•BAB 73•

17.6K 480 0
                                    

“Ni nak buat apa?” soal Aryan bila terpandangkan Airis yang sedang mengangkat bakul baju kotor. 
Aryan…kalau orang ambik bakul baju kotor tu selalunya nak buat apa?
Alah korang ni! Soalan senang je pun.  Jawapan dia basuhlah! Hah! Kalau dah tahu kena basuh, yang kau tanya soalan bodoh dekat bini kau dah kenapa? Lain kali tanyalah soalan yang ilmiah sikit.

“Lah…dah nama pun baju kotor kan? Nak bagi jadi bersih kena basuh kan? Jawapan dia aku nak basuh bajulah,” Airis keluar dari bilik lalu turun ke bawah untuk basuh baju.

“Tak payah!” Aryan menyaingi langkah Airis lalu mengambil bakul baju kotor tersebut dari tangan Airis.

“Dah tu tak payah kenapa? Takkanlah nak biarkan dia membusuk dalam bilik tu?” tak faham betullah aku.  Takkanlah nak basuh baju pun salah?

“Biar aku yang buat.”

Errr…tak payah!” isy…dalam bakul tu sebenarnya aku dah campur sekali dengan baju-baju aku.  Malulah aku kalau dia nampak baju-baju privasi aku tu.

“Kenapa pulak?”

“Biarlah aku yang basuh…”

“Salah ke kalau aku yang nak basuh?” Aryan mengerutkan dahinya kepada Airis.

Airis menggigit bibirnya.  Isy…nak cakap dekat dia perkara yang sebenarnya pun rasa segan.

Hmmm…aku rasa aku dah boleh agak kenapa.  Ada ehem ehem eh?”
Aryan tersenyum nakal bila wajah
Airis memerah bila dia sebut ehem.

“Kalau dah tahu, biarlah aku yang basuh eh?”

“Rilekslah.  Aku kan suami kau? Bukannya sapa-sapa pun.  Biar aku yang basuh…”

“Aryan…” dia cuba memujuk.  Memanglah dia suami aku tapi memang seganlah kalau nak biarkan dia yang basuh semua tu.

“Tak payah.  Apa gunanya aku sebagai suami kalau duduk lenggang kaki je dalam rumah ni kan? Aku basuh baju…kau pandai-pandailah nak buat apa pun.  Nak melenggang kaki pun tak apa…” Aryan pantas menurun ke bawah.

“Aryan!!!” Airis mengejar langkah suaminya.  Riuh suasana rumah tersebut dengan suara jeritan Airis dan ketawa Aryan.

Suara tangisan Dania menghentikan suasana mereka.

“Dania!” Airis segera berlari menuju ke bilik.  Aryan? Memang peluang besarlah bagi dia.  Terus dia menuju ke mesin basuh.

“Kenapa Dania nangis ni?” Airis mengangkat Dania lalu dicium kecil pipi kanan Dania.  Dania pula memeluk leher Airis.  Memang biasanya kalau Dania bangun tidur atau lepas menangis, memang dia akan memeluk leher Airis.

Kemudiannya…dia teringatkan sesuatu.  Aryan!

“Alamak Dania! Umi lupa! Abi!!!” Airis bingkas turun ke bawah lalu menghampiri Aryan yang sudah memasukkan kesemua baju ke dalam mesin basuh.

Sah! Dia dah tengok benda yang tak sepatutnya dia tengok.

“Hai anak abi…dah bangun?” Aryan menghampiri mereka berdua lalu pipi Dania itu dicium.

“Kau dah masukkan semua baju dalam mesin basuh?”

Yep!”

“Termasuk yang…”

Yep! Semua dah selamat masuk dalam mesin basuh!” Aryan tersengih.

Waaaa!!! Malunya aku.  Yang suami aku ni pun satu, dah terlampau rajin nak tolong aku basuh baju dah kenapa? Sajalah tu nak buang tebiat.

“Kau jangan risaulah.  Kalau baju privasi kau tu ada depan mata aku pun, aku buat-buat tak nampak…” sekali lagi dia tersengih.  Kali ni versi gatal.

Eeee…Dania tengok abi Dania ni! Memang gedik betullah! Miang!”

“Kalau Dania dan umi nak tahu, abi gedik dengan umi Dania je.”

“Dania ada dua umi.  Umi yang mana satu?”

Aryan menjulingkan matanya ke atas.  Buat-buat tak faham pulak.  “Dengan umi Dania yang sekarang nilah.  Bukan senang tau abi nak tackle hati umi Dania ok!”

Dania seolah-olah faham apa yang dikatakan abinya terus saja ketawa.  Terhibur kot dengan gelagat umi dan abinya.

“Lagi satu kalau Dania nak tahu, abi memang sayang sangat-sangat dekat umi.  Abi cintakan umi sangat-sangat.  Abi tak pernah tipu! Sumpah!”

Airis terdiam seketika.  Dia memandang Aryan di hadapannya.  Kalau dah masuk bab hati dan perasaan ni, aku tak tahu nak balas apa.  Sebab aku dapat rasakan yang Aryan memang jujur dengan apa yang dia cakap cuma tulah…entah kenapa aku tak mampu nak balas cinta dia lagi.  Apa sebab aku ni ego? Ataupun aku rasa bersalah dekat arwah Iliya kalau aku cintakan Aryan.  Sudah! Konfius!

“Tapi tak apa.  Abi akan berusaha untuk dapatkan cinta umi.  Abi janji.  Bila abi dah dapat cinta umi, kita akan hidup bahagia sampai bila-bila.”

Kata-kata Aryan penuh dengan makna yang mendalam.  Kejam sangat ke aku sebab tak balas cinta dia? Hesy…rasa bersalahlah pulak.  Bukannya aku tak belajar untuk cintakan Aryan tapi entahlah.  Hidayah tak sampai lagi kot.  Banyaklah kau punya hidayah! Mazhab manalah kau pakai ni Airis sampaikan nak cintakan orang pun kena tunggu hidayah?

“Aryan, aku mintak maaf kalau kau ada terasa hati dengan aku.  Tapi, aku betul-betul perlukan masa untuk aku cintakan kau.”

Aryan memegang kedua-dua belah pipi Airis lalu menghadiahkannya senyuman kecil.

“Kau jangan risau.  Aku boleh tunggu sampai bila-bila.  Aku tahu kau kahwin dengan aku sebab Dania dan bukannya sebab kau cintakan aku.  Jadi, aku sedar dan aku perlu faham dengan keadaan kau.  Ambik je masa yang kau perlu untuk cintakan aku.  Aku janji aku akan tunggu.”

Rasa terharu pulak bila Aryan cakap macam ni.  Rasa bersalah pulak sebab tak dapat balas cinta dia sekarang.

“Aku harap kau tak marahkan aku.”

“Buat apa aku nak marahkan kau? Tak ada faedah pun aku marahkan kau sebab kau tak cintakan aku.  Jangan risau ok? Aku akan tunggu saat kau balas cinta aku.”

Kenapalah aku rasa Aryan terlampau baik sekarang ni.  Nampak Aryan rileks je tutur semua tu.  Memanglah Aryan cakap nampak macam ikhlas tapi manalah tahu hati dia dalam diam-diam terluka sebab aku ke? Yang hati aku ni pun satu! Degil! Tak nak jugak cintakan Aryan sekarang ni.

“Aku mintak maaf kalau kau terasa dengan aku.”

“Tak…aku tak pernah terasa pun dengan kau.  Kau tahu? Kau dah sudi nak jadi isteri aku dan ibu kepada Dania pun aku dah bersyukur sangat.  Takkanlah aku nak memaksa kau pulak kan untuk cintakan aku? Tak apa.  Kau jangan risaulah.  Aku tahu satu masa nanti mesti kau cinta kau akan hadir untuk aku,” Aryan tersenyum lagi membuatkan Airis turut tersenyum.  Suami yang sangat memahami.

“Apa yang membuatkan kau baik sangat dengan aku, Aryan? Ke kau sengaja buat baik dengan aku sebab nak buat aku jatuh hati dekat kau?”
Aryan pantas menggeleng laju.

“Mana ada.  Aku buat semua ni sebab aku ikhlas.  Kalau aku tak ikhlas, aku takkan sabar menunggu macam ni.  Ok? Dah…jangan nak fikir macam-macam pasal aku.”

Sorry…”

“Tak apa…” Aryan dan Airis sama-sama tersenyum.

Hadirnya CintaWhere stories live. Discover now