“Kau ada apa-apa ke dengan si Wafiey tu Maira?” Airis mengeluarkan soalan cepumasnya ketika mereka berjalan keluar dari restoran.
Humaira pantas menggeleng.
“Sumpah! Aku tak ada apa-apa dengan dia. Aku dengan dia cuma kawan je.”“Habis tu? Kenapa dia cakap macam tu dekat kau?” Humaira menjongketkan bahunya pada Airis tanda dia betul-betul tak tahu apa motif Aryan cakap macam tu dengannya.
Kalau aku tahu apa motif Wafiey macam tu, tak adalah aku pun bengong tahap alam sekarang ni bila dia cakap macam tu. Masalahnya aku pun tak tahu. Takkanlah aku nak call tanya pulak kan? Tapi, apa salahnya kalau aku tanya kan? Bukannya salah pun.
“Gila kot dia tu?” sampuk Feeqa bila keadaan makin reda.
“Entah! Tiba-tiba je dia cakap macam tu. Kau tak pelik ke Maira?” Lieya pula menyoal.
“Aku pun rasa pelik jugak tapi tulah dah tiba-tiba dia cakap macam tu. Aku pun blank jugak tadi. Terkejut kot? Lepas tu, dahlah geng Aryan tu pandang aku lain macam! Macam aku ni penjenayah besar!” komen Humaira. Wafiey ni pun satu! Lain kali nak cakap tu biarlah berlapik sikit. Tak pasal-pasal geng aku dah syak yang bukan-bukan.
Perjalanan mereka terhenti bila telefon Airis berbunyi. Ada satu panggilan masuk. Panggilan dari ibu.
“Hello, assalamualaikum ibu…”
“Waalaikumussalam. Ni, Airis ada dekat mana?” Airis memberi isyarat kepada gengnya supaya meninggalkan dia kejap. Mereka bertiga mengangguk faham lalu beredar jauh sikit dari Airis.
“Ada dekat restoran ni. Baru je lepas makan dengan kawan-kawan. Kenapa ibu?”
“Aryan tak ikut ke?”
“Aryan ada jugak tadi. Tapi, dia jumpa dengan kawan-kawan dia kejap. Ada apa ibu?” terpaksalah tipu sunat kejap. Tapi, Aryan ada jugak kan tadi? Cuma ayat tu je aku olah sikit.
“Airis lupa ke? Kan Airis cakap Airis nak belajar masak dengan ibu? Sekarang ni ibu tengah free dan ibu ada mood nak ajar Airis masak. Jadi, Airis free tak?”
Oh…yang ni ke? Airis…Airis…macam manalah kau boleh lupa? Kan tadi Subuh kau call ibu sebab nak suruh ibu ajar kau masak? Lain kali jangan makan semut banyak sangat Airis.
“Oh! Ya! Airis lupa pulak ibu. Hmmm…boleh! Airis tengah free sekarang ni. Macam nilah, Airis pergi rumah ibu sekarang ya?”
“Yelah. Ibu tunggu.”
“Baik ibu! Assalamualaikum!”
“Waalaikumussalam…” Airis menyimpan kembali telefonnya ke dalam beg tangan bila talian sudah diputuskan oleh ibunya. Dia menghampiri kawan-kawannya.
“Guys, aku tak dapat nak join korang pergi mall hari ni. Tadi ibu aku call katanya nak ajar aku masak. Maklumlah, aku ni kan buta dengan masakan. Masak maggi bolehlah…”
“Wah…kau nak belajar memasak ke ni? Sayang betul eh kau dekat Aryan?” Feeqa menjongketkan keningnya nakal.
“Eh? Ini bukan disebabkan sayang or whatever ok? Ini sebab aku malu. Yelah, nama je perempuan tapi tak pandai masak dan aku dah pegang status sebagai seorang isteri tau? Lagipun, malulah aku dengan mak mertua aku. Aku dekat sana goyang kaki je. Nak bantu pun, aku tak tahu nak buat apa.”
“Oklah tu ada perkembangan. Manalah tahu lepas ni bila Aryan makan masakan kau kan, dia bertambah jatuh cinta dengan kau…” usik Humaira.
“Ah! Banyaklah punya jatuh cinta. Jom aku pergi dulu. Bye!” Airis melangkah menuju ke keretanya. Tak sabar rasanya nak belajar memasak. Yelah, aku ni bukannya tak suka memasak tapi tulah! Pemalas! Orang utara kata penyegan nak mampoih!
YOU ARE READING
Hadirnya Cinta
RomanceTak ada apa yang istimewa pun pasal aku. Aku hanya perempuan yang biasa yang hanya bekerja sebagai seorang babysitter di sebuah nursery yang baru dibuka di Kuala Lumpur ni. Maklumlah...aku lepas je SPM, aku langsung tak apply untuk belajar dekat m...