•BAB 58•

16.9K 462 5
                                    

Pintu rumah bungalow dua tingkat itu dibuka dari luar.  Mata mereka sama-sama memerhati ruang di dalam rumah tersebut.  Aryan menolong Airis mengangkat beg-beg mereka.  Maklumlah, Airis tengah dukung Dania sekarang ni.  Susah jugak kalau dia nak angkut beg-beg ni.

“Biar betul mak dan ayah hadiahkan rumah sebesar ni dekat kita?” rasa macam membazir pulak beli rumah besar-besar macam ni.  Walhal bilangan orang yang duduk dalam rumah ni pun 3 orang je.

“Betullah.  Kenapa? Kau tak percaya?” Aryan meletakkan beg-beg mereka di tepi dinding dalam rumah.  Airis pula melabuhkan punggungnya di atas sofa sambil meletakkan Dania di atas ribanya.

“Bukan aku tak percaya tapi kita 3 orang je kot duduk dalam rumah besar ni.”

“3 orang je? Siapa cakap 3 orang je?” Airis mengerutkan dahinya.  Betullah kan kami 3 je yang ada dalam rumah ni pun?

“Habis tu? Sapa lagi yang duduk rumah ni? Bukan 3 kita je ke?” aku yang gila ke Aryan yang tak pandai kira berapa orang dalam rumah ni sekarang?

“Daripada 3 orang boleh jadi banyak tau.  Tak kisahlah 6 orang ke 10 orang ke.  Semua tu boleh bertambah,” Aryan duduk di sisi Airis sambil tangannya mencubit lembut pipi Dania.

“Macam mana tu? Oh! Kau nak ajak family kita duduk sini ke? Tak pun sepupu-sepupu kau duduk sini? Boleh je…” ujar Airis selamba tanpa mengetahui maksud sebenar Aryan.

Slow betullah otak kau ni.  Dah kenapa pulak kita nak ajak diorang tidur dekat rumah kita? Maksud aku tadi semua bilangan tu boleh bertambah kalau kita tambah anak lagi…”

“Huh?”

“Yelah, anak-anak kita.  Kenapa? Takkan Dania je kot anak kita? Aku pun nak jugak anak lagi…”

Tak tertelan liurnya bila Aryan cakap macam tu.  Dia menjeling Aryan di sebelahnya.  Dia betul-betul maksudkan apa yang dia cakap tu ke?

“Kenapa diam?”

“Huh? Dah aku tak tahu nak balas apa, aku diam jelah,” jawab Airis.

“Kenapa? Salah ke aku cakap macam tadi tu?”

Isy! Banyak soalan betullah dia ni! Dahlah tak ada mood nak menjawab sekarang ni.  Lebih-lebih lagi bab anak.

“Tak salah cuma aku tak mood nak cakap pasal tu.  Lagipun, Dania kecik lagi dan aku tak fikir pun nak ada anak sekarang ni.  Bagilah aku ruang untuk aku cuba terima kau dalam hidup aku.  Please?”

“Memang aku tengah bagi kau ruang pun untuk kau terima aku.  Tak kisahlah kau ambik masa berapa lama pun aku akan tunggu.  Tapi, aku terus terang dengan kau yang aku memang cintakan kau.  Kau mungkin rasa aku tengah main-main sekarang ni sebab bagi kau aku masih cintakan arwah Iliya.  Tapi, pelik sangat ke kalau rasa cinta aku tu diubahkan kepada kau? Salah?”

“Aryan…kenapa pulak nak keluar topik ni? Aku tak kata salah pun kalau kau jatuh cinta dekat aku.  Tapi, kenapa tiba-tiba?”

“Sebab memang dah hati aku jatuh cinta dekat kau?” nak buat macam mana? Perasaan tu bukannya kita boleh halang pun. 

“Dan aku harap kau boleh balas cinta aku suatu hari nanti…” sambung Aryan lagi.

Harapan tinggi betul si Aryan ni.  Andainya aku ambik masa yang lama untuk cintakan dia, larat ke dia tunggu? Dan…aku pun berharap jugak yang aku mampu untuk balas cinta dia nanti.





AIRIS menolak troli pasaraya manakala Humaira di sebelahnya sedang memegang senarai barang yang perlu dibeli.  Maklumlah Airis kan baru je pindah ke rumah baru? Barang basah pun tak ada.  Alamatnya memang kena belilah.  Kalau tak beli, nak makan apa dekat rumah tu? Makan sofa? Ke makan hati?

Hadirnya CintaWhere stories live. Discover now