•BAB 74•

17.8K 454 1
                                    

Setahun kemudian…

Humaira hanya memandang Wafiey yang tercungap-cungap di hadapannya.  Mahunya tak tercungap-cungap.  Dia dah kejar aku serupa larian marathon lagi.  Punyalah nak cakap dengan aku kan? Yelah, selama ni kan aku asyik lari dari dia je.

“5 saat je awak cakap dengan saya.  Mula dari sekarang! Satu…” Humaira mengira sehingga angka lima.

“Dah! Awak tak cakap apa-apa pun kan? Saya pergi dulu,” dia meninggalkan Wafiey yang masih tercungap dan berpeluh di belakangnya.

“Maira!” panggil Wafiey sambil menarik nafasnya dalam.  “Tak adillah awak bagi 5 saat je dekat saya.” punyalah penat aku lari kejar dia dan dia bagi aku 5 saat je untuk cakap dengan dia? Tak adil langsung.

“Awak ingat ni weekend ke
sampaikan saya ada masa nak cakap dengan awak? Tunggu jelah weekend kalau awak nak cakap lama dengan saya ye?” kejam? Entah, aku tak rasa kejam pun.

“Maira…please?”

“Wafiey, sekarang ni masa saya bekerja tau? Lunch hour dah habis.  Saya perlu balik ke pejabat.  Kenapa awak tak jumpa dengan saya masa lunch hour? Ingat ye, saya bukannya bos dan saya hanya pekerja biasa.  Nailed it!” ujar Humaira dengan nada tegas sambil matanya mencerlung tajam kepada Wafiey.

Hati kau dah tertutup untuk Wafiey ke Maira? Aku tak ada jawapan untuk soalan tu.

“Ok, saya straight to the point.  Kenapa awak asyik mengelak dari berjumpa dengan saya? Why? I need your answer.  Tolonglah.  Selama ni saya cuba call awak, awak tak nak angkat.  Kalau angkat pun sekejap je.  Kalau mesej? Awak hanya seen.  Apatah lagi what’s app? What’s wrong with you?” memang aku dah tahu yang dia cuba lari dari aku sebab-sebab yang memang semuanya punca dari aku tapi…

“Perlu ke saya jawab panggilan yang tak penting pun dalam hidup saya? Perlu ke saya balas mesej awak yang langsung tak penting dalam hidup saya? Malah, tak menguntungkan hidup saya pun.  So? Why should I?”

Wafiey mengetap bibirnya menahan
rasa di hati apabila Humaira membalas jawapannya sedemikian.

“Kenapa awak jadi macam ni Maira? Adakah awak jadi macam ni sebab our past?”

Our past? Apa makna awak ‘our past’ tu? Kita ada masa silam ke? Saya rasa tak ada.”

“Maira…”

“Dah! Awak bazirkan masa saya tau Encik Aidil Wafiey.  Sorry, saya kena pergi sekarang.” tanpa menghiraukan Wafiey lagi, dia terus melangkah ke hadapan menuju ke pejabatnya.

Wafiey memandang Humaira yang sudah hilang masuk ke dalam bangunan ofis.  Kenapa hati kau jadi sekeras ni Maira? Adakah semuanya sebab apa yang aku dah buat? Sebab aku tak pernah perasan yang kau selama ni simpan perasaan terhadap aku?





“MAIRA, are you okay?” soal Qairil apabila terpandang Humaira yang sedang memegang kepalanya.  Gaya dah macam kusut sangat.

“Huh? Errr…saya ok.  Kenapa?”

“Tak adalah.  Muka awak macam ada masalah besar sangat.  Mind to share with me?” Qairil menarik kerusi lalu duduk di sebelah Humaira.

Humaira menghembuskan nafas besarnya.  Dia memandang Qairil sebentar sebelum dia mengeluh lagi.  Entah keberapa kalinya dia mengeluh.  Dia pun tak pasti.  Kejadian dia dan Wafiey tadi kembali berputar di dalam kepalanya.

“Pasal lelaki tu ke? What his name? Errr…Wafiey kan?”

“Ya…”

“Ada masalah dengan dia ke?”

Hadirnya CintaWhere stories live. Discover now