"Lana." Syafa teman sebilik Lana memanggil.
"Malam ni ada usrah kat surau lepas Maghrib. Nak pergi tak?" Syafa mengajak.
Lana termenung sebentar. Dia menilik jadual di meja. "Emm. Malam ni takde diskusi dengan kawan-kawan group assignment. Bolehlah kot." Lana memberi kata putus.
"Set! Kita solat Maghrib kat surau sekali." Syafa memberi cadangan.
"Okey sangat tu. Nanti boleh dapat tempat depan. Baru feel nak dengar usrah."
"Jomlah sesiap cepat. Boleh gerak awal ke surau."
"Awak mandi dulu Syafa. Saya mandi lepas awak siap mandi. Saya nak telefon umi saya kejap. Tadi dia telefon waktu saya dalam dewan kuliah." Lana memberi cadangan.
"Okeylah kalau macam tu. Kirim salam umi awak yea." Syafa bangkit mengambil tuala dan terus berlalu ke bilik air.
Lana mengeluarkan telefon bimbit dari beg galas yang diletakkan di atas katil. Lantas nombor telefon umi dicari dan dia langsung membuat panggilan.
"Assalamualaikum umi." Ceria Lana memberi salam.
"Waalaikumsalam." Hajah Maimon menjawab salam.
"Umi call Lana ke tadi. Maaf umi. Lana dalam dewan kuliah tadi. Tak dapat nak jawap panggilan umi tu."
"Oh takpe. Umi telefon sebab nak tanya khabar Lana je. Study macam mana?" Tanya Hajah Maimon.
Lana tersenyum. "Alhamdulillah umi. Study okey je. Lana kena rajin baca case study je."
"Alhamdulillah kalau Lana tiada masalah dengan pembelajaran. Duit ada lagi tak?" Hajah Maimon meneruskan perbualan.
"Ada lagi umi. Jangan risau."
"Jangan berjimat sampai tak makan pula kamu kat sana tu." Pesan Hajah Maimon.
"Lana makan umi. Umi jangan risau." Lana menjawab bagi mengurangkan kegusaran hati uminya. "Umi, Lana nak mintak izin ni."
"Apa dia?"
"Hujung minggu ni Lana nak keluar dengan kawan-kawan nak beli buku rujukan. Tapi Lana keluar area dekat-dekat sini jelah." Lana meminta izin.
"Kalau nak keluar beli buku tu, pergilah. Tapi jaga diri kamu tu. Dah keluar tu jangan sampai tinggal solat pulak." Sempat Hajah Maimon berpesan.
"InsyaAllah umi. Lana jaga tingkahlaku. Lana jaga solat."
Kriukkkk. Pintu bilik air terbuka. Syafa keluar dari bilik air setelah siap mandi.
Lana mengerling ke arah Syafa yang sedang bersiap-siap.
"Umi. Nanti Lana call umi balik. Lana nak siap-siap pergi surau. Malam ni ada usrah."
"Eloklah macam tu. Umi pun nak siap-siap ke masjid dengan abah ni. Kamu jangan lupa jaga solat jaga tingkahlaku." Hajah Maimon berpesan lagi.
"Yea umi. Lana ingat semua pesan umi. Lana pergi dulu. Assalamualaikum."
"Waalaikumsalam." Talian dimatikan.