“Abang!!! Cantiklah…” Airis menuju ke arah balkoni sambil memandang ke arah laut. Bestnya! Angin sepoi-sepoi menampar lembut wajahnya. Heeee…dah lama rasanya tak bercuti.
Nilah kali pertama Aryan bawak aku pergi berjalan-jalan. Alah, bukannya luar negara pun. Dalam negara je. Dekat Gold Coast, Morib. Mulanya Aryan nak bawak aku pergi sampai Thailand, Bali, Italy dan segala macam tempatlah tapi aku tak nak. Tak suka bazir duit. Baik datang ke sini. Jimat duit.
Anak-anak??? Tinggal dekat mak dan ayah. Alah, mak dan ayah pun sokong Aryan bawak aku pergi bercuti. Kata diorang sepanjang tempoh kami berkahwin, Aryan tak pernah bawak aku pergi bercuti. Dulu pernah dah nak bawak pergi bercuti tapi nasib tak baikkan bila luggage hempap belakang Aryan. Ingat tak???
Hahaha…Aryan datang dari belakang lalu memeluk pinggang Airis. Hek eleh…nak beromantik dekat balkoni pulak dah. Tapi Aryan memang macam ni pun. Suka manjakan diri dengan peluk aku. Tak kisahlah…asalkan dia tak peluk aku depan orang ramai sudah. Malulah aye a.k.a. emoji monyet tutup muka.
“Sayang suka?”
“Suka! Ke mana pun suka!”asalkan ada pantai dan suasanya cantik, memang aku suka. Tak perlulah ke luar negara macam Bali ataupun Phuket, dalam negara pun ada je yang cantik. Pulau Tioman pun cantik apa.
“Abang nak bawak sayang ke luar negara sayang tak nak.”
“Tak payah…asalkan dalam negara ni masih ada pantai, bawak je. Lainlah kalau Malaysia dah diisytihar tak ada pantai ataupun ada jerung yang sesat kan…” cis! Kau buat lawak bodoh ye Airis?
“Tak habis-habis dengan lawak bodoh dia…” Aryan mencubit pipi Airis lembut. Tak sampai hati nak buat kasar-kasar. Nanti kesayangan sakit. Mengada kau ni Aryan.
“Yelah…kalau nak bawak saya bercuti, tak payah ke luar negara melainkan dua tempat je.”
“Apa dua tempat tu?”
“Madinah dengan Makkah…”
Auwwww…tersentap sikit hati kita. Aryan membalikkan tubuh Airis menghadapnya. “Sayang nak pergi?”
“Gila tak nak pergi? Orang gila je yang tak nak pergi tau! Seronok kan kalau dapat pergi sana apatah lagi kalau dapat tengok Kaabah secara live! Selama ni tengok kat tv je. Tu pun dapat pahala. Apatah lagi yang real life?” kata-kata isterinya membuatkan Aryan tersenyum. Semakin matang isteri aku ni.
“Nanti abang bawak sayang pergi ya? Abang kumpul duit apa dulu bagi cukup, insya-Allah abang akan bawak sayang pergi sana.”
Airis tersenyum. “Alah…abang jangan risau. Tak dapat pergi pun tak apa. Saya faham. Tengok kat tv pun dah cukup.”
“Abang akan cuba tunaikan impian sayang…” dahi itu dicium sekilas.
“Heee abang ni. Tak malu ke? Kalau orang bawah tengok adegan tak senonoh ni macam mana?”
“Adegan tak senonoh apanya sayang? Bukannya 18sx pun!” aduhai…cium dahi pun kata tak senonoh?
“Yelah kalau budak kecik nampak macam mana?”
“Dah nak ternampak, nak buat macam mana?” jawabnya selamba. Airis mencubit perlahan perut suaminya.
“Ada je dia nak jawab!” kedua-dua pipi isterinya dicubit kuat. Aryan berlari meninggalkan Airis.
“Sakitlah!!!” Airis mengejar Aryan satu bilik. Dah pakat jadi superman dengan superwoman sebab main loncat-turun katil. Nak lari dari bini punya hal. Samalah Airis. Nak kejar suami punya hal dengan atas katil sekali dia loncat.
YOU ARE READING
Hadirnya Cinta
RomantizmTak ada apa yang istimewa pun pasal aku. Aku hanya perempuan yang biasa yang hanya bekerja sebagai seorang babysitter di sebuah nursery yang baru dibuka di Kuala Lumpur ni. Maklumlah...aku lepas je SPM, aku langsung tak apply untuk belajar dekat m...