•BAB 19•

18.4K 562 6
                                    

"Airis, Kak Su tengok kebelakangan ni Airis asyik termenung je? Airis ada apa-apa masalah ke? Ceritalah dekat Kak Su. Kak Su bukannya nak menyibuk ke apa tapi Kak Su takut Airis termenung sebab stres kerja ke?" soal Kak Suraya sambil tangannya mengusap lembut bahu Airis. Dah banyak kali dia ternampak Airis termenung sendiri. Kalau nak ikutkan, dah hampir dua minggu dia termenung macam ni. Risau pulak aku.

"Tak ada apalah Kak Su. Airis ada masalah dengan kawan Airis je sebenarnya. Bukannya stres sebab kerja. Kak Su jangan risau eh?" Airis mengukirkan senyuman palsu kepada Kak Suraya. Mintak-mintaklah Kak Suraya percaya dengan apa yang aku cakap ni.

"Ok, Kak Su percaya tapi Kak Su ada benda lagi nak cakap dengan Airis. Pasal Airis dengan Encik Aryan. Kebelakangan ni Kak Su ternampak muka Airis berubah bila setiap kali Encik Aryan datang hantar Dania. Muka Airis dah tak macam dulu. Airis bergaduh dengan Encik Aryan ye?"

Kak Su ni...aku buat muka macam monyet pun dia tahu, aku buat muka macam Johnny Depp pun dia tahu. Apalah yang dia tak tahu pasal aku? Mungkin Kak Su ni jenis memerhatikan orang di sekeliling dia kot.

"Dan akak pun percaya yang Encik Aryan air muka dia pun berubah. Tak macam dulu. Besar sangat ke masalah Airis dengan Encik Aryan?" sambung Kak Suraya lagi.

"Airis dengan Encik Aryan ok je kak. Tapi tulah, ada masalah sikit antara kami berdua. Tak apalah akak, akak jangan risau eh? Nanti Airis dengan Encik Aryan oklah," ujarnya dengan nada yakin.

"Tak apalah kalau Airis cakap macam tu. Akak pergi sambung tengok budak-budak tu kejap," Kak Suraya bangun dari tempat duduknya.






MANALAH minah ni? Lambat benar nak sampai pun. Walhal dari tempat kerja dia nak datang ke sini ambik masa lima minit je. Aduh! Airis memandang jam tangannya. Dah 10 minit jugaklah aku tercongok dekat café ni.

"Airis! Sorry, sorry!!!" ujar Humaira
bila dia sudah berada di hadapan Airis. Aduh! Nampak dari air muka Airis ni, aku tahu dia tengah tak ada mood. Dia menarik kerusi lalu duduk di situ.

"Tahu dah kau ni. Mana boleh tepat pada masa kan?" balasnya dalam nada tak ada mood.

"Sorrylah...aku bukannya sengaja pun. Airis...jangan macam ni. Kau ni dah kenapa? Tiba-tiba moody lain macam? Aryan cari pasal dengan kau ke?" selalunya yang buat dia moody macam ni memang Aryanlah orang yang paling tepat! Mana ada yang lain dah.

"Tak...dia tak cari pasal pun cuma ada something yang aku bincang dengan dia minggu sudah. Cuma, apa yang kami bincangkan tu buatkan mood aku down."

"Apa yang kau bincangkan dengan dia? Mengalahkan Perdana Menteri nampak?"

"Kau tahu tak? Mak Aryan nak aku jadi ibu kepada Dania which mean is aku kena kahwin dengan Aryan. Kau rasa? Masa Aryan cakap dekat aku pasal hasrat murni mak dia tu, aku rasa macam...what?! Gila ke apa?!"

"Habis tu? Kau terima ke?" soalan bodoh jugak yang kau tanya, Humaira?

"Gila ke apa nak terima? Aku tak gila lagi nak kahwin dengan Aryan. Yes, terus-terang aku cakap memang aku suka jaga Dania tapi tak bermakna yang aku nak jadi ibu kepada Dania. Doesn't make sense!" Airis mengurut dahinya yang tiba-tiba terasa sakit.

"Kenapa kau tak nak kahwin dengan Aryan? Well, dah kau cakap yang kau memang suka jaga Dania kan? Why not kau terima je tawaran mak Aryan tu?" Humaira...kau buat dia berasap lagi adalah.

"Maira...yang kau nak sokong sangat aku dengan Aryan tu dah kenapa? Kau tahukan aku dengan Aryan macam mana? Tak faham betullah aku!"

Ok Humaira, Airis dah marah dekat kau. Nasib kaulah. Sapa suruh mulut kau tu gatal sokong kenyataan mak Aryan tu sangat kan?

Hadirnya CintaWhere stories live. Discover now