Zack membelok masuk ke kawasan parkir Hospital Sultan Abdul Halim, Sungai Petani. Perjalanan empat jam setengah terasa seperti berlalu dengan cepat dengan adanya Lana menemani.
"Mak awak masuk hospital ke?" Tanya Lana tatkala Zack masuk ke perkarangan hospital.
"Haah. Mak saya jatuh dekat bilik air."
"Kalau mak awak sakit, kenapa awak tak stay sini dua tiga hari. Ambil cuti jaga mak awak."
"Tak boleh. Saya tak boleh duduk sini lama-lama." Jawab Zack mendatar.
"Kenapa?" Lana pandang Zack.
"Jom." Zack ajak Lana. Pertanyaan Lana dibiar tidak berjawab.
Lana hanya menurut kata Zack. Dia keluar dari kereta. Pinggangnya terasa lenguh. Dia membetulkan pinggangnya yang lenguh akibat terlalu lama di dalam kereta.
Zack senyum melihat telatah Lana. Lana yang berbaju kurung kuning air berbunga merah kelihatan sangat sopan dengan padanan tudung pemberiannya yang berwarna merah.
Zack keluarkan telefon dari poket seluar. Nombor Saiful di dail.
"Pul. Hang kat mana?" Tanpa tunggu lama Zack terus bertanya.
"Okey. Okey. Aku baru sampai ni. Kejap lagi aku naik." bicara Zack kepada Saiful.
Zack ambil nafas panjang. Dia berdebar-debar untuk bertemu keluarganya dalam situasi dia belum bersedia.
"Jomlah." Lana pandang Zack yang kelihatan teragak-agak.
"Err. Jom. Jom."
Zack dan Lana melangkah masuk ke dalam wad wanita. Debaran di hati Zack semakin kuat. Terasa seperti ingin pecah dadanya.
"Zack." Saiful panggil Zack.
Zack pandang Saiful. Dengan berat kaki Zack melangkah ke arah Saiful. Dari jauh Zack nampak emaknya terbaring lemah di atas katil. Hati Zack jadi sayu.
"Mak. Zafran ada datang ni mak. Mak habaq mak nak jumpa Zafran." Perlahan Saiful mengejut mak yang sedang berehat.
"Eh. Takpe Pul. Biar je mak berehat. Jangan kejutkan dia." Beritahu Zack. Lana sekadar memerhati dari tepi.
"Tak Zack. Mak asyik sebut nama hang je." Saiful berkeras.
Perlahan-lahan Mak Kiah membuka mata. Saat dia terpandangkan Zack, dia terus menangis hiba.
"Makkkk." Zack tidak dapat menahan perasaannya. Dia menangis dan segera memeluk emaknya.
"Awat hang buat kami lagu ni. Awat langsung tak balik jenguk mak. Marah sangat ka hang dekat mak." Mak Kiah meraung meluahkan perasaan rindunya.
Lana tergumam melihat adegan tersebut.
Zack peluk emaknya sepenuh hati. Emak yang sangat dirinduinya. Soalan demi soalan yang ditanya emaknya tidak dijawab. Dia memeluk emaknya bagi melepaskan rasa rindu setelah bertahun-tahun tidak bertemu.
"Zack." Saiful pegang bahu Zack. "Sudahlah tu Zack. Bagi mak baring."
Zack melepaskan pelukan terhadap emaknya.
Mak Kiah kembali baring di katil. Tiba-tiba dia terpandangkan satu susuk tubuh yang tidak dikenalinya berdiri di tepi katilnya.
"Sapa tu?" Mak Kiah pandang Lana.
Lana yang sedar dirinya dipandang segera merapati Mak Kiah dan menghulurkan tangan untuk bersalam.
"Bini hang ke ni Zafran?" Mak Kiah bertanya. Dia menyambut salam Lana dan lantas memeluk gadis itu.
Lana kaget. Dia terperosok dalam pelukan Mak Kiah.
"Tu bukan bini Zafran mak. Tu kawan Zafran je." Zack memberitahu emaknya.
"Cantik kawan hang ni Zafran. Sopan dan lembut je. Mak suka." Mak Kiah senyum melihat Lana.
"Mak cik sihat?" Lana memulakan perbualan dengan emak Zack. Dia duduk di birai katil.
"Alhamdulillah. Makcik takdak apa-apa. Sakit sikit je ni. Darah tinggi naik. Tu yang pitam tu." Mak Kiah ramah menjawab.
"Anak ni nama apa?" Mak Kiah menyoal Lana.
"Saya Dewi Lana makcik. Makcik boleh panggil saya Lana." Lana senyum. Dia mulai selesa dengan keramahan emak Zack.
Zack dan Saiful saling siku menyiku melihat emak mereka yang kelihatan segar tatkala melihat Lana.
"Pasai apa hang datang sini? Sapa yang beritahu hang yang mak hang sakit?" Tiba-tiba satu suara memecah suasana bahagia di situ."
"Pakkk." Zack berkata sepatah. Dia menghulurkan tangan untuk menyalami bapanya.
"Bila masa aku jadi bapak hang. Aku dah lama takdak anak macam hang. Anak aku dah mati." Tangan Zack ditolak kasar. Zack terundur ke belakang.
"Pak." Saiful segera memeluk Pak Zahir. Dia bimbang jika Pak Zahir mencederakan Zack.
Lana sekali lagi kaget dengan adegan di depan matanya. Dia benar-benar tidak faham dengan apa yang berlaku.
"Hang berambus dari sini! Aku tak mau tengok muka hang lagi. Berambus." Pak Zahir benar-benar marah.
Zack terdorong ke belakang. Dia bersandar ke dinding. Mak Kiah mulai menangis.
"Sudahlah pak. Zafran balik nak tengok mak je." Saiful menenangkan Pak Zahir.
"Hang rupanya yang pandai-pandai bagitau dia." Pak Zahir mengetuk kepala Saiful dengan kuat. Dia terasa seperti dikhianati oleh Saiful.
"Lana. Jom balik." Zack bersuara tiba-tiba.
Lana serba salah. Mak Kiah masih menangis di dalam pelukannya.
"Awakkk. Mak awak ni." Lana memandang Zack. Mata Lana juga berkaca-kaca.
"Takpe. Mak akan faham nanti. Dah. Jom kita balik." bicara Zack.
"Hang berambus. Hang bukan anak aku. Anak aku dah mati." Pak Zahir menjerit. Jeritan Pak Zahir untuk mengundang mata-mata memerhatikan mereka.
"Maaf makcik. Lana balik dulu." Lana melepaskan pelukan Mak Kiah. Tangan Mak Kiah di ambil dan dikucup lembut.
Lana berjalan mengikuti Zack. Saiful cuba kejar Zack dari belakang.
"Zack. Zack. Hang jangan balik lagi." Saiful cuba memujuk Zack.
Zack pandang Saiful. "Kau dengar apa yang bapak cakap kan Pul. Aku bukan anak dia. Anak dia dah mati."
"Bapak tengah marah tu Zack."
"Dah lama sangat dia marah. Dia bukannya marah tu Pul, tapi dia memang dah anggap aku ni dah mati." Zack mengesat air mata yang mengalir di pipi.
Sebak hati Lana melihat keadaan Zack yang sedemikian rupa.
"Kami balik dulu. Nanti ada masa kami datang lagi." Lana beritahu Saiful.
Saiful terdiam mendengar kata-kata Lana. "Lana. Tolong jaga Zack baik-baik. Jangan sesekali tinggalkan dia. Tolong Lana."
Lana terkesima. Tanpa sedar dia mengangguk perlahan mempersetujui amanah Saiful kepadanya.
Lana berjalan perlahan beriringan dengan Zack menuju ke kawasan letak kereta. Baik Zack mahupun Lana, dua-dua senyap tanpa sebarang bicara sehinggalah mereka kembali ke Kuala Lumpur.