•BAB 46•

18.4K 513 2
                                    

Sejak bila pulak isteri aku ni diiktiraf sebagai OKU? Pekak ke? Tak dengar ke apa yang aku cakap tadi? Haih…aku bukannya cakap berbisik pun sampaikan dia tak dengar.  Aku cakap macam biasalah.  Bukannya perlahan sangat pun.  Dah tu muka sampai tahap terkejut beruk.

“Kenapa? Salah ke kalau aku cakap I love you?” dia mengulang kembali apa yang dicakapnya tadi.

“Tak adalah.  Cuma pelik.  Kau kalau nak kenakan aku pun agak-agaklah,” memanglah Mikhael pernah cakap benda ni tapi entah kenapa aku susah
nak percaya.

“Gaya aku ni macam aku tengah
kenakan kau ke?” muka aku banyak punya serius tapi dia boleh pulak anggap aku nak kenakan dia? Tak ada perasaan ke isteri aku ni?

“Tak…cuma…kau cintakan arwah Iliya sangat kan? Takkanlah secepat ni kot cinta kau boleh berubah?”

Aryan terdiam seketika.  Salah ke kalau aku jatuh cinta dekat dia? Aku rasa tak ada apa yang salah kalau aku jatuh cinta dekat dia.  Kenapa cara Airis seolah-olah jatuh cinta pada dia adalah satu salah yang besar?

“Aku tak tahu macam mana nak berterus-terang dengan kau.  Tapi, aku tak main-main dengan apa yang aku cakap…” Aryan melepaskan nafasnya perlahan.

“Aku rasa semua ni terlalu cepat bagi aku.  Kau tahukan perasaan aku dekat kau macam mana? Bagi aku masa?”

Aryan mengangguk kecil dalam terpaksa.  “Aku bagi kau masa untuk terima aku.  Aku takkan paksa kau.”

Thanks…”






AIRIS membuka laman what’s app nya.  Ada dua balasan chat yang dihantar padanya.  Satu dari Humaira dan satu lagi dari Mikhael.  Chat dari Humaira dibuka terlebih dahulu.  Kejap lagilah baca chat dari Mikhael pulak.

Humaira: Dah kenapa pulak kau tak percaya pulak apa yang si Aryan tu cakap? Aku rasa dia tak bohong dengan apa yang dia cakap.  Mungkin betul yang dia memang cintakan kau? Hati manusia kita tak boleh tahu pun macam mana Airis.  Kadang-kadang memanglah kita rasa orang tu tak cintakan kita tapi hati orang apa yang kita tahu?

Nah…sekali dia balas chat memang dah gaya ceramah nampaknya.  Lagipun, aku cerita dekat Humaira apa yang Aryan cakap dekat aku tadi.  Yang pasal I love you tu.

Me: Memanglah tapi kau tak rasa macam pelik ke dia jatuh cinta dekat aku awal sangat? What I mean is before this kan dia memang cintakan arwah Iliya sangat? Jadi, aku rasa peliklah sebab dia boleh cintakan aku hanya dalam masa 3 bulan je ok!

Humaira: Tak ada apa yang pelik pun Airis untuk seorang suami jatuh cinta pada isteri dia sendiri.  Lagipun, kan Mikhael dah cakap yang Aryan memang dah jatuh cinta dekat kau? Apa yang kau nak ragukan lagi?

Airis menggigit bibirnya kecil.  Aku bukannya ragu cuma…ah! Kau ni banyak sangat cuma Airis.  Cubalah kau bukak hati kau tu terima hakikat yang memang Aryan cintakan kau? Sekurang-kurangnya kau tahu kau kahwin dengan lelaki yang memang cintakan kau walaupun kau belum cintakan dia.

Me: Maira…aku cuma takut dia sengaja perangkap aku.  Kau lupa ke apa yang dia dah pernah buat dekat aku dulu?

Humaira: Aku tak lupa pun apa yang dia dah pernah buat dekat kau.  Ingat lagi tapi pelik sangat ke kalau dia jatuh cinta pada kau? Yelah, kau pun cantik jugak.  Bukannya hodoh tahap apa lagi.

Aku cantik ke? Ahaks…lawak-lawak!

Me: Entahlah weyh.  Aku pun tak tahu nak balas macam mana sekarang sebab aku tak cintakan dia.

Humaira: Then? Belajarlah cintakan dia.  Apa salahnya? Dia dah jadi suami kau pun.  Sampai bila kau nak keraskan hati kau tu lagi?

Me: Tengoklah macam mana.

Hadirnya CintaWhere stories live. Discover now