•BAB 30•

19.6K 497 16
                                    

Lamunan Airis terhenti bila ada gerangan yang masuk ke dalam biliknya.  Dia hanya memandang ke arah kakaknya yang meluru masuk ke dalam biliknya.  Kakak aku ni masuk serupa kena kejar dengan hantu.  Laju benar dia masuk bilik aku.

“Akak dah kenapa?” soal Airis sambil memandang kakaknya yang berdiri di sebelahnya.

Weyh, adik seriuslah nak bertunang hari ni?” soal Hanis dengan nada tak percaya.  Memang dia tak percaya yang adik dia akan bertunang hari ni.  Tak ada angin, tak ada ribut tiba-tiba je nak bertunang.

“Yelah, kenapa? Pelik sangat ke adik nak bertunang?” tapi aku tak hairanlah kalau kak Hanis tiba-tiba pelik bila aku nak bertunang sebab dari dulu lagi aku dah cakap dekat dia aku tak nak kahwin muda tapi…

“Memanglah pelik.  Tiba-tiba je adik nak bertunang.  Adik ada apa-apa ke dengan lelaki tu?”

Dahi Airis berkerut mendengar pertanyaan kakaknya.  “Maksud akak?”

“Faham-faham jelah…”

Ok aku dah faham apa yang kakak aku maksudkan.  “Isy akak ni! Fikir sampai ke situ pulak.  Mana ada.”

“Hensem tak bakal adik ipar akak tu?” Hanis tersengih ke arahnya.  Kalau sengih macam tu, ada maknalah di sebalik sengih dia tu.

Errr…hensem tu tak tahulah nak kata.  Akak tengok sendirilah nanti…” balasnya malas.  Hensem ke? Bagi aku tak hensem pun.

Pintu biliknya diketuk dari luar sebelum dibuka perlahan dari luar.  Airis tersenyum ke arah kawan-kawannya.  Humaira, Feeqa dan Lieya masing-masing bersalaman dengan kakaknya.

“Tak apalah, akak keluar dulu,” Hanis meminta diri untuk keluar.  Tinggallah Airis dengan gengnya di dalam bilik.

“Airis, kau nak tunang dengan sapa ni?” soal Feeqa bingung.  Memang dia tak tahu pun dengan sapa Airis akan bertunang.  Berahsia kuat sangat kawan aku ni.

“Entah! Tiba-tiba je nak bertunang.  Kau serius ke ni Airis? Isy, aku rasa dulu kau cakap kau tak nak kahwin.  Tup tup ni dah nak bertunang segala,” sampuk Lieya yang turut rasa pelik. 
Dulu kalau bab kahwin apa ni Airis lah orang pertama angkat tangan undurkan diri.

“Kan?” sokong Feeqa.  Humaira pula mendiamkan dirinya.  Dia dah tahu dah dengan sapa Airis akan bertunang.  Selama ni pun Airis memang share rahsia dengannya.

“Korang tengoklah sapa kejap lagi.  Aku nak cakap sekarang pun takut korang heart attack pulak…”

“Sapa?” Feeqa dan Lieya berkata serentak.

“Tengok jelah nanti…” Feeqa dan Lieya masing-masing tayang muka bingung.  Tak puas hati dengan jawapan Airis.




“BIAR betul Airis bertunang dengan dia?” soal Feeqa dengan nada tak percaya.  Lieya pula terkelu seribu bahasa memandang lelaki yang sedang duduk santai di kerusi rumah Airis.  Biar betul apa yang aku tengok ni? Isy, macam tak percaya pulak.

“Mata aku terbalik ke macam mana ni?” Lieya pula bersuara.  Humaira tahan ketawa di sebelah mereka berdua.  Nasib baik tak heart attack.  Mesti diorang terkejut punya tengok Aryan sekarang ni.

“Maira…kau tahu tak yang Airis nak bertunang dengan Aryan?”

“Tak…aku pun baru tau je.”

“Kepelikanlah Airis ni.  Bukan dia
benci sangat ke dengan si Aryan tu? Tapi, dah kenapa pulak tiba-tiba dia boleh setuju nak bertunang dengan kawan tu?” sapa je tak pelik dengan keadaan sekarang ni? Memang mati-matian Airis tak suka dengan Aryan ni tapi dunia dah terbalik ke?

Hadirnya CintaWhere stories live. Discover now