Airis mengambil Dania dari dukungan Aryan. Dania masih lagi lena. Sebelah tangannya mengambil beg keperluan Dania. Nyenyak betul Dania ni tidur. Tak nak main dengan aunty ke? Dia mencium kecil pipi Dania.
“Airis…aku ada benda nak cakap dengan kau.”
“Apa dia? Kenapa suara kau serius sangat ni?” pagi-pagi dah serius. Apa yang tak kena dengan mamat ni pun aku tak tahu.
“Ni, mak aku suruh pergi tempah baju kahwin dengan kau dalam minggu ni jugak. So? Macam mana? Kau free tak?”
Airis mengerutkan dahinya. “Tempah baju kahwin? Awalnya.”
“Entah. Mak aku yang serius. Kau free tak?”
Airis mengherotkan bibirnya ke kiri dan ke kanan gaya orang berfikir.
“Aku ni always free. Kau tu jelah. Dah kerja ofis free ke tak?” selalunya orang yang kerja ofis macam Aryan nilah yang always busy.“Aku macam biasalah. Free on the weekend jelah. Mana ada yang lain dah. Lainlah kalau aku CEO kan? Always free.”
“Hmmm…so aku ikut jadual kau jelah Encik Aryan. Aku ni tak payah cakaplah sebab memang always free. Kalau dah kau free untuk weekend, then weekend jelah kita pergi tempat baju pengantin…” ujarnya senang. Buat apa nak pening kepala kan?
“Oklah kalau macam tu. Tak apalah,
tengok macam mana. Manalah tahu aku tiba-tiba free pulak kan? Nanti apa-apa aku inform dekat kaulah.”“Ok…”
“Bye…” dia menghadiahkan sebuah senyuman pada Airis.
“Bye…” balas Airis dengan nada kehairanan. Dah kenapa pulak dia tiba-tiba senyum dekat aku ni? Mimpi ke demam? Kalau tak, susahlah nak tengok Aryan senyum dekat aku.
“Dania…ayah Dania ni demam ke macam mana? Tiba-tiba je senyum dekat aunty? Ke aunty yang perasan lebih?” ujarnya sambil melihat Dania yang masih lena dalam pangkuannya.
Isy! Perasan lebih je kau ni Airis. Kau salah tengok kot? Mana mungkinlah mamat tu senang-senang nak senyum dekat kau. Kau sendiri dah masak dengan perangai dia yang sudah memang tersedia dengan sengalnya.
“Kak Su rasa Encik Aryan memang suka dekat Airis lah…” ujar Kak Suraya. Kak Munirah di sebelah mengangguk setuju dengan kenyataan Kak Suraya.
“Tak adalah Kak Su. Kadang-kadang perangai dia memang sengal macam tu. Kadang-kadang dia sengaja nak kenakan Airis. Tahu sangat dah perangai dia macam mana.
Mustahillah dia boleh suka dekat Airis sebab kami berdua ni selalu je bertekak.” sedaya-upaya dia cuba menafikan kenyataan Kak Suraya tadi.“Airis, kita tak tahu pun macam mana hati manusia macam mana. Memanglah Airis dengan Encik Aryan selalu je bergaduh tapi Airis tahu ke apa perasaan Encik Aryan pada Airis?”
“Tahu! Perasan meluat plus bengang…” jawabnya selamba.
“Oklah Kak Su, Airis pergi letak Dania dalam bilik dulu,” sengaja dia melarikan diri dari mendengar soalan yang bakal diajukan oleh Kak Suraya lagi. Lagipun, bagi aku sangat
mustahillah kalau tiba-tiba Aryan boleh ada perasaan suka dekat aku.Tubuh Dania diletakkan perlahan ke atas katil. Dia memandang lama wajah nyenyak Dania. Tak lama lagi mak cik akan jadi mak kepada Dania. Daripada status sebagai seorang babysitter akan bertukar kepada seorang ibu. Langsung tak terfikir dek akal. Tiba-tiba pulak otaknya teringat kembali apa yang dikatakan oleh Kak Suraya tadi.
Memang betul cakap Kak Suraya. Memanglah kita tak tahu hati manusia macam mana. Tapi, aku yakin sangat yang Aryan tu tak ada hati dekat aku sebab hati dia hanya untuk arwah Iliya. Lagipun, dah lama Aryan jalinkan hubungan dengan arwah Iliya sampai berakhir ke jinjang pelamin. Mustahillah hati Aryan boleh berubah arah macam tu je.
YOU ARE READING
Hadirnya Cinta
RomanceTak ada apa yang istimewa pun pasal aku. Aku hanya perempuan yang biasa yang hanya bekerja sebagai seorang babysitter di sebuah nursery yang baru dibuka di Kuala Lumpur ni. Maklumlah...aku lepas je SPM, aku langsung tak apply untuk belajar dekat m...