Puan Sofia bingkas menuju ke pintu rumah bila terdengar deruman enjin kereta memasuki ruang garaj kereta. Bibirnya tersenyum lebar bila melihat kereta Aryan yang sedang parkir di garaj kereta. Teruja betul tengok anak dia yang sorang ni balik.
“Sampai pun! Mak ingat lama lagi,” Puan Sofia menyambut salam dari Airis. Aryan menyalami tangan maknya.
“Memanglah jangka balik awal hari ni mak tapi tiba-tiba pulak perut ni meragam…” Aryan tersengih.
Salahnya jugak sebab makan benda pedas pagi-pagi. Selalunya memang aku tak makan pedas-pedas pada waktu pagi. Tapi, entah kenapa tadi mulutnya gatal pulak nak makan nasi goreng cili api ibu tu. Kan dah sakit perut?“Tak apalah. Nak buat macam mana kan? Janji sampai…” bibirnya masih lagi terlakar dengan senyuman.
“Ayah mana mak?”
“Ayah? Dia ada kerja sikit dekat pejabat. Nanti dia baliklah tu. Katanya pergi kejap aje. Jomlah masuk. Mak yakin Dania mesti rindukan Aryan dan Airis. Nasib baiklah tak meragam…” Aryan dan Airis mengangguk lalu mereka sama-sama melangkah masuk ke dalam rumah.
Aryan menghampiri Dania yang sedang bermain dengan mainannya. Nampak bertenaga betul anak aku ni main. Habis bersepah mainan di ruang tamu ni. Dia mengambil Dania dari atas toto lalu diletakkan di pangkuannya. Pipi gebu Dania dicium bertalu-talu membuatkan Dania rasa rimas. Tangan kecil Dania menolak pipi Aryan.
“Abi rindu Dania! Dania rindu abi tak?” macamlah Dania dah pandai cakap Aryan oiii!
Dania? Dia sengih je. Nak balas pun tak pandai lagi. Jadi, sengih jelah.
“Mak, Dania ok ke duduk dengan mak? Dia tak nangis meragam?” soal Aryan.
“Adalah jugak awal-awal tu dia tak nampak Iyan memang dia nangis meragam habis. Tapi, bila dah mak pujuk lama-lama dia oklah…” jelas Puan Sofia.
“Airis? Macam mana bila dah kahwin dengan Iyan? Dia ada buli Airis tak?” pertanyaan dari Puan Sofia membuatkan Airis tersengih. Banyak kali dah dia buli Airis mak. Tuturnya dalam hati.
“Tak adalah mak. Iyan ni baik orangnya. Caring…” uwek! Yucks!
Caring? Entah dekat mananya dia caring? Membuli lagi adalah.“Betul ke Airis? Tak payahlah nak back up si Iyan ni. Kalau dia buli Airis ke apa, cakap je dekat mak. Biar mak cuci dia!” bohonglah kalau anak dia langsung tak buli Airis. Macamlah dia tak tahu perangai sebenar anak dia yang sorang ni.
“Eh mak? Mana ada Iyan buli dia? Dia yang buli Iyan adalah!” hak alah mamat ni. Main menuduh nampak?
“Sejak bila pulak aku buli kau hah sengal?” ops! Terlajak bot! Aduh kau ni Airis! Dah kenapa pulak pakai panggilan keramat tu depan mak?
Aryan pula membuat isyarat mata, kenapa kau guna panggilan tu hah mereng? Aryan pun mengeluh kecil. Minah ni memang terlajak perahu betul.
“Aku? Kau?” Puan Sofia blur.
“Kenapa panggil macam tu?
Panggillah abang ke? Sayang ke?”Airis pula tersengih. Nak cover balik keterlanjurannya. “Tersasul mak.”
“Hmmm…janganlah tersasul macam tu. Airis kena belajar panggil Iyan, abang. Iyan pun sama! Jangan nak aku kau jugak! Kasar bunyinya dalam hubungan suami isteri. Kalau awak saya tu boleh tahan lagi. Lepas ni jangan pakai kau aku ok?”
Airis dan Aryan mengangguk serentak. Aryan meletakkan Dania kembali ke atas toto.
“Mak, Iyan nak bawak Airis masuk bilik dulu? Nak simpan barang-barang kami kejap…” Puan Sofia hanya mengangguk tanda memberi kebenaran.
YOU ARE READING
Hadirnya Cinta
RomanceTak ada apa yang istimewa pun pasal aku. Aku hanya perempuan yang biasa yang hanya bekerja sebagai seorang babysitter di sebuah nursery yang baru dibuka di Kuala Lumpur ni. Maklumlah...aku lepas je SPM, aku langsung tak apply untuk belajar dekat m...