•BAB 112•

13.2K 420 6
                                    

“Sayang nak bagitahu apa dekat abang? Beriya-iya call abang tadi.  Risau abang,” dia memandang Humaira yang asyik tersenyum.  Dah kenapa pulak ni senyum-senyum? Soalan aku ni lawak ke?

“Ada apa-apa yang sayang nak bagitahu ke?” dari tadi apa yang aku tanya semuanya tak jawab.

“Saya nak bagi ni dekat abang,” Humaira menyerahkan sebuah kotak sederhana kecil kepada Wafiey.

Wafiey mengerutkan dahinya memandang kotak tersebut.  “Apa ni sayang?”

“Bukalah.”

“Ok, abang bukak…” Wafiey membuka kotak tersebut dan ada satu kertas kecil macam frame polaroid tapi bukan.  Apa benda sebenarnya? Bila dia membalikkan kertas tersebut baru dia faham.

“Biar betullah sayang?” mata Wafiey dah bercahaya memandang isterinya.  Kehadiran si kecil yang dah lama dia tunggu sebenarnya.

“Betul abang.  Dah satu bulan…” jawab Humaira.  Senyuman tak pernah lekang dari bibirnya.

“Ya Allah…” terus didakap tubuh isterinya erat.  Tidak percaya yang sekarang ada satu nyawa di dalam rahim isterinya.  Rasa nak nangis pun ada.  Ah! Mengada betul.

“Siapa lagi yang tahu?” tanya Wafiey.

“Airis.  Actually Airis orang pertama yang tahu pasal ni.  Sorry, bukannya tak nak bagitahu abang tapi yang sebenarnya semalam saya dah buat pregnancy test dan positif.  Saya bagitahulah Airis pasal test tu.  Tapi saya tak sure lagi sebab takut pregnancy test tu tak betul sampailah saya pergi check sendiri dekat klinik dan doktor bagitahu yang saya memang pregnant.  Baru saya bagitahu abang…” jelas Humaira. 
Takut Wafiey berkecil hati sebab dia jadi orang yang kedua tahu tentang kandungannya ini.

“Tak apa…abang faham.  Apa yang abang nak sayang jaga baby elok-elok.  Ingat! Jangan buat kerja berat macam yang Airis pernah buat dulu.  Ingat!”

“Ye abang…” cukuplah aku tengok pengalaman Airis dulu yang mendebarkan sampaikan aku pun rasa tak sanggup nak hadap.  Hampir-hampir keguguran.  Memang seramlah.





AIRIS memandang segala masakan yang sudah siap dihidangkannya.  Hari ini ialah hari lahir suaminya.  Jadi, aku rasa aku nak buat sesuatu.  Plan aku dah rancang sepenuhnya.  Plan kau meletops sangat ke Airis? Hmmm…tak adalah meletops sangat.  Biasa-biasa je.

Apa yang aku masak? Hmmm…aku masak nasi ayam dan puding roti je.  Kalau kek pun aku beli sebab tak pandai buat.  Cubalah berapa kali pun tetap tak jadi jugak.  Puding roti pun nasib baik jadi dan cukup rasa.  Kalau tak, gamaknya yang mana datang hari ni semuanya jamah nasi ayam dengan kek jelah.  Aku fikir aku nak buat satu lagi hidangan.  Mi sup tapi tak jadi sebab kalau buat dan tak habis, membazir pulak kan?

Jam di dinding dipandang.  Dah pukul 8 malam.  Yang lain pula sudah dalam perjalanan.  Kejap lagi sampailah.  Misinya bermula untuk kenakan Aryan.  Aku tahu Aryan mesti gelabah punyalah kejap lagi.  Kalau pasal aku je mesti Aryan akan gelabah teruk.  Percayalah…telefon yang berada di atas kabinet dapur diambil dan berjalan menuju ke sofa. 
Punggungnya dilabuhkan ke situ.  Tangannya menari di atas keyboard.  Menaip sesuatu untuk Aryan.

Me: Abang…

Mesejnya belum dibaca.  3 minit kemudian baru dibaca.

Abang: Ya sayang? Ada apa?

Senyuman nakal terbit di bibirnya.  Cepat saja dia membalas mesej dari suaminya.

Me: Abang…saya ada benda nak bagitahu abang.

Hadirnya CintaWhere stories live. Discover now