“Selamat berpisah tempat tidur,” ujar Airis dengan nada mengejek. Sengaja nak kenakan suaminya. Hahaha…tahu sangat Aryan terseksa gila bila kena pisah tempat tidur dengan aku. Nasib kaulah wahai suamiku. Tidurlah kau dekat ruang tamu tu.
“Sampai hati sayang cakap macam tu,” ujar Aryan sambil memeluk bantal-bantalnya. Muka sedih ditayangkan.
“Alah abang. Bukannya sampai bila-bila pun. Sampai saya habis pantang je. Lepas tu, sekatillah balik,” macamlah pisah tempat tidur sampai setahun. Kalau setahun aku pun bangkang. Mana boleh lama-lama nanti rindu.
“Ok fine! Tak sayang abang!” Aryan melangkah keluar dari bilik lalu menuju ke ruang tamu. Mujur jugak ruang tamu ni ada karpet bulu gebu-gebu. Selesa jugaklah aku nak tidur.
Bantal diletakkan di atas karpet lalu tubuhnya dibaringkan. Selesa jugak tidur atas karpet ni. Best pulak. Hehehe. Walaupun best tapi tetap tak nikmat sebab tak ada bantal peluk gebu kesayangan. Maklumlah bantal peluk gebu kesayangan seronok golek-golek atas katil sekarang ni. Apalah nasib daku.
Airis cuba membetulkan posisi tidurnya. Hesy, apa yang tak kena dengan aku ni? Dah kenapa pulak aku tak boleh nak tidur? Mata ni tak nak tutup. Ok, cuba sekali lagi. Airis menutup matanya namun tak boleh. Tak nak tidur jugak. Dia memandang ke sebelah. Aryan tak ada. Huhuhu…kalau Aryan ada mesti aku dah lena nyenyak sekarang ni.
Airis bangun dari katil lalu keluar dari bilik perlaha-lahan. Dia menuju ke ruang tamu tempat suaminya tidur. Kesian pulak aku tengok suami aku tidur mengerekot menahan sejuk. Airis kembali ke bilik tidurnya lalu mengambil selimut. Langkah kakinya diatur semula ke ruang tamu. Selimut yang berada di tangannya digunakan untuk selimut Aryan. Aryan ni bukannya boleh terlampau sejuk sangat. Cepat je dia demam.
“Sayang???” tegur Aryan bila terasa tubuhnya diselimutkan seseorang.
“Abang tak tidur lagi?” soal Airis sambil memandang suaminya.
“Tak boleh tidur sebab rindu bantal peluk abang,” Aryan tersengih. Mengada sangat. “Kenapa sayang pun tak tidur?”
“Tak boleh tidurlah abang. Tak tahu kenapa…” balas Airis.
“Sayang rindu abanglah tu…”
“Mungkin…”
Tanpa dipinta, Airis sendiri merebahkan tubuhnya bersebelahan dengan Aryan. Kepalanya diletakkan di atas dada bidang Aryan. Cepat pulak dia rasa mengantuk. Tadi tak gatal nak mengantuk pun.
“Sayang baring ok? Kalau sayang tidur macam ni, nanti tengkuk sayang sakit,” Aryan menarik Airis ke dalam pelukannya. Lengannya dijadikan bantal untuk Airis. Tubuh itu dibelai sambil mendodoi kecil. Akhirnya kedua-dua mereka terlena.
“Manja sangat diorang dua ni,” ujar Encik Hamzah sambil tersenyum apabila melihat Airis dan Aryan yang sudah terlena berdakapan di ruang tamu.
“Tulah, tak lena kalau pasangan tak ada. Haih…macam-macam betul diorang ni,” gumam Puan Aliyah sambil bibirnya turut tersenyum.
“Biar jelah diorang dua tu. Bukannya buat apa-apa pun. Kita pun jomlah masuk tidur,” Puan Aliyah dan Encik Hamzah sama-sama berjalan masuk ke dalam bilik. Biarkan anak dan menantunya lena dengan tenang. Tak naklah kacau.
AIRIS mengeliat kecil bila terasa matanya cerah dengan cahaya matahari yang menyuluh masuk di sebalik tirai biliknya. Dia membuka matanya perlahan lalu memandang ke sebelah. Aryan tak ada. Kejap! Bukan semalam aku tidur dengan suami aku dekat ruang tamu ke? Macam mana pulak aku boleh ada dalam bilik ni? Siap atas katil lagi.
YOU ARE READING
Hadirnya Cinta
RomanceTak ada apa yang istimewa pun pasal aku. Aku hanya perempuan yang biasa yang hanya bekerja sebagai seorang babysitter di sebuah nursery yang baru dibuka di Kuala Lumpur ni. Maklumlah...aku lepas je SPM, aku langsung tak apply untuk belajar dekat m...