Baca novel terlampau khusyuk sangat sampaikan dia pun tak sedar yang dia dah terlena di sofa. Novel? Selamat mendarat di atas mukanya. Novel tu pulak yang baca muka dia. Tulah…gagah sangat nak baca novel sampai pukul tiga pagi. Akhirnya tertidur jugak.
Aryan terjaga dari lenanya lalu memandang ke sisi. Airis tiada di sisinya. Aikk??? Takkanlah baca novel lagi? Dah pukul 3.30 pagi dah ni? Dia melihat kelibat Airis yang sedang tidur di atas sofa. Apasal novel tu rendah sangat? Takkanlah dia baca macam tu kot?
Selimutnya diselak ke tepi lalu dia turun dari katil menghampiri Airis. Novel diambil lalu memandang Airis yang sudah terlena di atas sofa. Lah…patutlah novel ni duduk atas muka dia. Dah lena rupanya. Baca sampai boleh terlena. Novel diletakkan di atas meja solek. Aryan mencempung tubuh Airis ke atas katil.
Boleh tahan berat minah ni! desis hati kecil Aryan. Ini kalau dengar dekat Airis, mampuslah kena tarik telinga. Selimut ditarik sehingga ke paras dada Airis. Sleep well sayang…kalau Airis dengar ni muntah hijau jugak dekat sini.
Dahi Airis dicium. Tanpa Airis sedar, memang inilah rutin Aryan tiap-tiap hari kalau Airis dah lena nyenyak. Dahinya akan dicium oleh Aryan. Bak kata Aryan, sayang bini. Bertuah kau Airis dapat suami macam Aryan ni.
Aryan panjat katil lalu merebahkan dirinya di sebelah Airis. Wajah yang sedang lena nyenyak itu dipandang lama. Bilalah kau akan balas cinta aku Airis? Aku tahu perkahwinan kita ni baru beberapa hari je tapi aku dah tak sabar untuk dengar yang kau pun cintakan aku jugak. Ke aku hanya bertepuk sebelah tangan?
Pipi kanan Airis menjadi mangsa bibirnya sebelum tubuh itu dibawa ke dalam pelukannya dan dia tertidur sekali bersama Airis hingga ke pagi.
AZAN Subuh berkumandang di masjid yang berada tidak jauh dari taman perumahan tersebut. Airis terjaga dari lenanya dan mengeliat kecil. Pergerakannya terhenti bila tangannya tersentuh sesuatu. Ada hembusan kecil pada tangannya. Dia menoleh ke sebelah. Membulat matanya bila terpandangkan Aryan yang sedang nyenyak tidur di sebelahnya.
Pergerakan Airis tersekat bila tangan Aryan masih melingkar erat pada pinggangnya. Airis cuba merungkaikan pelukan Aryan namun tak boleh. Pelukan Aryan di pinggangnya terlalu erat. Mamat ni…ingat aku ni bantal peluk dia ke? Sedap-sedap je peluk aku.
“Nak pergi mana?” Aryan terjaga bila ada tangan yang cuba merungkaikan pelukannya. Tahu mesti Airis dah terjaga.
“Orang nak bangun. Nak solat.” ujar Airis sambil cuba merungkai tangan
Aryan yang masih memeluk erat pinggangnya. Tak reti-reti nak lepaskan lagi ke? Kan aku dah cakap aku nak bangun solat?“5 minit…” Airis mencebik. 5 minit konon! Tak ada maknanya 5 minit. Mesti dia ambik masa lebih punya.
“Aryan…tak payahlah nak 5 minit sangat. Bangunlah…” selebihnya aku tak selesa sebenarnya kena peluk macam ni. Dahlah tak pandai-pandai nak lepas pulak tu. Ingat aku kahwin dengan dia ni buat jadi bantal peluk kot?
“Sedap-sedap je eh kau nak mengarah? Dahlah badan kau boleh tahan berat jugak aku angkat semalam. Nak baca novel konon? Last-last novel baca muka kau!”
Dia angkat aku? Ugh! Malunya…patutlah aku rasa pelik sangat macam mana aku boleh ada atas katil sedangkan semalam seingat aku, aku ada dekat atas sofa. Rupanya dia yang angkat aku.
“Sapa suruh kau angkat aku? Apa salahnya kalau aku tidur je atas sofa tu?” gagah jugak nak angkat aku ke atas katil. Oh…nak tunjuk kata dia kuatlah angkat aku yang gemuk ni?
“Aku ni suami yang prihatin dengan keadaan isteri dia. Takkanlah aku nak biarkan isteri aku lena atas sofa tu sedangkan aku lena sedap-sedap je atas katil ni? Jadi, sebab aku prihatin, aku kongsikanlah katil aku ni dengan kau supaya kau pun dapat tidur lena dengan selesa. Atas sofa tu tak selesa. Silap hari bulan, sakit tengkuk…”
balas Aryan sambil tersengih bila ternampak Airis mencebik. Salah satu tabiat Airis bila dia cakap dalam nada bangga diri. Mesti Airis akan mencebik macam tu.
YOU ARE READING
Hadirnya Cinta
RomanceTak ada apa yang istimewa pun pasal aku. Aku hanya perempuan yang biasa yang hanya bekerja sebagai seorang babysitter di sebuah nursery yang baru dibuka di Kuala Lumpur ni. Maklumlah...aku lepas je SPM, aku langsung tak apply untuk belajar dekat m...