Airis buat-buat melayan Dania yang sedang merobek pin tudungnya yang berbentuk rama-rama. Yang sebenarnya aku tak selesa dengan pandangan Aryan yang tajam tu. Dari tadi tak habis-habis pandang aku lepas tu tersengih-sengih. Apa yang dia sengihkan aku pun tak tahu.
Geram pulak aku tengok bini aku bila dia macam tak senang duduk bila aku pandang dia. Mesti dia malu lagi pasal semalam. Takut aku mentionlah tu. Tapi bila teringat balik macam mana pakaian Airis semalam, memang menggoda betul! Tak sangka yang dia akan pakai lingerie tu semalam. Kalau tak, Airis manalah nak pakai lingerie tu.
“Dah kenapa sengih macam tu? Mentel?” tak tahan lagi dengan renungan suaminya, dia mengajukan soalan.
“Mana ada aku mentel. Biasalah, aku suka tenung muka kau ni. Nampak berseri…”
Ceh! Tu nak kenakan akulah tu. Suami aku ni selalunya senyum tak pernah nak ikhlas. Kalau dia senyum tu, mesti ada makna punyalah.
“Actually aku ada benda nak cakap dengan kau,” Aryan mencapai tangan Airis di atas meja makan lalu digenggamnya erat.
“Terima kasih sebab sudi hadir dalam hidup aku. Terima kasih jugak sebab sanggup jadi ibu kepada anak aku walaupun kau tahu Dania bukanlah anak kandung kau dan kau kahwin dengan aku pun sebab permintaan dari mak aku tapi aku rasa pengorbanan yang kau dah buat untuk aku dan Dania tak terbalas rasanya. Aku pun tak tahu nak balas macam mana jasa kau pada aku, Airis.”
Haih…dia buat scenes touching pulak dah. “Iyan, aku tak pernah berkira pun dengan apa yang aku dah buat untuk korang selama ni. Pasal Dania, aku ikhlas untuk jaga dia sebab aku kesiankan Dania sebab tak dapat kasih sayang seorang ibu. Lagipun, Dania comel apa? Pasal aku kahwin dengan kau tu…tak payahlah kau mention. Benda dah lepas kan? Mungkin betul jodoh aku dengan kau. Yelah, walaupun aku lari sejauh mana sekalipun, kalau aku jodoh dengan kau, tetap berjodoh jugak kan?” jawapan dari Airis membuatkan Aryan tersenyum senang.
“Bila teringat balik apa yang pernah jadi dekat kita dulu, rasa lawaklah pulak.”
“Kenapa?” soal Airis.
“Yelah, masa first met kita…dekat nursery. Waktu tu kau rushing nak masuk ke nursery. Second, kita terjumpa masa aku kena tamparan maha hebat dari pintu kereta kau. Fuh! Berdesing kot telinga aku,” waktu tu memang rasa azab gila kena penampar dengan pintu. Sengal jugaklah lengan aku time tu.
Airis pula ketawa. Rasa lucu pulak bila diingatkan balik. “Waktu tu aku tak sengaja kot? Tapi tulah bila dah Aryan tu tetap jugak Aryan yang sama macam dulu. Bertekak teruk time tu dengan kau.”
“Perancangan Allah tu indah. Walaupun kita bertekak macam mana sekalipun, kita tetap terjumpa jugak. Teringat pulak kejadian kau tiba-tiba buat aksi tidur depan kereta aku waktu kau kena kejar dengan mamat-mamat mana entah…”
“Aku tak gila lagi ok sampaikan nak kena buat aksi tidur yang tiba-tiba dekat jalan waktu tu. Isy! Dahlah dok throwback. Sejarah biarkan jadi sejarah. Oh ya, aku nak tanya kau satu soalan boleh?”
Aryan menjongketkan kening kanannya. “Apa dia?”
“Kenapa kau boleh jatuh cinta dengan aku?”
“Soalan jenis apalah kau ni.”
“Jawab jelah!” soalan simple je ok aku tanya. Aku cuma nak tahu macam mana dia boleh jatuh cinta dengan aku semudah tu sedangkan aku rasa dulu dia cintakan arwah Iliya sangat-sangat.
“Ok, aku jawab. Jujur eh aku cakap yang memang aku tak sangka langsung yang aku boleh jatuh cinta dengan kau. Mungkin pada pandangan kau cinta aku masih pada arwah Iliya. Ya! Aku mengaku yang aku masih cintakan dia tapi…cinta aku pada dia tak boleh bawa ke mana. Aku jujur dengan kau sampai sekarang aku masih teringatkan arwah isteri aku dan masih ada perasaan cinta aku pada dia sebab dia cinta pertama aku. Tapi, bak kata orang tua-tua moden cinta tu boleh terjadi bila-bila masa saja untuk kali kedua. Sejak kejadian kita asyik terserempak dengan kau dulu, aku rasa lain macam. Aku rasa macam seronok bila kau ada dekat dengan aku walaupun kita asyik bergaduh. Hati aku berdegup tak tentu. Terutama sekali bila kau rapat dengan Mikhael. Waktu tu aku dah rasa lain macam. Aku rasa aku tak suka kau rapat dengan Mikhael. Macam-macam aku fikir yang kemungkinan kau dengan Mikhael kapel ke apa ke.” Aryan menarik nafas panjang. Panjang jugak aku cerita ni.
“Lepas aku tahu kau dengan Mikhael tak ada apa-apa hubungan, baru hati aku rasa tenang. Lagipun, perubahan aku ni Mikhael dapat tahu. Dia cakap aku tak pernah macam ni pun sebelum ni. Mikhael cakap bila dia rapat dengan kau, riak muka aku berubah tak macam masa hubungan aku masih terjalin dengan arwah isteri aku. Mikhael cakap aku jatuh cinta dekat kau tapi aku tak percaya sebab aku fikir cinta aku masih utuh untuk arwah isteri aku.”
“Mikhael tak putus asa. Dia cuba yakinkan perasaan aku dengan buat aku cemburu. Ingat masa dekat nursery yang tiba-tiba Mikhael datang jumpa kau pagi tu?” Airis mengangguk. Aku ingat yang tu.
“Sebenarnya Mika tahu aku dah
sampai dekat nursery waktu tu untuk hantar Dania. Dia sengaja api-apikan aku dengan bermesra dengan kau. Waktu tu memang aku berasaplah jawabnya. Dia terus api-apikan aku sampai aku luah dekat dia yang aku memang cintakan kau.”Hebat betul perjuangan Aryan ni. Sampai macam tu sekali. Patutlah dulu kadang-kadang Mika selalu buat-buat mesra dengan aku. Rupa-rupanya sengaja nak apikan si Aryan ni. Hailah Mika…otak kau memang berjalan dengan perfect sampaikan Aryan mengaku dekat kau yang dia memang cintakan aku. Good job. Kena bagi upah dekat Mika ni.
“Kenapa mesti kau jatuh cinta dekat aku?” soalan! Ya Allah! Soalan yang tahap bodoh ni jugak kau tanya dekat suami kau Airis?
“Dah Allah tentukan yang aku perlu jatuh cinta dekat kau so jadilah…” jawapan simple but deep you know?
“Iyan, aku ada benda nak cakap dekat kau.”
“Apa dia?”
“Kaulah lelaki yang paling sweet dan gentleman. Sorry sebab aku ambik masa yang lama untuk jatuh cinta pada kau? Aku sepatutnya tak ikutkan sangat apa yang hati aku cakap. Sepatutnya dari awal perkahwinan lagi aku cuba bukakan hati aku untuk kau. Dan bila dalam seminggu lebih kau mendiamkan diri dari bercakap dengan aku sebab kes merajuk punya, waktu tulah aku baru tahu yang cinta aku dah hadir untuk kau,” tutur Airis bersama senyuman di bibirnya.
“Aku tak kisah pun tunggu kau untuk waktu yang jangka lama. Sebenarnya kes yang aku merajuk dengan kau tu aku saja je buat-buat. Nak tengoklah kau pandai ke tak pujuk aku tapi akhirnya? Aku dapat pujukan yang maha dahsyat dari kau…” kemudian dia tersengih nakal. Airis faham makna di sebalik senyuman Aryan.
“Gatal!”
“Yelah…aku tak pernah terfikir ok kau akan pakai baju tu malam tu dan kau nampak seksi. Boleh aku tahu sapa mekap kau sampai jadi macam tu sekali?” terpesona betul aku malam tu. Sapa yang tengok pun luruh jantung! Aku sorang je boleh tengok. Yang lain haram!
“Tiga serangkai tulah…”
“Kawan-kawan kau?” Airis mengangguk.
“Aku rasa aku patut ucap terima kasih dekat diorang sebab mekap kau lawa sangat malam tu. Kau nampak fuh! Berpeluh…”
“Hesy! Dah! Tak payah nak cakap lagi pasal benda tu!”
“Airis…Aryan…” perbualan mereka terbantut bila nama mereka diseru.
Terus mereka menoleh ke sebelah.“Raihan?!” ujar mereka berdua serentak. Pasangan serasi betul.
YOU ARE READING
Hadirnya Cinta
RomansaTak ada apa yang istimewa pun pasal aku. Aku hanya perempuan yang biasa yang hanya bekerja sebagai seorang babysitter di sebuah nursery yang baru dibuka di Kuala Lumpur ni. Maklumlah...aku lepas je SPM, aku langsung tak apply untuk belajar dekat m...