Telefon Lana berdering.
Lana mengalihkan beg galasnya ke depan. Dia meraba-raba poket beg galas mencari telefonnya.
Deringan berhenti. Lana berhenti meraba telefon di dalam poket. Beg galas kembali di galas di belakang. Dia ingin meneruskan perjalanannya kembali ke kolej.
Telefon berdering lagi. Kali ini cepat-cepat Lana menarik dan meraba poket beg galasnya.
Telefon di capai. Lana melihat skrin telefon tertera nombor yang tidak diketahuinya. Lana termangu sejenak sebelum menekan punat terima panggilan.
Lana melekapkan telefon ke telinga. Dia diam tidak bersuara.
"Assalamualaikum." Suara seorang lelaki di hujung talian.
Lana diam. Hatinya bergetar. Adakah Zack yang menghubunginya.
"Assalamualaikum." Sekali lagi salam diberi.
"Errr.. Waa... Waalaikumsalam." Lana gagap menjawab.
"Ini Lana kan?" Suara dihujung talian bertanya.
"Ya. Ya saya Lana." Lana gugup menjawab.
"Errr. Saya Luqman." Suara dihujung talian memperkenalkan diri.
"Luqman?" Bicara Lana sendiri. "Luqman mana?" Bicara Lana dalam hati lagi. "Takkan Luqman itu?" Fikiran Lana begitu sibuk bersoal jawab sendiri.
"Lana." Luqman memanggil lagi.
"Ya. Ya. Ya saya." Kalut Lana menjawab.
"Awak kat mana tu?" Tanya Luqman.
"Saya tengah jalan kaki baru balik dari kelas." Lana menjawab lurus.
"Saya mengganggu ke ni?"
"Errr. Tak. Tak ganggu." Lana cuba senyum walaupun Luqman tiada di hadapannya.
"Saya telefon ni sebab saya nak beritahu awak yang esok saya akan balik semula ke Mesir."
"Oh. Macam tu." Lana terasa kekok berbual dengan Luqman.
"Awak mesti tertanya-tanya kan mana saya dapat nombor telefon awak ni." Luqman beritahu tanpa di tanya.
"Haah. Tertanya-tanya juga saya mana awak dapat nombor telefon saya ni." Lana sekadar melayan pertanyaan Luqman.
"Umi awak yang berikan pada saya nombor telefon awak ni." Beritahu Luqman jujur.
"Oh umi." Jawab Lana datar.
"Awak tak suka ke umi bagi nombor telefon awak dekat saya." Luqman seakan mengesan riak tidak senang Lana.
"Tak. Tak. Tak. Saya okey je." Cepat Lana menidakkan.
"Maaf kalau saya ganggu awak ya Lana."
"Eh tak. Tak. Tak. Tak ganggu pun." Jawab Lana sambil garu kepala yang tak gatal.
"Lana!" Syafa memanggil Lana dari belakang.
Lana segera menoleh. Syafa datang tepat pada masanya.
"Errr Luqman. Saya kena pergi dulu. Kawan saya panggil saya." Lana jumpa alasan untuk menamatkan perbualan yang kekok antara mereka.
"Err. Kalau macam tu takpelah. Awak pergilah selesaikan urusan awak dengan kawan awak tu."
"Maaf ya. Assalamualaikum." Klik. Laju Lana mematikan talian. Telefon disimpan kembali ke dalam poket beg galas.
"Lana." Syafa menarik nafas panjang. Dia jalan laju-laju untuk sampai cepat kepada Lana.
"Siapa telefon kau? Umi ke?" Syafa tanya lagi.
"Taklah." Lana jawab bersahaja.
"Zack yaaaaaa?" Syafa meneka.
Lana senyum mengusik. "Rahsia." Dia melangkah meninggalkan Syafa.
Syafa mengejar Lana. "Betul ke wei?" Tanya Syafa seakan tidak percaya.
Lana pandang Syafa. Dia senyum. "Tak betul!"
"Tipulahhhh." Syafa tak percaya.
"Luqman yang call." Lana jawab bersahaja. Dia berjalan meninggalkan Syafa.
Tangan Lana ditarik. "Luqman? Maksud awak Luqman yang umi dengan abah awak nak jodohkan tu?"
Lana sekadar mengangguk. Dia berjalan ke depan meninggalkan Syafa.
"Lana tunggu laaaa." Syafa kembali kejar Lana. Mereka jalan beriringan sambil bergurau senda.