Ibu bapa mula mengerumuni kawasan nursery dan mendaftarkan diri masing-masing untuk mengambil anak-anak mereka. Kak Suraya dan Kak Munirah sibuk meguruskan budak-budak dan bayi kepada ibu bapa yang telah datang. Aku pulak? Hmmm…jadi tunggul je dekat meja pendaftaran ni. Urusan macam ni memang aku tak berapa reti nak handle sangat.
Kemudian, telinganya tertancap pada suara menangis. Eh? Bunyi macam suara baby Dania? Sepantas kilat Airis meninggalkan meja pendaftaran lalu masuk ke dalam bilik yang diduduki Dania. Memang betul Dania sedang menangis. Airis mengangkat Dania lalu diletakkan ke dalam pangkuannya sambil memujuk Dania supaya berhenti menangis.
Lama kelamaan tangisan Dania mula kendur. Nasib baik jugaklah dia nak berhenti menangis. Kalau tak, jammed jugak otak aku ni fikir macam mana cara nak bagi Dania berhenti menangis.
“Airis? Dania dah bangun?” tiba-tiba suara Kak Suraya memenuhi ruang bilik tersebut. Airis menoleh memandang Kak Suraya dan mengangguk.
“Oklah kalau Dania dah bangun. Ayah dia dah datang. Airis tolong bawakkan Dania ke depan ye? Jangan lupa dengan beg Dania tu sekali ye?” Airis mengangguk.
“Ayah Dania dah datang! So, Dania dah boleh balikkk!!” Airis mencium pipi si comel sebelum mengambil beg Dania lalu keluar dari bilik tersebut.
Dia menghampiri Kak Suraya yang sedang berdiri di pintu hadapan nursery bersama Kak Munirah.“Here you go…” Airis menyerahkan Dania kepada lelaki yang berada di hadapannya.
“You?” Airis mendongakkan kepalanya.
“Kau?” haih! Oh wait! Dia nilah bapak kepada Dania? Oh…keciknya dunia! Berjumpa lagi dengan dia hari ni.
Kak Munirah dan Kak Suraya memandang Airis dan Aryan dengan pandangan pelik. Diorang ni memang saling sama kenal ke?
“Oh…Dania ni anak kaulah?” mukanya cuba dimaniskan di hadapan Kak Suraya dan Kak Munirah yang sedang memandang mereka. Takkan nak tunjuk muka ketat pulak depan diorang kan?
Aryan yang faham dengan perubahan riak wajah Airis turut memaniskan mukanya. Memang hipokrit betul sekarang ni.
“Ha arr…anak aku. Kau? Tak kahwin lagi?”
“Aku? Kahwin? Hahaha…soalan lawak mana kau tanya ni? Kau nampak macam aku ni dah kahwin ke?” kalau tak mengenangkan Kak Suraya dan Kak Munirah ada dekat sini, dah lama aku cincang mamat ni.
Teringat kejadian lunch tadi buatkan aku panas hati! Kalau aku tahu kau yang nak masuk café tadi, memang aku tolak kuat-kuat pintu café tu! Biar lebam dahi kau tu.“Hah…nampak muka kau ni macam dah kahwin. Macam mak orang dah. Oklah aku balik dulu. Jumpa lagi esok,” Aryan mengambil beg Dania lalu berjalan menuju ke keretanya. Aku tahu Airis mesti tengah meletup sekarang ni.
Dia kata muka aku dah macam mak orang? Mamat ni memang sengal betullah! Dah lama rasanya tak makan kaki kot? Muka aku ni memang nampak macam mak-mak ke? Hesy! Lepas tu cakap apa? Jumpa lagi esok? Huh! Tak ada maknanya aku nak jumpa lagi dengan mamat sengal macam kau tu!
“Airis kenal ke dengan bapak Dania tu?” tanya Kak Munirah. Mula dah nak menyibuk.
“Ha arr kenal sangat! Kawan masa dekat sekolah dulu…” kawan? Hmm…kawanlah kot? Tapi, aku lebih rasa meluat dekat mamat tu.
“Untunglah kenal dengan bapak Dania yang hensem tu. Eh? Umur bapak Dania tu berapa?” sudah! Mula dah nak menyibuk hal orang.
“Sama dengan Airis. Kenapa? Hmmm…Kak Su dengan Kak Mun minat dekat bapak Dania eh? Eiii…takkanlah Kak Su dengan Kak Mun terpikat dengan mamat sengal tu?” ops! Terlepas pulak gelaran yang aku bagi dekat Aris depan Kak Suraya dan Kak Munirah.
YOU ARE READING
Hadirnya Cinta
RomanceTak ada apa yang istimewa pun pasal aku. Aku hanya perempuan yang biasa yang hanya bekerja sebagai seorang babysitter di sebuah nursery yang baru dibuka di Kuala Lumpur ni. Maklumlah...aku lepas je SPM, aku langsung tak apply untuk belajar dekat m...