•BAB 89•

14.7K 416 2
                                    

“Sayang?”

Airis berhenti mengacau gulai lalu menoleh memandang suaminya.  “Eh? Abang dah balik? Alamak, sorry abang sebab makanan tak siap lagi.  Tadi saya jaga Dania kejap sebab dia meragam tadi.  Sorry abang tapi abang janganlah risau gulai ni dah nak siap dah.  Sikit lagi.  Abang tunggu kejap ye?” ujar Airis kelam-kabut meminta maaf pada Aryan.  Maklumlah satu apa lagi tak siap ni.

“Sayang, jangan risaulah.  Abang ok je.  Abang faham.  Tak payahlah beria-ia mintak maaf macam ni.  Macamlah sayang buat salah besar dengan abang.”

“Taklah, abang balik ni mesti lapar nak makan kan? Saya pulak tak siapkan apa-apa lagi.”

Aryan menghadiahkan senyuman kepada Airis.  Dia tak nak Airis rasa serba salah sebab satu makanan apa pun belum dihidangkan lagi.  Dia tak kisah pun sebenarnya kalau Airis tak masak sekalipun sebab dia tahu keadaan Airis sekarang ni.  Mesti letih jaga Dania dengan diri tu mengandung lagi.

“Sayang…dengar apa yang abang nak cakap ok? Abang tak kisah pun kalau sayang tak masak sekalipun sebab abang tahu sayang penat jaga Dania dengan keadaan sayang yang mengandung lagi.  Abang tak marah.  Abang tak paksa pun untuk sayang masak.  Lepas ni kalau sayang rasa tak larat nak masak, sayang cakap dekat abang.  Kita makan dekat luar ok?”

Kali ini Airis mampu tersenyum.  Lega rasanya Aryan tak marahkan dirinya.  Manalah tahu luar je cakap tak marah tapi dalam hati tak ada sapa yang tahukan.

“Ok…sekarang ni saya nak masak, abang pergi mandi dulu ok? Lepas je saya dah habis masak, saya panggil abang turun makan ok?”

As you wish sayang…” Aryan mencium dahi Airis.  “Abang masuk bilik dulu.” Aryan melangkah menuju
ke biliknya.

“Mandi terus!” pesan Airis.

“Ye sayang!” laung Aryan sebelum masuk ke dalam biliknya.

Airis tersenyum sebelum menggeleng kepalanya perlahan.  Perangai Aryan masih macam budak-budak.  Masih sama macam dulu.  Sebab tulah aku pun makin lama makin bahagia! Acewah! Layanan Aryan terhadap aku tak pernah berubah.  Dia tak pernah melenting kalau aku buat salah apa-apa malah layan aku macam puteri lagi adalah. 

Dulu sumpah aku takut nak bayangkan kehidupan yang bahagia dengan Aryan sebab aku takut aku tak dapat rasa kebahagiaan dengan Aryan.  Yelah aku kahwin dengan dia pun bukan atas dasar cinta.  Dia je yang cintakan aku.  Memanglah orang cakap cinta ni membahagiakan tapi tak semestinya akan bahagia sampai bila-bila.  Tapi sekarang
alhamdulillah aku bahagia.  Bahagia sangat-sangat!






PINTU bilik dibuka lalu matanya terpandang ke arah Aryan yang sedang berbaring di atas katil sambil melayan telefonnya.  Dia menghampiri suaminya lalu punggungnya dilabuhkan di birai katil.

“Abang? Abang nak makan tak lagi? Saya dah siapkan makanan…”

Aryan menutup telefonnya lalu menumpu perhatian pada isterinya.  Senyuman diukirkan buat isterinya.

“Abang nak makan sekarang.  Laparlah…” adu Aryan sambil tayang wajah comelnya.  Walhal tak comel mana pun.  Kahkahkah!

“Jom.  Kesian abang balik nak makan tup tup kena tunggu pulak…” kalau Dania tak meragam tadi memang makanan dah siap lama dah.  Dania meragam adalah jugak dalam setengah jam.  Katanya sakit perut apalah.  Tu yang agenda memasak pun tak kesampaian.

“Tak apa.  Kalau sayang yang masak, abang rela tunggu,” mereka berdua sama-sama berjalan keluar menuju ke meja makan.

“Wow! Ini yang abang suka! Gulai ikan temenung.  Mesti sedap punyalah!” Aryan mencedok ikan temenung bersama kuah sekali.  Nampak warna gulai pun dah memang sedap.  Rasa tak tahulah sedap ke tak.

“Abang cubalah rasa.  Manalah tahu tak sedap kan? Ni pun baru belajar dengan ibu.  Kalau sedap oklah, kalau tak sedap sorry abang…” risau jugak kalau gulai ni tak sedap.  Memanglah mulut aku dah kata ok tapi mulut suami aku? Belum tentu suami aku suka dengan gulai yang aku buat.

Aryan mengunyah dua tiga kali.  Sengaja menguji Airis yang sedang menunggu jawapannya.  Dia tersenyum bila Airis tekun menunggu jawapan darinya.  Comel betul dia tengok aku macam tu.  Tertanya-tanya betul!

“Oklah abang komen.  Gulai ni memang sedap.  Abang suka! Pandai sayang masak…” pujinya.  Ikhlas ke? Ikhlas dua ratus peratus!

“Abang ni biar betul? Muka abang macam tak ikhlas je.  Boleh tak abang terus terang je? Kalau tak sedap dan abang tak suka, abang cakap je.  Saya tak terasa hati pun!” ujar Airis dengan nada tak puas hati.  Manalah tahu suami aku cakap macam tu sebab nak ambik hati je?

“Ya Allah sayang…betullah.  Sedap gulai ni.  Sayang jangan risaulah.  Sayang masak sedap ke tak sedap ke, abang akan telan jugak.  Tak ada kompromi.  Deal?”

Hmmm…tak naklah macam tu! Saya nak masak yang sedap-sedap untuk abang! Tak naklah masa yang tak sedap.  Tak bestlah macam tu! Takkan nak masak yang tak sedap untuk abang pulak? Buatnya abang sakit perut macam mana? Saya jugak yang susah…” ada pulak dia nak telan je apa yang aku masak walaupun tak sedap.  Tak best tau macam tu jamu suami kita makanan yang tak sedap.

“Sayang tu yang risau lebih.  Abang ok je?”

“Memanglah abang ok tapi kalau setiap tahun sayang masak telur goreng makan dengan kicap je, abang bosan tak? Mesti bosan kan? Silap-silap merajuk setahun sebab kena makan telur goreng dengan kicap je every day!”

Aryan tertawa mendengar kata-kata isterinya.  Telur goreng makan dengan kicap? Memanglah power tapi kalau makan tiap-tiap hari boleh cirit jugak ok! Makan benda yang sama setiap hari.

“Oklah…lepas ni sayang masak taraf hotel lima bintang? Amacam?”

Airis membeliakkan matanya.  Taraf lima bintang? Gila ke apa? “Abang ni!!! Sengaja nak perli!!!” Airis menampar kuat lengan suaminya berkali-kali.  Geram! Aku cakap betul-betul dia boleh pulak main-main.

“Yelah…hotel taraf lima bintang semuanya masak sedap-sedap.  Dah tadi sayang cakap sayang nak masak yang sedap-sedap je kan? So, abang suggest lah masakan taraf hotel lima bintang? Amacam?”

Airis memuncungkan bibirnya.  Sampai hati kenakan aku macam tu.  Tahulah aku tak pandai masak pun.
Aryan mengeluh kecil sambil tertawa kecil.  “Sayang ni…abang gurau jelah.”

“Memanglah tapi tak payahlah nak bandingkan dengan hotel taraf  lima bintang.  Saya tahulah saya masak taraf hotel satu bintang pun!” kali ni ketawa Aryan kuat.

“Apa yang lawaknya abang?” dia punya gelak macam tengah tengok rancangan America’s Home Funniest Videos.

“Tak ada apa.  Sayang ni lawaklah.”

“Abang!!! Jangan main-main boleh tak?!” darah aku dah naik ni.

“Ok ok…abang mengalah.  Sayang ni.  Abang cakap yang betul.  Sayang masak ni dah cukup sempurna.  Abang tak naklah komen macam-macam sebab sayang masak memang sedap! Serius abang tak tipu.  Buat apa abang nak tipu? Kalau tipukan dapat dosa?”

Hmmm yelah apa-apa jelah abang.  Saya nak naik solat dulu.  Abang makan dulu ok?”

“Tak solat lagi?”

“Belum…” Airis tersengih.  Aryan kalau bab solat ni memang dia tegas sikit.  Kalau nasib tak baik, kena bebel.  Kalau nasib baik, dia bagi isyarat mata suruh aku pergi solat.

“Kenapa belum lagi?”

“Sebab belum lagi...bye abang! Saya pergi solat dulu!” Airis terus pecut menuju ke bilik tidur mereka.  Aryan pula tersenyum melihat Airis.  Takut kena marahlah tu.  Yang sebetulnya aku tak marah pun.  Paling kuat pun aku bagi nasihat je.  Apa-apa pun utamakan solat dulu.  Takut aku tazkirah tu yang pecut masuk bilik terus.

Hadirnya CintaWhere stories live. Discover now