•BAB 14•

19.1K 611 3
                                    

Encik Hamzah memulas perlahan tombol pintu bilik anaknya.  Dia mengeluh perlahan bila anaknya masih lagi belum bangun dari tidur.  Tengoklah! Siap peluk bantal panjang dia tu lagi.  Ni mesti penangan semalam tu yang tak nak bangun.  Encik Hamzah melabuhkan punggungnya di birai katil.

“Airis…” dia mencuit kaki anaknya.  Memang itulah cara dia nak kejutkan anak dia bangun pagi.  Bukan main sergah.

“Airis…bangun? Dah pukul 8 pagi ni.  Airis kerja kan hari ni?” Airis masih lagi mengeraskan dirinya.  Protes tak nak bangun.  Encik Hamzah melepaskan keluhan kecilnya.

“Airis…bangun? Kalau tak, abah geletek kaki Airis?” macam nilah perangai anaknya.  Tak suka nak bangun pagi.  Nak buat macam mana? Memang sejak azali lagi anaknya tak suka bangun pagi.

“Ok, tak nak bangun eh? Abah geletek eh? Satu…dua…ti…” baru nak masuk kiraaan ketiga, Airis bangun dari tidurnya.  Rambut serabai mengalah Pontianak lagi.

“Abah…orang nak tidurlah…” ujarnya dengan nada geram.

“Tidur apanya? Kerja kan? Dah bangun pergi mandi,” Encik Hamzah mengusap kepala anaknya.  Memujuk.

“Tak naklah.  Nanti jalan kena jumpa ibu…” memang macam nilah kalau mood dia tak baik dengan seseorang. 
Kalau boleh, muka orang tu dia tak nak jumpa.  Macam sekaranglah.  Tak nak jumpa dengan ibu.

“Allah…dah-dahlah tu.  Bukannya ada apa pun.  Bangun.  Pergi kerja ok?” Encik Hamzah bangun lalu keluar
dari bilik anaknya.

Emmm!!! Tak sukalah!!!” bantal di tangannya dihempuk kuat.  Dia tak jadi nak protes bila telefonnya berdering.  Tangannya mencapai kasar telefon di bantal sebelah.  Alamak! Kak Suraya on call! Aduh! Macam mana ni?

Hello?”

“Airis dekat mana ni? Kenapa tak daftar diri lagi?” sudah! Kak Suraya dah mula membebel.  Airis mengetuk kuat kepalanya.  Auch! Sakit!

“Kak…hari ni Airis masuk lambat sikit boleh tak? Airis ada benda nak kena settle ni.  Ada benda urgent sikit,” ceh! Urgent lah sangat! Apa yang urgent sangat entah.  Walhal tersadai atas katil lagi.

“Airis ada masalah apa-apa ke?”

Hah memang ada masalah pun.  Masalahnya aku tak mandi lagi sekarang ni! “Masalah keluarga sikit.  Airis mintak maaf ya Kak Su? sebab tak bagitahu awal-awal.  Tak sempat.” nak sempat apanya kalau kau baru bangun tidur?

“Tak apalah kalau macam tu.  Janji Airis masuk nanti ye?”

“Baiklah Kak Su.  Terima kasih ye sebab izinkan Airis masuk lambat sikit.”

“Tak ada hallah.  Akak letak dulu ya? Assalamualaikum…”

“Waalaikumussalam…” Airis menghembuskan nafas beratnya bila panggilan sudah diputuskan oleh Kak Suraya.  Dia membenamkan seketika mukanya ke tilam sebelum dia mengangkat kembali mukanya. 
Terkejut sebab ada yang buka pintu biliknya.  Dia memandang abahnya yang sedang berdiri di hadapan pintu biliknya.

“Tak bangun lagi? Cepat bangun.  Ni, kawan Airis datang hantar kereta,” ujar Encik Hamzah.

“Hantar kereta? Maksud abah? Aryan?”

“Yelah kot.  Tak pasti pulak nama dia.  Cepat bangun pergi mandi.”

“Ok Airis pergi mandi,” Airis bangun lalu mencapai tuala.  Bingkas dia menuju ke bilik air.  Kelibat ibunya di dapur langsung tak ditegur.  Tak ada masa nak tegur ni main dengan lambat dah nak mandi.





Hadirnya CintaWhere stories live. Discover now