Del 2.

60 3 0
                                    

(Prolog för del 2)

William studerade sin spegelbild, han kände knappt igen sig själv, vem var det som såg tillbaka på honom?

De senaste dagarna hade hans kropp förändrats så snabbt, han anade varför men han kunde inte låta bli att känna sig förvirrad över hela situationen. Det jobbigaste var att han hade märkt hur människorna runt omkring honom börjat behandla honom annorlunda. Till och med hans familj, han granskade sin spegelbild igen. De spetsiga öronen och mönstren som framträdde som glittrande silversmycken över hela hans kropp hade börjat dyka upp strax efter att han blivit attackerad av Khaltor på klippan för några dagar sedan. Det hade börjat på bröstkorgen, runt området där hans halsband alltid hängde. Hans blick föll på den släta stenen, ljuset pulserade inuti den som vanligt.

Han hade tänkt kasta av sig det flera gånger och fantiserat om att förstöra det, tänk om det var anledningen till hans förvandling? Men det gick inte. Han kände en underlig samhörighet med halsbandet och så fort han varit på väg att ta det av sig, så ångrade han sig genast. Han hade fått halsbandet samma dag som hans föräldrar berättat att de ville adoptera honom. Det var den lyckligaste dagen i hans liv, han hade fått en familj igen. Och dom hade alltid behandlat honom som deras eget barn och han älskade dem.

Han gick ut från sitt rum med slöa steg och vandrade genom korridorerna. Han skulle träffa rådet. De skulle äntligen sitta ner allihopa och diskutera vad som hänt i Port Oak och attacken mot honom.

Ute på gården stod hans morbror Daniel och väntade. Hans långa blonda hår var som vanligt knutet i hästsvans och han bar en tunn linnetunika, läderbyxor och ett brett läderbälte. Folk som inte kände honom skulle ta han som en vanlig soldat. Han hade aldrig brytt sig om att han hade kungligt blod i ådrorna och var rent ut sagt överlycklig att Will skulle ta över tronen efter sin far.

"Will, du är i tid." 

"Jag är alltid i tid morbror."

"Jag vet." Skrockade Daniel och rufsade till hans hår som vanligt. Suckandes försökte Will ordna till sitt tilltufsade hår. "Kom, dom väntar på oss."
Tillsammans gick dom över borggården mot samlingssalen där alla satt och väntade.

"Willieeee!"

Will snurrade runt och fångade upp flickan som kom springandes mot dem i full fart och ropade hans namn. "Mira!"
Will gav sin lillasyster en lätt puss på kinden, hon var tre år och pratade mycket och ofta, dessutom avgudade hon sin äldre bror och följde honom som en svans vart han än gick.
Mira var en kopia av sin mor, det yviga röda lockarna spretade åt alla håll, de stora gröna ögonen tog in allt de såg och hon var helt orädd.
Daniel log kärleksfullt mot den lilla flickan som sträckte ut sina knubbiga armar mot mannen och tillsammans gick de tre in i mötessalen. Hans ögon mötte Sarah's. Han hade hållit sig undan på sitt rum i flera dagar och nu såg han hennes förvånade uttryck när hon fick syn på hans förändrade kropp. Han slog bort blicken och hoppades att hon inte skulle behandla honom annorlunda.

Vid det runda bordet satt hans föräldrar, Kung Leon och Drottning Evelyn. Vid hans mors sida satt Ren och närmast honom Kevin och Glenn.
Will slog sig ner bredvid sin far och Daniel tog plats bredvid honom.
Stämningen var tryckt och Evelyn bad Sarah att ta med Mira ut ur rummet, detta var ingen plats för barn.
Will kände Sarahs irriterade blick, hon var fyra år äldre än honom men hon tilläts aldrig att vara med på deras rådsmöten.

"William." Började Leon, han nämnde honom alltid med hela sitt namn när de pratade om allvarliga saker tänkte Will. Eller när han var arg på honom. "Vill du börja med att berätta vad som hände uppe på klippan?"

Den utvaldeWhere stories live. Discover now