatlaa tipis.

Andai kata Riyaz memilih untuk menyelamatkan isterinya.Dia akan kehilangan anaknya yang akan mengenal dunia.Tapi kalau dia memilh untuk menyelamatkan anaknya pasti dia akan kehilangan wanita yang telah mengambil separuh nyawanya.

Ya Allah tolonglaa hamba mu ini.

"Riyaz sabar.Bawa mengucap.Sekarang ni dah dekat subuh.Apa kata kamu solat dulu"unsur mummynya lagi.

Tan Sri Kamil mengangguk setuju dengan cadangan isterinya.

"Tapi..."

"Waktu macam ni laa kita nak mengadu dengan Allah."potong daddynya.

Riyaz mengangguk lemah.Sempat dia memandang sayu pintu bilik kecemasan yang menempatkan isterinya itu.

Kakinya mengatur langkah ke surau di hospital itu.

Setelah selesai solat subuh,Riyaz menadah tangan berdoa.

"Ya Allah,Ya Tuhanku.HambaMu mohon kepadaMu.Hanya engkau sajalah tempat yang aku mampu merintih.Engkau sajalah yang mampu memberi keajaiban buat isteri dan anak kami.Aku mohon padaMu.Engkau selamatkanlaa isteri dan anakku.Aku tak bersedia untuk kehilangan mereka Ya Allah.Sesungguhnya hanya Humaira Qistina wanita yang paling aku cintai Ya Allah.Tiada galang gantinya.Engkau redakan laa sakitnya kepadaku Ya Allah.Aku rela menanggung kesakitan itu agar isteriku berada dalam keselesaan tidak menanggung perit bersalin"

Selesai mengaminkan doa.Riyaz bergegas pergi ke ward yang menempatkan Humaira.

Kebetulan doktor yang membedah isterinya turut keluar dari bilik bedah tersebut.

Pucat lesi wajah Riyaz melihat wajah muram doktor lelaki itu.Sempat ditilik wajah itu.Kacak muda lagi.Tapi tak sekacak aku la.Tch.

Sempat lagi eh.

"Macam mana keadaan isteri saya doktor?"tanyanya senada.Dalam hatinya berfikir apa sebesar besar hospital ni tak ada yang perempuan ke apa?

"Maafkan kami.Kami dah cuba sedaya upaya tapi..."doktor itu menggelengkan kepalanya berkali.

Riyaz menahan air mata jantannya dari keluar.Dia berdegup menunggu apa yang bakal dikatakan oleh doktor muda itu.

"Tahniah,Encik dapat baby girl.Dan Alhamdulillah Puan Humaira selamat atas kuasa Allah S.W.T"ucap doktor itu sedikit teruja.

Riyaz terpempan.

Aku kena prank ke apa ni.

Tan Sri Kamil,Puan Sri Ina dan Datin Aliah sudah mengucapkan syukur.Tersengih sengih tiga orang berpangkat datuk dan nenek itu.Rayyan hanya diam.

Apa laa yang gembira sangat ni?

"Alhamdulillah.Kuasa Allah"ucap Tan Sri Kamil.

"Boleh saya masuk?"soal Riyaz.

Doktor tersebut mengangguk.

"Boleh,tapi encik sorang sajalah.Pesakit masih lemah"kata doktor itu.

Riyaz mengangguk.Setelah doktor itu berlalu,Puan Sri Ina menepuk bahu anak lelakinya.

"Padan muka.Tu laa asyik prank aje bini kamu tu.Nasib baik menantu mummy selamat.Syukur alhamdulillah"kata mummynya.

Riyaz hanya tersengih.Setelah itu dia masuk ke dalam bilik itu.

Mr PSIKO(C✔)Where stories live. Discover now