Humaira memandang ke arah doktor dan nurse yang bergegas masuk ke dalam bilik Wafiey. Ada apa pulak tu? Kenapa muka nampak macam cemas je? Humaira bingkas berlari menuju ke wad menempatkan Wafiey. Dia menghampiri Puan Kalisha dan Encik Fauzan. Matanya terarah pada Wafiey. Dia dah sedar?
Hatinya mula berdegup laju. Kalau aku patah balik ni, mungkin mak dan ayah dia tegur aku nak ke mana pulak. Kalau aku tercegat dekat sini, cari bala pulak sebab apa? Sebab Wafiey bukannya kenal aku pun. Aku je yang memandai mengaku aku ni kawan dia. Tapi memang betul kan aku dengan dia kawan?
Doktor Aqil menghampiri Puan Kalisha dan Encik Fauzan yang berdiri di sisi katil Wafiey.
“Alhamdulillah, pesakit dah sedar dari koma dia. Tapi, keadaan dia masih lagi lemah. Buat masa sekarang biarkan dia rehat dulu ya? Jangan terlalu push dia…” pesan Doktor Aqil.
“Baiklah doktor. Terima kasih sekali lagi…”
“Sama-sama. Kami mintak diri dulu ye?” Doktor Aqil bersama dua orang nurse tadi mula melangkah keluar dari wad Wafiey.
“Alhamdulillah Wafiey…akhirnya Wafiey sedar jugak. Syukur Alhamdulillah ya Allah…” suara Puan Kalisha gembira. Dah lama dia nak dengar berita ni dan alhamdulillah hari ini Allah makbulkan doanya. Wafiey dah sedar dari komanya.
Humaira masih kekal di tempat dia berdiri. Tak berginjak walau sedikit pun. Risau dengan penerimaan Wafiey. Kalau dia kenal tak apa ini masalahnya tak kenal langsung.
“Kira…kenapa berdiri dekat situ je? Meh lah sini…” ajak Encik Fauzan.
Wafiey menoleh sedikit wajahnya. Cuba memandang ke arah Humaira yang masih lagi berdiri serupa patung di sebelah emaknya. Eh? Macam aku pernah nampak dia ni tapi dekat mana?
Humaira menggigit bibirnya. Isy…buatnya mak atau ayah dia mention kata aku ni kawan dia lepas tu Wafiey pulak cakap dia tak kenal aku? Tak ke kes naya namanya?
“Ni Dzakira. Dialah yang tolong jaga Wafiey masa Wafiey tengah sakit…” ujar Puan Kalisha sambil tersenyum lebar.
Jadi dia nilah yang selalu datang jenguk aku dekat hospital? Yang selalu bacakan aku surah Yasin? Yang kadang-kadang suka membebel sorang-sorang bila aku nak bangun dari koma tu?
“Siapa dia ni mak?” Puan Kalisha dan Encik Fauzan mengerutkan dahinya. Anak aku ni buat lawak ka macam mana?
“Dia ni kan kawan Wafiey? Tak ingat ke?”
See??? Kan Wafiey dah mention! Aduh…ni yang buat muka aku nak jadi tebal elok ni. Sepatutnya Maira kau tak payah muncul dari awal lagi pun sebab kau tahu risiko dia inilah. Wafiey tak kenal kau pun.
“Kawan?” tengok! Dia menyoal lagi.
“Mak cik…pak cik…mungkin dia tak ingat muka saya kot? Yelah, kami pun dah habis sekolah nak dekat 7 tahun. Dah lama tak jumpa…” pantas Humaira mencelah. Cover line.
“Jadi awaklah yang jaga saya?” tanya Wafiey perlahan. Suaranya masih serak lagi. Maklumlah baru bangun dari lena yang panjang.
“Ye Wafiey. Memang Kira yang jaga Wafiey sepanjang Wafiey sakit. Katanya kesian dekat mak dan ayah sebab asyik ulang-alik datang hospital ni. Untung Wafiey ada kawan sebaik Kira ni…”
Hesy! Dah kembang semangkuk punggung aku ni dengar pujian dari Mak cik Kalisha ni. Mak cik suka buat saya kembang. Pak cik Fauzan pun iya kan je apa yang isteri dia cakap. Tapi memang betul pun kan?
“Oh thanks…”
“Welcome…”
Wafiey menilik lagi wajah Humaira di hadapannya. Wajah ni memang familiar dengan aku tapi aku lupa dekat mana aku pernah jumpa dia kecuali…
“Errr…awak ni saya jumpa dekat Tesco dulu ke? Saya terlanggar awak kan?”
Kenangan yang tu jelah kau mampu ingat Wafiey! “Ye saya. Lagipun waktu tu awak tak sengaja kan?” Wafiey mengangguk lemah.
“Wafiey, Wafiey nak makan? Ni, mak ada masakkan bubur special untuk Wafiey. Wafiey makan sikit eh? Dah sebulan lebih Wafiey tak jamah makanan langsung. Mesti Wafiey lapar kan?” Puan Kalisha membuka tudung Tupperware berisi bubur yang dimasaknya khas untuk Wafiey.
“Sedap bau bubur ni mak…” bau aroma bubur yang mak masak ni buat perut aku keroncong hebat.
“Mak masukkan kesukaan Wafiey. Ayam, daging, udang dengan telur. Wafiey suka kan?” memang special betul bunyi dia. Nasib baik tak bubuh sotong, kerang, ketam, kepah apa semua tu. Yang tu boleh dikategorikan shell out terus.
Aku pulak jadi penonton tak berbayar dekat situ tengok mak cik Kalisha suapkan Wafiey bubur. Tengok Wafiey makan bubur pun dah buat perut aku bunyi mintak makanan.
“Mak cik…pak cik…saya nak turun ke kantin kejap nak makan. Mak cik dan pak cik nak pesan apa-apa ke?” dari aku terliur tengok Wafiey makan, baik aku turun pergi kantin hospital, makan.
“Kira nak turun? Tak apa. Tak payah turun. Kira tolong jagakan Wafiey kejap ye? Biar mak cik dan pak cik yang turun…” ujar Puan Kalisha. Humaira dan Wafiey membulatkan mata mereka.
“Mak cik…tak payah susah-susah. Biar saya yang turun.”
“Tak apa. Selama ni pun Kira dah banyak tolong mak cik kan? Cakap dekat mak cik. Kira nak makan apa?” Puan Kalisha dah berdiri di hadapannya. Encik Fauzan pulak ikut je. Tak membantah langsung.
“Saya nak maggi goreng je mak cik.”
“Air?”
“Air mineral je. Mak cik tak apa ke ni? Saya seganlah…” ada pulak mak cik Kalisha yang turun belikan aku makanan?
“Tak apa. Lagipun, mak cik pun nak beli makanan dekat kantin hospital tu. Kira tolong suapkan Wafiey bubur ye? Dia tak kuat lagi tu nak makan sendiri…”
Huh? Suapkan dia bubur? Biar betik? Humaira menelan liurnya dengan susah payah. Takkanlah aku nak kena suap baby tua bangka tu? Tak masuk dek akal betullah! Wafiey pun dah tengok aku lain macam je.
Puan Kalisha dan Encik Fauzan dah beredar keluar dari wad Wafiey. Tinggallah aku berdua je dengan Wafiey dalam wad ni. Rasa kekok pulak. Selama ni tak kekoklah sebab dia koma. Sekarang dia dah sedar. Jadi, kekok tu jangan katalah. Dah setinggi puncak Gunung Everest.
Humaira mencapai Tupperware berisi bubur lalu duduk di kerusi sebelah katil Wafiey. Biar betul aku nak kena suap dia ni? Umpama mimpi dalam realiti.
“Saya tahu awak kekok. Biar saya makan sendiri,” Wafiey bertindak untuk mengambil bekas Tupperware dari tangan Humaira tapi Humaira pantas menggeleng.
“Awak baru je sedar dari koma. Doktor cakap awak lemah lagi. Tak apa, biar saya suap awak je…”
Humaira mula mencedok bubur dengan sudu di tangannya. Nak suap ke dalam mulut Wafiey pun tergetar-getar. Macam ada masalah tiroid pulak.“Betul ke awak ni kawan saya? Sorry kalau awak terasa dengan pertanyaan saya. Saya cuma tertanya-tanya yelah sebab muka awak familiar sangat selain kejadian kita terjumpa dekat Tesco dulu.”
“Ya…kita memang kawan dari sekolah lagi. Cuma, waktu tu awak dan saya tak rapat pun. Kita kenal macam tu je. Sebab tulah awak tak ingat kot?” hanya saya je yang ingat dekat awak Wafiey. Sambungnya dalam hati. Gila nak sambung depan dia? Menebal lagilah muka aku.
“What’s your name again?”
“Dzakira. Panggil Kira je.” maaf Wafiey. Saya tengah tipu sunat sekarang ni. Kawan-kawan awak kenal saya dengan panggilan Humaira. Saya tak nak awak cerita dekat kawan-kawan awak pasal saya dengan nama Humaira. Takut kantoi. Biarlah kekal dengan nama Kira ni.
“Nice name. Suits for you…” puji Wafiey.
“Thanks…” alelele…dia malu pulak kena puji dengan crush sendiri. Sapa tak malu kan kalau kena puji dengan crush sendiri? Crush tu!!! Bukannya adik atau abang.
YOU ARE READING
Hadirnya Cinta
RomanceTak ada apa yang istimewa pun pasal aku. Aku hanya perempuan yang biasa yang hanya bekerja sebagai seorang babysitter di sebuah nursery yang baru dibuka di Kuala Lumpur ni. Maklumlah...aku lepas je SPM, aku langsung tak apply untuk belajar dekat m...