•BAB 4•

22.6K 732 14
                                    

“Kenapa ni Dania? Kenapa menangis ni? Kenapa anak abi menangis ni?” sejak tadi anaknya kira menangis. 
Entah dia pun tak tahu kenapa.  Bila check pampers, kosong je.  Tak ada apa pun.  Lapar? Bila suap susu, dia tolak.  Aku pun tak berapa nak arif sangat pasal budak-budak.

“Aryan? Kenapa ni? Kenapa menangis teruk sangat ni?” Puan Sofia mengambil Dania dari dukungan anaknya lalu didodoi kecil.

“Tak tahulah mak.  Dia tak berak pun.  Nak kata lapar, Iyan dah suap susu tapi Dania tolak…”

“Ya Allah…kenapalah cucu aku ni?” gumam Puan Sofia perlahan sambil mulutnya menyanyi kecil untuk menidurkan Dania.

Lama kelamaan tangisan Dania makin perlahan dan kembali terlena di dalam pangkuan Puan Sofia.  Puan Sofia menyerah kembali Dania ke dalam pangkuan Aryan.  Puan Sofia memandang Aryan yang sedang meletakkan Dania di atas katil dan kelilingnya diletakkan bantal kecil.

“Iyan, mak nak cakap sikit boleh?” pinta Puan Sofia dengan pandangan mengharap. Aryan mengangguk.

“Mak cuma nak cakap, tak payahlah hantar Dania ke nursery tu.  Mak boleh jaga Dania.  Lagipun, kalau Dania tak ada dalam rumah ni, mak rasa sunyi sangat…” ujar Puan Sofia dengan suara yang penuh
mengharap.  Memang dia harap yang Aryan ubah fikiran dan benarkan dia jaga Dania.

“Mak…bukan Iyan tak nak tapi Iyan tak nak susahkan mak.  Lagipun, mak lupa ke mak ada tekanan darah tinggi? Iyan tak nak mak terlampau menjaga Dania sampaikan kesihatan mak pun mak abaikan.  Iyan tak nak mak masuk hospital lagi…” balas Aryan dengan nada tegas. 

“Iyan…”

“Mak…Iyan buat semua ni untuk kebaikan mak jugak.  Mak jangan risau.  Nursery tu jaga Dania dengan baik.  Lagipun, Iyan ada kawan dekat sana yang boleh jagakan Dania ni.”

“Kawan? Lelaki ke perempuan?”

“Perempuan…” tiba-tiba muka mereng Airis menyapa dalam fikirannya.  Tak percaya pulak aku yang si mereng tu pun kerja dekat nursery.

“Siapa nama?”

Hah sudah mak ni! Tiba-tiba
berminat nak tahu kenapa? “Kenapa mak nak tahu?”

“Alah, mak nak tahu kawan perempuan Iyan pun takkan tak boleh?” mak ni buat suara sedih pulak dah.

“Airis.” balasnya ringkas.

Sure dia boleh jaga cucu mak dengan baik?” bukan apa, dia takut cucu dia ni didera pulak nanti.  Banyak kes dera bayi viral sekarang ni.  Dia tak nak cucu dia pun jadi mangsa dera jugak.

Sure mak.  Mak tak payah risaulah.  Everything is fine.” ujar Aryan dengan nada meyakinkan.  Aku tahu mak memang risaukan keadaan Dania.  Memang dari dulu mak tak pernah setuju kalau aku hantarkan Dania ke nursery.

Aryan menyelok poket seluarnya bila ada satu mesej masuk ke dalam telefonnya.  Satu mesej daripada Ammar.

Ammar: Bro, jom lepak dekat tempat biasa? Burger bakar! Tak ramai orang lagi ni!

Aryan memandang jam di telefonnya.  Baru je pukul 9 malam.  Bolehlah.  Keluar kejap pun jadilah.

Me: Alright.  Bagi aku 10 minit?

Ammar: Cun! No hal bro!

“Mak…Iyan nak keluar pergi jumpa kawan-kawan kejap.  Dalam pukul sepuluh macam tu Iyan balik?”

“Yelah.”

“Mak ok ke jaga Dania?”

“Ok jelah.  Jangan risaukan mak.”

Hadirnya CintaWhere stories live. Discover now