•BAB 108•

12.5K 371 2
                                    

Mikhael terpandang ke arah Doktor Kamilia yang sedang mencedok lauk.  Selepas memastikan line clear, dia menghampiri Doktor Kamilia.

“Hai doktor cantik!” tegur Mikhael betul-betul di sebelah Doktor Kamilia.

Hampir terlepas pencedok yang dipegang Doktor Kamilia bila Mikhael menyapanya.  Dia cuma menghadiahkan senyuman kepada Mikhael.  Malas nak layan lelaki yang…menyesakkan dadanya.

“Kenapa doktor? Saya tak hensem ke malam ni?” Mikhael membetulkan rambutnya supaya lebih kemas.

Apalah yang dia ni mengarut? Tiba-tiba tanya aku dia hensem ke tak malam ni.  Dia hanya menjeling Mikhael melalui ekor matanya.  Hensem? Boleh tahanlah.  Tahap kehenseman si Mikhael ni boleh buat perempuan lain cair lagi.

“Doktor…kenapa doktor tak nak cakap dengan saya? Sebelum ni doktor ok je cakap dengan saya?” hari ni tiba-tiba pulak Doktor Kamilia jadi bisu dengan aku.  Bukannya dia tak kenal aku.

“Maaf…saya tak ada topik nak cakap dengan awak.”

“Tapi…”

“Encik Mikhael boleh berhenti kacau saya? Nanti apa pulak orang cakap pasal kita,” Doktor Kamilia berlalu menuju ke meja makan.

“Pedulikanlah apa yang orang nak cakap pun doktor.  Orang lain yang nak menyibuk pasal kita tu semua keturunan bawang!” Mikhael memandang Doktor Kamilia yang langsung tak endahkan kehadirannya.

“Kenapa doktor nak lari dari saya? Saya ada buat salah apa-apa ke dekat doktor?” Mikhael terus mengasak Doktor Kamilia dengan pelbagai soalan.  Doktor Kamilia hanya buat tak tahu dengan Mikhael.

“Awak nak apa dari saya sebenarnya Encik Mikhael?” akhirnya Doktor Kamilia mengalah.  Tak jadi nak makan bila Mikhael asyik
memandang ke arahnya.

“Saya nak kahwin dengan doktor.  Boleh?” dahi Doktor Kamilia kerut seribu terus.

“Awak sedar ke tak apa yang awak cakap ni Encik Mikhael.”

“Kenapa nak formal segala dengan saya? Tak payah nak formal sangat dengan saya.  Just call my name.  Or just ‘saya-awak’.” ujar Mikhael.  Tak suka dengar Doktor Kamilia memanggilnya formal.

“Oh ya for your question tadi, emmm saya rasa saya sedar apa yang saya cakapkan tadi.  Saya nak kahwin dengan awak so any problem with that.”

You’re asking me is there any problem with your question? Encik Mikhael…”

“Mikhael!” sampuknya.  Doktor Kamilia memandang kiri dan kanan.  Haih tak selesa betullah aku dengan mamat ni.

Okay fine Mikhael.  About your statement you wanna marry with me and did you realize kita ada banyak perbezaan.  Dari segi faktor umur of course,” kata Doktor Kamilia dengan matanya membulat.

Mikhael tertawa kecil.  “Do you want to know something Doktor Kamilia? You look beautiful with your eyes.  Mata membulat bila terkejut something.  Oh ya pasal faktor umur tu? I don’t think so it’s one of the issues.  Setakat beza dua tahun doktor, no problem as long as pasangan tu matang.”

Just look at you Mikhael.  Are you matured enough?” soal Doktor Kamilia kembali.

For your opinion, do I look like I’m not matured enough?” Doktor Kamilia terdiam seketika.  Kita soal dia, dia soal kita balik.

Exactly yes!”

Give your reasons why you say so Doktor Kamilia…”

Ya Allah! Susahnya berhadapan dengan insan yang bernama Mikhael ni.  Dia mengeluh seketika.

Hadirnya CintaWhere stories live. Discover now