•BAB 60•

18.6K 476 24
                                    

Humaira menolong Airis menyediakan hidangan yang sudah siap dimasak oleh Airis.  Aiii…takkan Maira tak tolong kot? Eh? Aku tolong ok.  Aku tolong dia prepare bahan, macam-macamlah aku tolong.  Apa? Ingat aku ni kejam sangat ke nak biarkan dia buat kerja sorang-sorang? Lagipun, ni rumah diorang.  Takkanlah aku nak jadi mem besar pulak?

“Airis, kau dah share location dekat Lieya dan Feeqa kan?” tiba-tiba pulak dia teringat pada dua orang kawannya itu.  Entah jumpa ke tak rumah ni.

“Aku dah share dah petang tadi.  Kalau diorang tak jumpa, aku pergi ambiklah…” jawab Airis sambil menyusun segala jenis hidangan yang dimasaknya.  Alah…dua hidangan je pun aku masak.  Spaghetti carbonara dengan salmon quiche.

Ada pulak kuih-muih atas tu? Alah, tak jauh dari taman ni ada kedai kecil tepi jalan yang jual kuih-muih ni.  Beli jelah.

“Kejap aku call diorang…” Humaira melangkah ke luar rumah untuk menelefon Lieya dan Feeqa.

Airis mengemas perlatan memasak yang digunakannya tadi.  Bersepah habis bila aku berperang dekat dapur.  Tak pernah tak bersepah.  Aryan menghampiri Airis yang sibuk mengemas barang dapur.

“Dah habis masak ke?” tanya Aryan.

Hmmm dah.  Kenapa? Kau lapar?”

“Boleh tahan jugaklah.  Tengok kau buat spaghetti tadi tu pun dah buat aku kecur liur…”

Airis mencebik kecil.  “Ye ke? Ke kau tengah perli aku ni?” Aryan ni kalau dia nak perli aku, macam-macam bentuk gaya perli dia boleh buat.  Yang paling penting, sinis.

“Mana ada aku perli.  Yelah, aku tengok kuah carbonara tu pun dah umph dah! Ada bebola, isi ayam, sayur…sedap tu!”

“Ikhlas?”

“Sumpah ikhlas!” Aryan siap menaikkan tangannya seperti orang berikrar.

Airis mencapai sudu dihadapannya.  “Sekarang ni, kau pergi rasa kuah carbonara tu.  Aku dengan Humaira rasa tadi dah ok.  Tak tahulah kalau kau rasa ok ke tak?”

“Ok…” Aryan mengambil sudu di tangan Airis lalu menuju ke meja makan.  Kuah carbonara disudu sedikit lalu disuap ke dalam mulutnya.

“Airis!!!” jeritnya kuat.  Saja dia buat terbatuk-batuk.

Airis terkocoh-kocoh menghampiri Aryan yang sedang terbatuk-batuk di meja makan.

“Kau kenapa weyh? Teruk sangat ke kuah spaghetti ni? Sorry lah kalau tak kena dengan taste kau!” gelabah Airis dibuatnya bila melihat Aryan memegang dadanya.  Macam kritikal sangat dah ni.

“Apa yang kau buat ni hah sampaikan kuah sedap macam ni?” tak lama kemudian, Aryan tertawa.

Airis tercengang seketika.  Oh…kau main-mainkan aku ye labi? Terus lengan Aryan ditampar bertalu-talu.  Eiii!!! Geramnya aku! Aku ingatkan dia tersedak tahap nak mati dah sebab rasa kuah spaghetti aku ni.  Rupa-rupanya dia sengaja main-mainkan aku.

“Kau ni! Takut tahu tak?” kalau betullah Aryan tercekik ke apa tadi, memang cuak kelam-kabut dah lah aku.  Rupa-rupanya dia mainkan aku.

Hahahasorry.  Kuah ni sedaplah sayang….nak lagi boleh?” Airis menampar tangan Aryan bila Aryan bertindak untuk mencedok lagi kuah spaghetti tersebut.

No way! Tunggu sampai kawan-kawan kau datang.  Makanlah dengan diorang sekali…”

“Tapi…”

“Tak boleh! Oh…dah pekena orang tadi, sedap-sedap je nak makan lagi eh? Tak boleh makan! Tunggu kawan-kawan kau datang dulu…”

“Tapi…” Aryan dah tayang muka simpatinya.

Hadirnya CintaWhere stories live. Discover now