Berdebar-debar je dia rasa sekarang ni. Sebab apa? Sebab aku akan dinikahkan dalam masa 5 minit saja lagi weyh! Sejuk gabra habis dah seluruh tubuh badan aku ni. Sekarang ni pun tengah tunggu pengantin dan ahli keluarga pengantin lelaki datang je sekarang. Gementar aku mengalah nak ambik result SPM dulu.
“Sejuknya tangan kau…” komen Humaira di sebelahnya.
“Gila tak sejuk? Aku nervous kot?” komennya di sebelah. Feeqa dan Lieya pula tersengih melihat Airis gabra. Tak senang duduk.
Airis menoleh ke pintu bila Aryan mula melangkah masuk ke dalam masjid diiringi oleh ahli keluarganya yang sedang membawa dulang hantaran lalu disusun di hadapannya.
Bertambah nervous aku dibuatnya bila Aryan dah sedia duduk di hadapan tok kadi. Entah apa yang dibacanya di depan tu pun aku tak tahu lepas tu kena bawak turun tandatangan. Aku tengok muka Aryan rileks je. Muka aku? Entah-entah dah kejung sebab terlampau nervous.
Bila aku tengok Aryan dah jabat tangan abah aku, rasa nervous aku lagi meninggi. Airis…tak lama dah Airis. Selesai saja dia lafazkan aku terima nikahnya dan disahkan oleh saksi-saksi di sekeliling Aryan, kau secara rasminya dah jadi milik dia. Bukannya milik abah lagi.
“Bismillah…” Encik Hamzah menggenggam erat tangan Aryan.
“Aryan Ezzriq bin Luthfi…”“Ya saya…”
“Aku nikah akan dikau dengan anakku Airis Afina binti Hamzah dengan mas kahwinnya tiga ratus ringgit tunai…”
Semua yang berada dalam masjid berdebar-debar menunggu balasan dari Aryan.
“Aku terima nikahnya Airis Afina binti Hamzah dengan mas kahwinnya tiga ratus ringgit tunai…”
“Sah?”
“Sah!”
“Alhamdulillah…”
Masing-masing mula mengangkat tangan mengaminkan doa yang dibaca oleh tok kadi tersebut.
Tanpa Airis sedar, air matanya mengalir perlahan di pipinya. Sekarang aku dah jadi milik sepenuhnya pada Aryan. Melihat ibu di sebelah buatkan hati aku bertambah sayu. Buat pertama kalinya aku tengok wajah ibu seolah-olah berat untuk melepaskan aku pergi. Air mata mengalir keluar dari kelopak matai bunya. Aku tak suka tengok ibu menangis. Abah? Abah tetap rileks walaupun aku tahu hati abah turut berat nak lepaskan aku sebenarnya.
Sebab apa? Sebab aku seorang anak yang degil, pemalas, tak pandai memasak, suka melawan cakap, cepat marah. Mereka fikir yang aku ni masih budak-budak yang perlu dididik dengan seeloknya walhal hakikatnya umur aku dah 24 tahun.
Walaupun aku buat banyak masalah, aku jugaklah yang selalu menghiburkan hati ibu dan abah.Aryan menghampiri Airis bersama sebentuk cincin di tangannya. Tersentuh hatinya bila melihat air mata yang masih mengalir perlahan di pipi Airis. Aku tak tahu sama ada air mata tu menandakan kesedihan ataupun kegembiraan. Gembira apanya kalau Airis sebenarnya terpaksa je kan kahwin dengan aku?
Teragak-agak Airis untuk menyuakan tangannya kepada Aryan. Rasa macam kekok pulak nak bagi dia sentuh aku. Tapi, demi menjaga air muka Aryan, aku bagi jelah tangan aku dan cincin selamat disarungkan pada jari manisnya. Dalam keadaan terpaksa, aku kenalah jugak tunduk cium tangan dia.
Giliran aku pulak sarungkan cincin pada tangan dia. Habis je sarung cincin dekat tangan Aryan, rasa macam tubuh aku direnjat elektrik bila tiba-tiba je Aryan cium dahi aku di depan semua orang. Pipi aku dah rasa kebas sebab kena cium depan orang. Dia ni pun satu! Kotlah nak bagi signal dulu!
YOU ARE READING
Hadirnya Cinta
RomanceTak ada apa yang istimewa pun pasal aku. Aku hanya perempuan yang biasa yang hanya bekerja sebagai seorang babysitter di sebuah nursery yang baru dibuka di Kuala Lumpur ni. Maklumlah...aku lepas je SPM, aku langsung tak apply untuk belajar dekat m...