•BAB 71•

17.9K 496 1
                                    

“Ok ke aku pakai jubah ni? Rasa macam tak kena je?” sambil mendukung Dania, dia memerhatikan dirinya. 

Aryan menggenggam tangan Airis lalu menghadiahkannya sebuah senyuman manis.  “Pada pandangan aku, kau dah cukup cantik dengan jubah ni.  Kau jangan risau.  Kalau orang lain cakap kau tak cantik sekalipun, pada pandangan aku kaulah yang paling cantik sekali.”

“Eeee…sweet talker betul! Taklah…aku sorang je malu tak apa kalau aku ni hodoh tapi aku tak naklah kau rasa malu sekali.”

“Kisah pulak orang cakap apa pasal kau! Jom?” sambil tangannya menggenggam tangan Airis, dia membawa Airis masuk ke dalam sebuah hotel bertaraf lima bintang.

Nervous pulak bila Aryan nak bawak aku masuk dalam dewan tu.  Pergerakannya terhenti bila Aryan berhenti sebelum masuk ke dalam dewan tersebut.

“Kenapa tangan kau ni sejuk?”

“Entah…aku setiap kali nak masuk event mana-mana mesti tangan aku sejuk macam ni,” ujar Airis.  Paling tepat aku memang nervous nak join event ni sebenarnya.

“Tak apa…aku ada kan?” Airis mengangguk lalu menarik nafas dalam-dalam.  Dia berjalan seiringan Aryan masuk ke dalam dewan.

Bro!” Ammar dan gengnya datang menyapa mereka.  Airis macam biasalah tak selesa.  Tak selesa sebab dia bukannya rapat dengan geng Aryan ni.  Mikhael sorang je yang dia rapat.

“Hey!” Aryan bersalaman dengan mereka semua.

“Cantik bini kau?” soal Mikhael sambil keningnya dijongketkan sebelah.  Aryan memandang Mikhael.  Begitu juga dengan Airis. 

Airis memberi pandangan maut kepada Mikhael.

“Biasalah…isteri sapa kan?” ujar Aryan dengan nada bangga.  Mereka yang lain mula mencebik.

“Iyan, boleh tak aku nak cakap sikit dengan Airis? Just both of us?” pinta Mikhael. 

Dari pandangan mata Aryan, berat sebenarnya dia nak lepaskan Airis hanya berduaan dengan Mikhael.  Tapi, dia yakin yang Mikhael tak akan mengapa-apakan isterinya yang tercinta.  Akhirnya dia hanya membenarkan.  Lagipun, bukannya dia tak kenal Mikhael.  Begitu juga dengan Airis.  Airis pun kawan dengan Mikhael.

Tinggalah Airis dengan Mikhael di situ.  Mikhael memandang Airis atas bawah.  Bibirnya tersenyum kecil.

“Cantik kau pakai jubah ni.”

Hmmm…pujian ke sindiran tu?” dah faham sangat dengan perangai mamat ni.  Kalau tak sindir, tak sah.

“Aku tengah memujilah ni.  Kau ingat senang ke aku nak puji orang?” Airis hanya mencebikkan bibirnya. 

“Yelah tu.  By the way, you look great too.  Macho habis kau pakai sut ni?” dah alang-alang dia puji aku kan? Apa salahnya kalau aku puji dia jugak?

Tidak jauh dari situ, mata Aryan kejap-kejap terhala pada Airis dan Mikhael.  Rancak betul mereka berdua berbual.  Tiba-tiba hatinya seperti diketuk dengan hammer.  Sakit dan pedih.  Memang kalau jeles rasa macam ni eh? Tak tahan rasanya jeles ni.  No! Jangan jeles melebih sangat Aryan.  Ingat pesan Airis! Dia dengan Mikhael hanya kawan biasa. 
Macam tu jugak Mikhael yang hanya menganggap Airis tak lebih daripada seorang kawan.

“Kau jeles ke bro?” tegur Adam bila sedar mata Aryan hanya tertumpu pada Airis dan Mikhael yang sedang berborak tidak jauh dari mereka.

“Mestilah dia jeles bro.  Tu bini dia kot?” sampuk Fikri pula.

Hadirnya CintaWhere stories live. Discover now