"Tokwan,kami balik dulu ye"Humaira menyalami tokwannya sebelum dipeluk tubuh tua itu.Sungguh dia berasa tenang berada di kampung ini.
Tapi tuntutan yang satu itu perlu dilakukan di bandar pesat itu.
Riyaz hanya memandang lagak Humaira sebelum turut bersalam dengan tokwan."Jaga diri baik baik noh kat bandar sano.Hangpa jangan risau aku baik jaa duk kat kampung ni.Nanti hangpa habaq kat abah umi noh aku kim salam.Ni Riyaz habaq sekali makpak hang.Maaf aku takleh p sana."
"Humaira.Hang jaga baik baik laki hang.Pakai makan dia jaga noh.Jangan sesekali derhaka.Hang pun Riyaz jaga baik baik cucu aku ni.Jangan buat dia sakit hati.Halah biasa laa kalau ada masalah tu.Asam garam rumah tangga.Jangan nak banding ketegak sudah laa.Saling bertolak ansur.Buat keputusan sama sama.Jangan nak puaskan hati sendiri aje.Pikir sama hati pasangan noh"Panjang lebar tokwan berpesan kepada pengantin baru itu.
Humaira menarik senyum kecil manakala Riyaz hanya mengangguk tanda faham.
Jam ditangan ditilik sekilas sebelum meminta diri.Tokwan melambai tangan menghantar pemergian cucu cucunya itu.
Seketika dia mengeluh panjang.Sebenarnya dia bagi nasihat sebegitu rupa agar mereka saling bertolak ansur.Bukan apa dia dengar pergaduhan kecil laki bini tu.
Dia taknak mereka berselisihan faham.Selepas pergaduhan itu dapat dia lihat mereka berdua tidak semesra seperti yang hari pertama datang ke kampung ini.
Humaira hanya diam di seperjalanan jalan.Riyaz juga sedari tadi diam fokus memandu.
Sebenarnya dia sudah berfikir masak masak semalaman.Keputusannya untuk tidak membenarkan Humaira terus sambung belajar itu dilupakan.Benar kata isterinya itu.
Walaupun apa yang berlaku.Dia berhak menentukan hidupnya sendiri.Jadi...
"Abang benarkan sayang teruskan pengajian sayang sehingga grad"memecahkan tembok kesunyian yang dicipta oleh mereka berdua.
Humaira menoleh memandang Riyaz.Riyaz statik memandang ke hadapan.
Terkebil kebil mata comel itu.Benarkah apa yang dia dengar?atau sekadar ilusi?
Riyaz mengulum senyum.Dapat dia lihat dari sisi Humaira sedang memandangnya terkebil kebil.
Perlahan dia menoleh kearah Humaira.
Kening diangkat
"What?""Abang ada cakap apa apa ke?"
"Cakap apa?"timbul niat mengusiknya
"Cakap apa apa je laa"
"Oh.Ada....."sengaja Riyaz meleretkan suaranya.
"Abang cakap apa?"matanya sudah bersinar teruja.
"Do I need repeat myself?"soalnya sambil bersiul kecil.
"Abang..."Humaira memuncung bibirnya.
Riyaz tergelak.Alahai comelnya.
"Kenapa bibir tu?Nak kena kiss ke?"nakal
"Abang..please.Abang repeat balik apa abang cakap tadi"dia sudah tercebik cebik nak nangis.Aih cengengnya.
Makin kuat Riyaz gelak.
"Abang cakap..."
"Abang..."Riyaz diam
Jeda.
"Abangggggg.."Humaira mencubit lengan kekar suaminya itu.
Ketawa besar Riyaz dengan tindakan comel isterinya itu.
"Alahai.Comelnya.Isteri sapa ni?Geramnya abang dengan dia.Rasa nak gigit gigit bagi merah je muka tu"Riyaz mencuit pipi milik Humaira.
Humaira mendengus.Tangan disilang ke dada.Dia merenung ke luar tingkap.
Riyaz senyum nakal
"Okay okay.Abang cakap.Abang benarkan sayang abang ni teruskan pengajian sayang sampai habis grad"ulangnya mesra.
Senyuman yang ditahan tidak dapat lagi ditahan.Humaira menepuk gembira tangannya.
"Thank you abang."
"Thankyou aje?"
"Thank you aje laa.Nak buat apa lagi?"berkerut dahinya
"Banyak benda sayang boleh buat"dia mengerling kearah Humaira yang sudah bertukar posisi duduk itu.Humaira duduk sambil menghadap kearahnya.Selesa untuk berbual mungkin.
"Contoh?"
"Contoh?bagi abang anak"
Serta merta wajah Humaira memerah.
"Kenapa merah ni sayang?nak cendol ke?"lawak bodoh ke apa Riyaz oiii.
"Abang niii"
"Apa?"
"Emm abang bila kita nak balik rumah mommy daddy?"soalnya mengalihkan otak kuning suaminya.
"Bila sayang nak balik sana?Majlis lambat lagi.2minggu lagi"
"Humaira okay aje bila bila pun"
"Okay.Nanti abang bawak sayang balik sana"
Humaira mengangguk akur sebelum diperbetulkan semula kedudukannya.
Hey guys.Sorry baru update.Tukar fon aku lupa password.Risau gak sebenarnya last last try punya try alhamdulillah here I am.
Ada org cakap syg Riyaz.Kenapa tak syg Humaira sekali ke?kesian Humaira dh laa suami dia org lain syg.Asal tak angkut sekali dia?
Apa aku merepek ni😆😂
YOU ARE READING
Mr PSIKO(C✔)
Romance"Kalau aku dapat mengandungkan kau malam ni.Kau mesti takkan dapat lari dari aku sayang." "Saya takkan sesekali terima lelaki yang dah rosakkan saya" "I'm sorry sayang.Abang terlampau sayangkan sayang.Abang taknak sayang pergi dari hidup abang.Hukum...