“Lepas ni, tak payah keluar rumah waktu malam-malam lagi! Ibu tak benarkan! Suka buat orang rasa risau macam ni!” Puan Aliyah dah mula dengan sesi membebelnya. Airis? Buat bodoh je.
“Ibu…benda tu dah memang nak jadi. Nak buat macam mana?” bukan aku yang mintak pun benda macam tu terjadi. Kalau aku tahu benda macam tu dah nak terjadi, memang aku takkan keluar rumah semalam. Aku keluar pun sebab nak topup je.
“Memanglah! Tapi ingat diri tu perempuan! Kalau jadi apa-apa, susah!” dia memandang Airis yang hanya beriyak biasa saja. Anaknya yang sorang ni memang terkenal dengan perangai degilnya.
“Sudahlah tu. Dia balik dengan selamat dah kan?” sampuk Encik Hamzah. Penat dia tengok leteran isterinya dari tadi lagi. Dah lima minit berlalu.
“Yang awak nak bela sangat Airis ni kenapa? Saya tegur untuk kebaikan dia! Tengoklah! Orang tegur pun boleh buat derk je! Apa nak jadi dengan Airis ni hah? Kenapa jadi degil macam ni?” luah Puan Aliyah dengan nada tidak puas hati.
“Apa? Tak faham betullah Airis dengan ibu ni! Ada je salah Airis yang ibu nak cari! Apa yang Airis buat semuanya tak kena!” meluat betullah. Ni hati aku nak mula jadi jahat balik ni.
Encik Hamzah pula hanya bersikap melihat dan mendengar. Kalau dia sampuk pun, pertengkaran ni tak akan ada sudahnya. Makin bertambah adalah. Jadi, biarkan jelah mereka bertengkar. Malas nak masuk campur.
“Yelah! Semalam ibu larang Airis keluar tapi Airis keluar jugak kan? Bila dah degil, inilah jadinya!”
“Benda dah nak jadi. Kalau Allah dah tetapkan nak jadi, jadi jugak ibu!” balasnya dengan nada perli.
“Menjawab! Allah jadikan semua tu sebab Airis tak dengar cakap ibu!”
“Tahu mana?” Airis yang lama dah kembali. Aura jahat dan degilnya dah mula terserlah.
“Budak ni!” Puan Aliya beristighfar dalam hatinya. Dah lama dia bertengkar besar macam ni dengan anaknya. Bila dah jadi, memang rasa nak berangin satu badan.
“Semalam tidur mana? Sapa lelaki tu?”
Ibu dah mula dah sesi soal jawab! Malas betullah aku nak menjawab.
“Dekat rumah keluarga kawan Airis.”“Kawan Airis tu lelaki kan? Sapa nama dia?” dah macam polis pulak ibu ni.
“Memanglah kawan lelaki. Nama dia Aryan. Ibu tak payah risaulah. Dia dan keluarga dia baik.”
“Baik! Belum tentu lagi mereka semua tu baik belaka.”
“Ibu! Boleh tak jangan buat prasangka buruk macam tu? Tak faham betullah ibu ni! Dah! Airis nak masuk bilik dulu. Nak mandi. Panas!” Airis bangun dari tempat duduknya lalu berjalan masuk ke dalam biliknya.
“Tengoklah anak awak tu! Tak boleh orang cakap sikit! Protes!” Puan Aliyah menghempaskan punggungnya ke atas kerusi di sebelah suaminya.
“Awak tu yang melebih sangat. Cakap yang bukan-bukan. Mana budak tu tak berangin…” senang je jawapan yang diberikan Encik Hamzah.
“Saya risaukan keadaan dia! Dia tu perempuan! Anak dara pulak…”
“Saya pun risaukan dia semalam tapi tak adalah gaya mendesak macam awak sekarang ni. Kita sama-sama tahukan Airis tu macam mana orangnya? Jadi, jangan dipaksa budak tu. Bukan macam tu cara kita nak ajar anak-anak…”
Puan Aliyah senyap. Malas nak bukak mulut. Apa yang dia cakap semuanya tak pernah menang. Baik aku diam je.
“AKU rasakan kau ni memang dah ditakdirkan jadi hero kepada si Airis tulah…” ujar Mikhael dengan sisa tawanya yang masih berbaki.
Diorang ni kerap sangat berjumpa. Macam dah berjodoh pulak.
YOU ARE READING
Hadirnya Cinta
RomanceTak ada apa yang istimewa pun pasal aku. Aku hanya perempuan yang biasa yang hanya bekerja sebagai seorang babysitter di sebuah nursery yang baru dibuka di Kuala Lumpur ni. Maklumlah...aku lepas je SPM, aku langsung tak apply untuk belajar dekat m...