Riyaz mendudukan Humaira.Isterinya tampak lebih sihat harini.Riyaz mengambil keputusan untuk mengambil cuti agar dapat menemani Humaira hari ni.
"Sayang duduk.Abang pergi ambil pakaian sayang"arah Riyaz kepada Humaira.Isterinya akur.
Dia menghantar langkah Riyaz yang menuju ke arah almari pakaiannya.Pagi tadi anak buah suaminya menghantar semua sekali barangannya ke rumah ini.
Sudut hatinya bersyukur kerana Riyaz menyayanginya sepenuh hati.Menjaganya bersungguh sungguh walaupun dia berkeras melawan.
"Sayang.Ada orang nak jumpa sayang.So,sayang pakai pakaian ni eh.Kita keluar sekejap sebelum abang bawa sayang ke satu tempat"ujar Riyaz sambil membawa persalinan baju untuk Humaira.
Humaira mengerutkan dahinya.
"Baju siapa ni bang?"soalnya bingung.
Setahunya dia tidak pernah membeli baju sebegitu.
Dress untuk orang mengandung berwarna putih suci berendakan hitam.Shawl berwarna dusty pink.
"Sayang punya laa"jawab Riyaz sambil tersenyum
Humaira mengerutkan dahinya lagi.
"Sayang,jangan nak kerutkan dahi sangat nanti cepat tua laa"usiknya.
Laju tangan kecil Humaira mencubit perut suaminya.
Mengaduh lelaki itu.Tangan aje nampak kecik.Sekali kena merah woo.
"Sakit laa yang.Abang gurau aje.Ni baju sayang laa.Abang dah lama beli.Dari dulu abang teringin nak sayang pakai.Tapi.."ayatnya tergantung sendiri.
Humaira terdiam.Tahu apa suaminya cuba sampaikan.
"Forget it.Now,sayang siap eh.Abang mandi kejap.Then kita gerak."ujar Riyaz sambil mengucup dahi Humaira yang terdiam seribu bahasa itu.
"Abang,Humaira minta maaf"ujar Humaira perlahan membuatkan Riyaz kembali berpaling.
Wajah isterinya ditatap penuh kasih.Air mata mula bertakung pada tubir mata gadis itu
"Sayang.Dah abang sayangkan sayang.Walau apa pun sayang lakukan.So,jangan sedih.Mommy kena happy baru baby sama happy"ujar Riyaz riang.
Humaira menarik senyum.
Sungguh dia bersyukur mempunyai lelaki ini sebagai suaminya.
Walau sebesar mana dosa Riyaz terhadapnya dulu,dia maafkan dengan rela hati.5 bulan sudah mengajar dia erti kehidupan sebenarnya.
Cukup lama untuk dia tempuhi seorang diri tanpa suami disisi.
"Dah?"soal Joe sejurus nampak Luna keluar daripada bilika air.
Luna hanya mengganguk sebelum mengikuti langkah suaminya.Sebenarnya dia sedikit gentar nak berjumpa dengan Riyaz dan Humaira.Tapi dia perlu menjelaskan agar Riyaz tidak dipersalahkan oleh Humaira lagi.
Tiba tiba sahaja langkah Joe terhenti menyebabkan Luna yang tidak perasan dengan hentian tersebut melanggar belakang tubuh tegap Joe.
"Aduhh.Kenapa awak berhenti.Sakit kepala saya langgar tiang besar ni"omelnya tidak puas hati.Tangannya menggosok dahinya yang terlanggar itu.
"Tiang besar kau kata?Tiang besar ni laa yang akan buat kau mengandung nanti.Kau tu yang macam siput jalan.Cuba jalan sebelah aku ni.Takdalaa nak langgar belakang aku"ujar Joe sambil menarik Luna ke sebelahnya menuruni tangga.Mereka berjalan beriringan menuju kereta.
Luke dan beberapa anak buahnya tersengih sengih memandang.
"Hai penganti baru ni.Nak kemana?"soal Luke nakal.
Joe mendecit halus sebelum menyuruh Luna masuk.
"Kau masuk dulu.Tunggu aku dalam kereta."arahnya sambil menunjukkan arah keretanya.Luna akur.
"Aku nak pergi jumpa Riyaz.Kau jaga rumah leklok.Jangan nak mengular.Aku tahu korang buat hal.Mampus"ujarnya tegas sebelum berlalu pergi.
Enjin dihidupkan seketika sebelum kereta Honda itu berlalu pergi.
"Lama nya bang.Mana diorang ni?"rungut Humaira.
Riyaz tersenyum
"Alah sayang ni.Baru lima minit sampai dah kata lama.Demand nya dia eh"hidung Humaira dicuit manja.
Humaira memuncungkan bibirnya.Dia haus sebenarnya.Apa kes nak jumpa kat taman macam ni?
Petang macam ni ramai jugak orang tengah berehat dan melakukan aktiviti keluarga bersama.
"Abanggggg......."rengeknya meleret.
Riyaz yang sedang fokus terhadap telefon pintarnya segera memalingkan mukanya menghadap Humaira.
Lain macam panggil dia.Ada laa benda dia nak tu.
"Tu"mulutnya dimuncungkan ke belakang Riyaz.
Riyaz turut menoleh.Pak cik jual aiskrim motor.
"Nak?"soalnya lembut.
Pantas Humaira mengangguk sambil tersengih."Okay abang pergi beli.Tapi...apa abang dapat?"soalnya sambil menjongketkan sebelah keningnya.
Humaira mengecilkan matanya.Tangannya mengetuk dagu,gaya berfikir.
"Hmmm abang dapat pahala laa sebab bahagiakan Humaira dengan babynya"ujarnya sambil tersengih comel.
Giliran Riyaz pula mengecilkan matanya.
"Takmau.Abang nak reward nanti balik"ujar Riyaz selamba.Dia bangun dari duduknya sebelum melangkah pergi.
Namun kata kata Humaira membuatkan dia sedikit geram.
"Nanti abang beli dua tau.Dua orang nak makan ni.Humaira dan baby"ordernya selamba.
'Cisket betol,ingat nak jawab,sayang setuju nak bagi reward tu.Atau abang beli laa dekat abang satu'omelnya tidak puas hati.Mukanya berkerut kerut mengomel sebelum terus berlalu pergi ke arah penjual aiskrim itu.
Humaira melepaskan tawa kecilnya melihat Riyaz mengomel,siap dengan kerut muka lagi.
Sedang dia memerhatikan tingkah suaminya tidak jauh dari situ,dia disapa oleh suara garau seseorang
"Puan"
Humaira berpaling melihat gerangan yang menegurnya.
Joe.Bersama seorang perempuan di belakangnya.Tapi perempuan itu menundukkan mukanya.
Humaira kenal wajah itu.Segera dia bangun dari duduknya.
"Lu..Luna"panggilnya perlahan.
Luna mengetap bibirnya sebelun mendonggak memandang Humaira.
Mata mereka bertentangan.Membawa pelbagai rasa.
HOLD.AK XDE IDEA LAA..ESK AK SAMBUNG YE KALAU AD MASA.
ANYWAY TQ FOR THOSE YG SUPPORT AK.
TANPA KORANG APA LAA NASIB CITER NI..
CEYHH XMAU CEDIH LAA..
HEHEHEHE.
ENJOY YE.
NTI AK UP LGI UTK YG SAMBUNGAN BAB NI.
YOU ARE READING
Mr PSIKO(C✔)
Romantizm"Kalau aku dapat mengandungkan kau malam ni.Kau mesti takkan dapat lari dari aku sayang." "Saya takkan sesekali terima lelaki yang dah rosakkan saya" "I'm sorry sayang.Abang terlampau sayangkan sayang.Abang taknak sayang pergi dari hidup abang.Hukum...