•BAB 64•

16.4K 498 1
                                    

“Assalamualaikum,” ujar Aryan sambil tangannya menolak menutup pintu rumah.  Kunci rumahnya diletakkan di atas meja kecil di tepi pintu.  Dia menuju ke sofa lalu merebahkan badannya di atas sofa tersebut.

“Waalaikumussalam…” Airis menghampiri Aryan yang sedang berbaring di atas sofa.  Penat sangat ke? Mestilah penat Airis! Suami kau baru balik kerja kan? Bukannya baru balik dari bercuti.

“Nak minum apa-apa ke?” Aryan hanya menggeleng tanda dia tak nak.

“Ok,” Airis berkira-kira untuk berlalu pergi.

“Airis.” namanya disebut membuatkan langkahnya terhenti. 

“Ye?”

“Kau pernah ada apa-apa perasaan dekat Mikhael tak?”

Soalan tadika mana dia ambik ni? Airis mengatur kakinya berhadapan dengan Aryan yang masih memejamkan matanya.

“Soalan jenis apa kau tanya ni? Aku? Dengan si Mikhael bengong tu? Memang taklah!” entah berapa kali aku nak kena cakap pasal benda ni? Takkan dia tak faham-faham lagi?

“Mikhael pernah confess apa-apa perasaan dekat kau?”

Ya Allah! Aryan ni dah kena sampuk ke apa? “Soalan merepek apa ni kau tanya? Please jangan nak tanya benda-benda yang merepek? Mikhael tu tak pernah confess apa-apa perasaan dekat aku pun.  Aku rasa benda ni kita dah pernah cakap kot dulu? Entah berapa kali aku nak cakap benda yang sama?” geram pulak aku bila dia asyik tanya isu yang sama.

“Kalau kau rasa aku dengan Mikhael tu ada apa-apa, ikut suka hati kaulah.  Kalau hati aku dekat kau pun aku masih tak buka, apatah lagi Mikhael yang aku hanya anggap dia sebagai kawan? Ikut suka kaulah! Malas aku nak layan!” ni yang buat mood aku terus swing.

Langkah Airis terhenti bila tangannya dicapai sewaktu dia hendak pergi dari situ.  Dia memandang Aryan yang tengah memegang tangannya sambil merenung ke arahnya. 

“Pahal pulak pegang tangan aku? Nak mintak maaf? Nak pujuk?” dah buat aku sakit hati lepas tu senang-senang je nak mintak maaf.  Ingat aku ni apa? Batu?

“Yelah aku tahulah aku salah sebab tanya pasal benda ni.  Sorry…”

“Yang tu jelah kau pandai cakap.  Tak ada ayat lain ke?”

“Kau nak ayat yang macam mana?”

“Manalah aku tahu! Pandai-pandailah kau buat ayat kau sendiri!” boleh pulak dia tanya aku nak ayat yang macam mana? Tak sweet langsung.

“Airis, aku mintak maaf dekat kau sebab cakap yang bukan-bukan.  Yelah, aku jeles bila Mikahel cakap kau dengan dia pernah sweet dulu.  Lepas tu, dia suka dengan spaghetti yang kau masak hari tu.  Siap puji lagi.  Mahunya aku tak jeles?”

“Aku? Dengan Mikhael? Sweet? Entah bila aku sweet dengan dia.  Nak kena ketuk si Mika ni.  Takpa, nanti aku jumpa dengan dia, aku basuh dia cukup-cukup!” bila masa pulak aku sweet dengan kau Mika? Haih! Nak kena kau ni.  Pandai-pandai pulak buat cerita!

Tak semena-mena, tangannya ditarik kuat menyebabkan dia terjatuh di atas riba Aryan. 

Ouch! Berat gila kau!” komen Aryan. 

Eleh! Dah tahu aku berat dah kenapa tarik aku tiba-tiba? Memang alamatnya aku jatuh atas kau! Baru saja dia nak meloloskan diri, Aryan terlebih dahulu memeluk pinggangnya erat.

“Kkk…kau dah kenapa ni? Weyh! Kau dah pahal?” Airis cuba merungkaikan pelukan
Aryan tapi tak mampu.  Tenaga Aryan jauh lebih gagah dari tenaganya yang hanya ciput ni.

Hadirnya CintaWhere stories live. Discover now