•SPECIAL PART 2•

18K 517 73
                                    

"Abang!" Doktor Kamilia menjerit dari dapur. Manalah suami aku ni. Aku rasa masuk kali ni dah 5 kali aku panggil dia tapi tak muncul-muncul lagi. Haih!

"Ye baby!" Mikhael kelam-kabut turun tangga menghampiri isterinya.
Kejap...baby??? Euwww...what are you calling about? Eh! Ikut suka hati akulah nak panggil bini aku apa! Yang kau nak menyibuk pahal? Nak jadi bawang?

"Abang...berapa kalilah saya nak cakap jangan sepahkan baju yang abang dah pakai dekat situ. Aduh!"
Doktor Kamilia mencekakkan pinggangnya sambil jari tangan kanannya menunjuk ke arah baju
Mikhael yang berterabur di atas lantai bilik laundry. Stres betullah aku!

"Sorry...abang kelam kabut lepas tu main campak jelah..."

"Abang ingat abang sorang jelah kelam kabut? Saya tak kelam kabut macam tulah?" kadang-kadang stres aku dengan Mikhael. Kalau boleh campak atas bumbung, memang dia akan campak. Campak jelah ke mana asalkan boleh campak.

"Ok, ok, sorry. Abang kemas sekarang," Mikhael masuk ke dalam bilik laundry lalu mengutip kesemua bajunya yang bersepah di atas lantai.

"Alang-alang tu basuhlah sekali. Bukan susah pun, mesin tu automatik je kan?"

"Ni kan semua kerja baby. Baby jelah buat."

"Kerja saya?" wahhh...melampau yang ni. "Habis tu? Kerja abang goyang kaki jelah? Hah?"

Mikhael tak balas. Dia keluar dari bilik laundry lalu mencapai kunci keretanya dan keluar dari rumah. Rimas jugak rasanya bila asyik kena bebel je sejak balik dari honeymoon.

Doktor Kamilia mengurut dahinya. Sakit kepala pulak bila terpaksa layan perangai Mikhael yang tak matang ni.

"Hello Iyan? Kau dah balik dari honeymoon kau tu kan?"

"Aku nak jumpa dengan kau sekarang dekat café biasa."

"Thank you bro..."

"KAU dah kenapa nak jumpa aku tiba-tiba? Kalau tak bukan main lagi kau nak berkepit dengan bini kau?" soal Aryan. Pada pandangan matanya, dia yakin Mikhael tengah berserabut sekarang ni. Tapi serabut pasal apa?

"Aku stres lah!" luah Mikhael.

"Stres apa? Kerja? Macam pelik je kalau kau stres pasal kerja?" selama beberapa tahun aku kerja dengan Mika ni, tak pernahlah dia stres pasal kerja. Stres sikit-sikit tu adalah.

"Pasal Kamilia...kau tahu tak dia membebel kalah apa. Stres!"

Aryan menjongketkan keningnya. Hahaha...mengeluh nampak? Tulah! Gatai jugak nak kahwin awal.

"Kenapa kau mengeluh?" sengaja dia bertanya soalan sinis kepada Mikhael. Dulu aku suruh dia fikir dulu habis-habis tapi tak...nak kahwin jugak awal. Takut kena kebaslah apalah. Bila dah kahwin, hah mengeluh pulak.

"Taklah...kau bayangkan eh baju aku bersepah sikit je pun. Ok, aku dah kemas tapi dia suruh basuh pulak. Tu kerja dia kan?"

"Ini yang salah pada kau sebenarnya. Kau dah buat sepah, of course lah Kamilia akan bebel. Bersepah kot. Itu satu, yang kedua kau dah tolong kemaskan baju kau it's okay. Itu better sebab kau tolong ringankan beban isteri kau. Weyh, yang ketiga ni tak boleh masuk akal! Kau bebal sebab Kamilia suruh kau basuh baju kau sendiri? Mazhab mana kau pakai sampai kau tak boleh basuh baju kau sendiri? Mazhab mana kau pakai isteri kena buat semua benda dan kau melenggang je dalam rumah tu? Wey...kau fikirlah sikit. Cuba buang benda yang sempit dalam kepala otak kau tu. Kamilia tu seorang doktor. Dia bekerja kadang-kadang ikut time, kadang-kadang tak ikut time. Bila ada emergency case dan dia kena ada, dia kena pergi with no matter what or reasons. Dia balik dari kerja mestilah dia penat. Dia nak kena masak untuk kau lagi. Basuh baju, kemas rumah. Nak jaga kau yang budak-budak ni lagi. Please lah tolong jaga hati dia sikit bro. Tak banyak pun. Sikit je."

Hadirnya CintaWhere stories live. Discover now