Tekak yang terasa haus membawa Airis ke ruang dapur yang terletak bersebelahan dengan ruang tamu. Suram je suasana rumah ni. Yelah, dahlah rumah besar lepas tu pakai lampu sisi je nak bagi terang seluruh ruang tamu ni. Isy, seram pulak aku.
Dekat mana suis lampu dapur ni? Dia cuba memetik satu-satu suis yang berada di dinding tersebut. Tak menyala pun lampu dapur?Aryan pula memandang gelagat Airis yang sedang memetik suis lampu. Dah gaya pencuri dia ni. Hahaha…Aryan ketawa di dalam hati. Perlahan-lahan dia menghampiri Airis dari belakang. Terjingkit-jingkit kakinya menghampiri Airis yang masih gigih memetik satu persatu suis di situ.
“Dah kenapa ni?”
“Mak kau hantu cakap dengan aku!” terloncat Airis ke hadapan dibuatnya. Mulutnya ditekup sambil memandang Aryan yang sudah mentertawakannya. Tangannya dibawa turun. Perasaan tak puas hati meluap-luap dalam hatinya sekarang.
“Duh kau ni! Penakut jugak eh rupanya?” Aryan mentertawakannya. Pergh! Dengar si Airis ni melatah pun dah terhibur.
“Hah! Gelak sampai terburai usus tu. Seronok eh ketawakan orang?” geram betullah aku dengan dia ni. Sengaja nak cari pasal dengan aku. Sepak
naya!“Serius! Lawak! Lawak! Aduh…sakit perut aku. Ni, kau nak apa? Gigih benar aku tengok kau petik suis-suis ni?” Aryan menjongketkan keningnya.
“Aku cari suis lampu dapur ni. Aku nak minum air…” beritahu Airis. Dari tadi aku petik langsung tak menyala pun. Entah mana satu suis. Banyak sangat suis dekat sini.
“Kalau suis lampu dapur, kau petik yang ni,” tunjuk Aryan kepada suis yang bersaiz besar sikit dari suis-suis yang dia petik tadi. Aryan memetik suis yang ditunjuknya dan suasana dapur mula terang.
“Thanks…” Airis mula bergerak masuk ke dalam dapur. Bapak arrr…dapur dia pun besar dah hampir sama dengan ruang tamu rumah aku. Memang dia ni anak orang kaya betul.
Aryan mencapai cawan yang bertulis Nescafe lalu dihulurkan kepada Airis bila jelas pada matanya yang Airis tak tahu nak ambik cawan dekat mana. Airis menyambut huluran cawan dari tangan Aryan. Dia mengambil jag yang berisi air kosong lalu dituang air tersebut ke dalam cawannya.
“Weyh, aku nak tanya kau something boleh tak?” tanya Airis sambil memandang Aryan yang sedang mencicip air di dalam cawannya.
“Apa dia?”
“Mana isteri kau? Aku nak jugak kenal dengan isteri kau…”
Aryan terdiam. Dia memandang Airis dengan pandangan sukar ditafsirkan. Airis pula gelabah. Apasal dia pandang aku macam tu pulak? Aku salah masa ke? Ke ayat aku tu tak kena dengan jiwa dia?
“Isteri?” Aryan tersenyum sedikit.
“Dia dah tak ada. Iliya dah tak ada.”“Huh? Kau kahwin dengan Iliya ke?” Aryan mengangguk dengan soalannya.
“Kenapa dengan Iliya?” tak sangka yang Aryan kahwin dengan Iliya sebenarnya. Hubungan mereka kekal hingga ke jinjang pelamin. Tapi, jodoh mereka tak lama.
“Dia meninggal sehari lepas Dania dilahirkan,” sebak dia menuturkan itu. Masih jelas pada ingatannya bagaimana raut wajah isterinya ketika itu.
“Sorry lah aku tak tahu pasal benda ni. Oklah, aku masuk bilik dulu eh?” rasa bersalah pulak dekat Aryan sebab tanyakan soalan sensitif ni. Cawannya ditinggalkan di situ.
Di dalam bilik, dia kembali teringatkan Dania. Kesian Dania…dia tak sempat nak tengok wajah ibunya. Nanti bila dia dah besar, mesti dia akan tanya ke mana ibunya pergi.
Rasa kasihannya tertumpah pada Dania dan…Aryan. Tapi, kesian-kesian jugak. Apa-apa pun Aryan akan jadi mangsa perang mulut aku.
YOU ARE READING
Hadirnya Cinta
RomanceTak ada apa yang istimewa pun pasal aku. Aku hanya perempuan yang biasa yang hanya bekerja sebagai seorang babysitter di sebuah nursery yang baru dibuka di Kuala Lumpur ni. Maklumlah...aku lepas je SPM, aku langsung tak apply untuk belajar dekat m...