Humaira menelan liurnya payah bila ternampak Airis, Feeqa dan Lieya sedang merenungnya dengan pandangan sukar ditafsirkan. Bersiap sedialah kau Maira. Kejap lagi kau memang kena berleterlah jawabnya. Wafiey pun tengah bersembang dengan geng-geng dia.
“Maira…sini sayang…” panggil Airis dengan nada lembut tapi penuh makna. Humaira pula tersengih kerang busuk. Nasib baiklah tempat ni agak tersorok sikit. Bukan sikit tapi banyak sebab dalam bilik Airis.
“Bawak sapa tadi eh?” tanya Feeqa pula.
“Tulah, macam kenal pulak orang tu…” sampuk Lieya.
Haih…asal muka-muka ni semua kejam je hari ni? Macam salah pulak aku bawak Wafiey datang ke kenduri ni. Lagipun, Airis dah bagi kebenaran untuk geng-geng Aryan datang makan kenduri hari ni. Jadi, tak salahkan kalau aku bawak Wafiey sekali?
“Errr…takkan tak kenal kot?” soalnya turut sengal.
“Kenal! Kenal sangat kan Feeqa? Lieya? Tapi tulah, aku tertanya-tanya macam mana kawan kita yang sorang ni boleh ada sekali dengan Wafiey ye? Pelik!”
“Betul!” sokong Feeqa dan Lieya.
Aku agak dah! Mesti diorang plan nak basuhkan aku sekarang ni. Salah kau jugak Maira sebab tak bagitahu diorang benda yang betul. Dahlah kau suruh Aryan rahsiakan benda ni.
“Cuma aku dengar khabar berita dari suami akulah kan yang kau ni jaga Wafiey sepanjang dia koma dekat hospital tu. Betul?” mata Airis menikam tajam mata Humaira.
Alamak! Airis dah tahulah pasal tu. Ini mesti kerja Aryan! Aryan!!! Kenapa kau bocorkan rahsia aku hah?
“Kau marah ke Airis? Sorrylah sebab rahsiakan benda ni dari korang semua…” rasa bersalah pulak sebab rahsiakan semua ni dari diorang.
“What? Kau pergi jaga Wafiey dekat
hospital? Kau biar betul Maira?” soal Feeqa dengan nada tak percaya. Lieya pula sekadar mendiamkan diri di sebelah Feeqa.“Betul. Tapi…korang tahukan aku memang crush kan Wafiey sebenarnya? Apa salahnya kalau aku jaga dia dekat hospital tu? Tak salahkan?”
“Memang tak salah tapi kenapa tak cakap dekat aku yang kau jaga dia dekat hospital? Oh…patutlah selama ni aku ajak kau lepak, kau bagi macam-macam alasan dekat aku? Banyak kerjalah, kena siapkan repot bulanan lah apa segala mak nenek! Tapi, rupa-rupanya kau jaga dia dalam diam-diam!” ujar Airis dengan nada tinggi.
“Apa yang kau dapat kalau kau jaga Wafiey? Hurm? Cakap dekat aku sekarang,” nak jugak aku tahu apa yang si Humaira ni dapat bila dia dah susah penat jaga Wafiey dekat hospital.
“Aku dapat kawan dengan dia.”
“Just that?” soal Airis dengan nada sinis.
“Kenapa nak marah pulak ni?”
“I just want the best for you! Just look at you. Kau jaga dia dengan susah penat but you get nothing from him! Just friend huh? What a good joke!”
Humaira ni pun satu! Ikut sangat kata hati tu. Walhal Wafiey tu anggap dia kawan je and nothing more than that.“Entah kau ni. Ni, Wafiey tu pun langsung tak kenal kau sapa tau Maira. Kenapalah kau masih nak jugak dekat Wafiey tu. Kau jugak dapat malu kalau dia hanya anggap kau sebagai kawan je walhal kau ingat dia anggap kau lebih daripada tu.” bidas Feeqa pula.
“Oklah, aku mintak maaf sebab rahsiakan benda semua ni dari korang. Aku tak bagitahu korang pun sebab nilah. Takut korang melenting je.”
“Melenting ke tak melenting ke at least bagilah tahu kami dulu. Ini tak, rancang sorang-sorang pulak tu!” ujar Airis dengan nada geram.
YOU ARE READING
Hadirnya Cinta
RomanceTak ada apa yang istimewa pun pasal aku. Aku hanya perempuan yang biasa yang hanya bekerja sebagai seorang babysitter di sebuah nursery yang baru dibuka di Kuala Lumpur ni. Maklumlah...aku lepas je SPM, aku langsung tak apply untuk belajar dekat m...