•BAB 91•

15.5K 450 4
                                    

Airis menghampiri telefonnya yang berada di atas kabinet dapur.  Dari tadi berdering mintak diangkat.  Dia memandang nama yang tertera pada skrin telefonnya.  Humaira.  Lama minah ni tak call aku.  Aku pun lupa nak call dia jugak.  Airis menekan butang hijau di skrin telefonnya.

Hello.”

“Airis!” Humaira menjerit di talian.

Wowowo…dah apahal kau jerit-jerit ni? Bukan aku je terkejut tau? Babies pun terkejut…” auta betul! Sekali-sekala nak auta tak apa kan?

“Ok aku ada berita gembira untuk kau.”

“Huh? Apa dia? Aku menang loteri ke esok?” terdengar Humaira mengeluh kuat di talian.  Bengang dengan sifat sengal Airislah tu.

“Kau ni boleh tak serius bila aku serius?”

“Ok yelah.  Aku serius lima puluh peratus.  Apa dia berita gembira untuk aku tu?”

“Huh! Perangai tak ubah macam Aryan! Elok sangatlah dah kahwin dengan Aryan.  Ok untuk gembira tu, tadikan Wafiey datang rumah aku.”

“Oh…takkan yang tu je?”

Isy kau ni!!!” Airis tergelak.  Hahaha…bengang tahap gaban dah Humaira tu.

“Yelah apa dia?”

“Wafiey datang dengan keluarga dia.  Diorang datang merisik aku.”

“Ceh! Yang tu je pun.  Aku ingatkan berita gembira apalah untuk aku sangat,” Airis cuba menahan ketawanya dari meletus.

“Airis!!! Tak bestlah kau ni! Meluatlah cakap dengan kau!” hah nak merajuklah tu.  Kahkahkah!

Akhirnya ketawanya meletus jugak.  Tak tahan bila asyik dengar Humaira merungut di talian.  Tak baiklah kau ni Airis.

“Kau ni aku nak melawak sikit pun tak boleh.  Mestilah aku gembira untuk kau sebab akhirnya kau dengan Wafiey menjadi jugak.  Hah! Puas hati aku tau dengar berita ni.  Dah merisik tu sekali dengan bertunang ke?”

Hmmm diorang buat serentak sekali.”

“Dah jadi fiancé oranglah ni? Well, happy fiancé day,” apa yang kau mengarut ni Airis? “bila langsung tarikh perkahwinan?”

“Mengikut apa yang mak aku cakap, langsung dalam 5 bulan lagi.  Yelah dengan nak buat persediaan lagi.”

“Oh…dalam 5 bulan lagi? Kalau macam tu, kandungan aku dah masuk 7 bulan.  Mana larat nak jalan!”

“Alah kau ni.  Mengada je lebih.  Apa susah? Iyan kan ada? Suruh dialah dukung kau.”

“Banyaklah kau! Boleh patah pinggang dia tau bawak aku! Berat kot!” kalau ada otak yang terlampau bijak macam Humaira ni pun susah jugak.  Bagi cadangan yang terlebih bernas!

“Senang cerita sewa kerusi roda.  Tolak je…”

“Kalau kau ada depan aku ni, dah lama aku sekeh kepala kau tahu? Agak-agaklah nak bagi cadangan bodoh pun!” haih! Dah lama rasanya aku tak menyekeh kepala orang.  Bila Humaira jadi bengong, ringan je tangan ni nak naik sekeh kepala dia.

Hahahaha…alah kau ni rilekslah.  Baru 7 bulan bukannya 9 bulan!”

“Amboi cik kak…senangnya cakap? Yang nak kena jalan, nak kena carried babies aku tau!”

“Ingat ye Puan Airis.  Banyak tau pahala yang kau dapat atas setiap pengorbanan kau!”

Ceh! Deep kejap! Kurang asam punya Humaira.  “Yelah! Apa-apa pun mesti aku akan pergi ke majlis kau.  Aku naklah tengok kawan aku yang keras kepala ni naik pelamin!”

Hadirnya CintaWhere stories live. Discover now