"Pul. Oh Pul." Mak Kiah panggil Saiful yang sedang membersihkan lalang di dalam petak sawah di tepi pangkin belakang rumahnya.
"Iya mak." Saiful jawab perlahan. Tangannya masih fokus pada kerja-kerja di bendang.
"Tolonglah mak sat. Mak nak telefon Zafran ni." Mak Kiah yang duduk di atas pangkin tidak jauh dari Saiful membuat kerja memanggil.
"Mak tekan je kat nama Zafran tu. Lepas tu kat atas tu mak nampak ada gambaq macam perakam video. Mak tekan je kat situ." Saiful masih ralit dengan kerja-kerjanya.
Mak Kiah menekan punat-punat seperti yang diberitahu oleh Saiful. "Haaa. Jadi pun." Komen Mak Kiah sendiri tatkala dia nampak Zack di sebelah sana talian.
"Assalamualaikum mak." Zack memberi salam.
"Waalaikumsalam. Hang sihat? Amboi segaknya anak mak." Mak Kiah senyum lebar nampak Zack di sebelah sana talian.
Zack masih di pejabat ketika dia menerima panggilan video dari emaknya.
Zack senyum. "Alhamdulillah mak. Cheq sihat. Mak sihat dak?" Tanya Zack dalam loghat utaranya.
"Mak sihat. Alhamdulillah." Mak Kiah tersenyum melihat Zack yang tidak putus-putus senyum.
"Segak ka cheq pakai lagu ni mak?" Tanya Zack sambil dia berpusing-pusing menunjukkan kemeja hitam yang dipakainya.
Secara tiba-tiba Zack terpandangkan satu susuk tubuh yang berdiri di belakang emaknya yang sedang duduk di pangkin. Wajah Zack pucat dan senyumannya yang manis tadi tiba-tiba mati.
Mak Kiah tersenyum melihat telatah Zack yang begitu seronok menunjukkan pakaiannya tanpa menyedari suaminya sudah berdiri di belakangnya.
"Awat muka hang tiba-tiba jadi lagu tu? Macam ayam terberak kapuq ja rupanya." Tegur Mak Kiah saat dia terpandangkan perubahan drastik riak wajah Zack yang secara tiba-tiba.
"Mak nanti cheq call balik na. Cheq ada gheja sikit nak kena buat." Zack cepat-cepat ingin matikan talian telefon.
"Awat? Hang marah sangat dengan aku sampai tak nak cakap dengan aku? Lagu tu ka?" Suara memetir Pak Zahir yang secara tiba-tiba memeranjatkan Mak Kiah.
Mak Kiah memandang ke belakang. Wajahnya pucat lesi tatkala terpandang suaminya yang kelihatan sedang marah berdiri dibelakangnya.
Zack tidak jadi untuk mematikan talian telefon. Dia bersedia andainya dimarahi oleh bapaknya.
"Hang dah benci aku sangat-sangat ka? Sampai tengok muka aku pun hang tak mau." Suara Pak Zahir dikendurkan. Wajah Zack di seberang sana ditatap dengan penuh kasih sayang.
Zack diam. Wajahnya ditundukkan. "Bapak yang buang cheq. Bapak yang benci cheq." Zack jawab dengan suara yang tersekat-sekat.
"Habis kalau aku marah kat hang, hang sebagai anak tak boleh nak legakan kemarahan aku ka?" Pak Zahir jegil mata dekat Zack.
"Cheq takut." Zack jawab perlahan dan takut-takut.
"Habis kantoi telefon mak hang lagu ni, hang tak takut pulak." Pak Zahir kelihatan marah. Namun dia masih mengawal kemarahannya. Dia bertekad untuk menerima dan memaafkan kesilapan Zack setelah tragedi isterinya yang menangis akibat keegoan dirinya. Namun apabila dia tahu isteri dia diam-diam berhubung dengan Zack buat dia terasa hati.
Zack diam. Langsung tidak berani mengangkat wajahnya walaupun ayahnya berada beratus kilometer jauh darinya. Dia tahu ayahnya tidak akan mampu untuk melakukan sesuatu terhadapnya.
"Hang benci sangat ke dekat bapak ni?" Suara Pak Zahir kedengaran perlahan.
Zack angkat wajahnya. "Tak pak. Cheq tak pernah benci bapak. Cheq benci diri cheq sendiri."
"Hang sendiri tahu berapa lama je aku boleh bertahan dalam hidup ni. Entah-entah esok lusa aku dah mati." Suara Pak Zahir mendatar.
Mak Kiah angkat wajah pandang suaminya. Zack turut memandang Pak Zahir. Mata mereka mulai berkaca-kaca.
"Baliklah. Ini rumah hang jugak. Aku sayang hang. Aku marah hang sebab aku kecewa." Bicara Pak Zahir tiba-tiba.
Zack angkat wajah. Dia seakan tidak percaya dengan apa yang didengarinya.
Mak Kiah yang mendengar kata-kata suaminya itu segera memeluk suaminya dan menangis terharu.
"Hang baliklah ke sini. Jangan merajuk lama-lama. Kami ni dah tua. Dah tak lama." Pak Zahir menangis sambil memeluk isterinya.
"Balik sini cepat. Aku dah tak sanggup tengok mak hang rindukan hang. Aku pun sama." Air mata mengalir di pipi tua Pak Zahir.
"InsyaAllah mak pak! Hujung minggu ni cheq balik." Zack turut menangis terharu mendengarkan kata-kata ayahnya itu.
Talian dimatikan. Hatinya yang telah lama lompang terasa bernyawa semula.
Hujung minggu ini dia akan kembali ke utara bersama Lana. Itu janji dia pada ibunya.