Zack tersenyum lebar tatkala melihat Lana dan Syafa setia menantinya di kawasan letak kereta kolej.
Zack turunkan cermin keretanya. "Naiklah." Pelawa Zack ramah.
Lana dan Syafa laju meloncat masuk ke dalam kereta Zack.
"Assalamualaikum." Lana memberi salam.
"Waalaikumsalam." Zack menjawab salam Lana dengan senyuman.
"Hai." Syafa sapa dari belakang.
Zack menoleh melihat Syafa di belakang. "Hai. Lama tak nampak Fa." Zack senyum.
Syafa turut sama senyum. "Ada je. Muhasabah diri." Syafa berseloroh. Dia tertunduk.
"Lama dah kan kita bertiga tak pergi ceramah agama sama-sama." Lana memulakan perbualan antara mereka.
"Haah. Dah lama Zack tak ajak kita. Entah-entah dia ada geng baru nak pergi ceramah agama kot." Syafa menyampuk.
Zack senyum dengan usikan Lana dan Syafa.
"Zack." Syafa panggil tiba-tiba.
Zack menoleh sekilas ke belakang. "Kenapa Fa?" Tanya Zack.
"Saya emmm. Saya errr." Syafa teragak-agak.
"Eh? Kenapa ni?" Zack tanya tanpa menoleh ke belakang. Dia fokus pada pemanduan.
"Errr saya nak minta maaf dekat awak." Beritahu Syafa.
"Maaf? Maaf kenapa?" Zack bertanya tanpa mengetahui sebab permohonan maaf Syafa kepadanya secara tiba-tiba.
"Errr. Saya buat salah dekat awak." Jawab Syafa perlahan.
Zack tercengang. "Salah apa Fa? Tak fahamlah."
"Saya dah burukkan hub..."
Belum habis Syafa bercakap Lana segera memotong.
"Saya laparlah. Awak singgah dekat mana-mana kedai mini stesen minyak boleh?"
Zack pandang Lana. "Err boleh. Boleh." Zack lantas memberi isyarat untuk memasuki lorong di sebelah kiri bagi singgah ke stesen minyak berhampiran.
Zack memberhentikan kenderaannya di kawasan tempat letak kereta stesen minyak petronas.
"Awak nak makan apa untuk alas perut. Saya belikan." Tanya Zack sambil membuka tali pinggang keselematan yang dipakainya.
"Belikan saya air milo boleh?" Lana beritahu Zack.
"Makanan?"
Lana geleng kepala.
"Awak Fa?" Zack pandang Syafa di tempat duduk belakang.
"No, thanks. Saya tak nak apa-apa." Syafa menolak.
Zack keluar dari kereta dan menghilang ke dalam kedai serbaneka.
"Fa." Lana pandang Syafa.
"Kenapa awak potong apa yang saya nak cakap tadi?" Syafa balas pandangan Lana.
"Fa. Itu yang saya nak cakap tadi."
"Cakap apa?" Syafa sedikit tidak berpuas hati.
"Benda yang dah berlalu jangan di ungkit. Kalau boleh saya pun tak nak Zack tahu awak dah beritahu kak chik tentang kisah silam dia. Selebihnya saya tak nak Zack kecewa dengan sikap awak." Bicara Lana lembut.
Syafa diam sejenak.
"Tapi saya rasa bersalah sebab dah khianati dia." Syafa tunduk malu.
"Awak bantu dan sokong dia sekarang Fa. Dia pun perlukan sokongan awak juga. Selain saya, dia cuma ada awak je."
Syafa angguk. "Saya tak sebaik awak Lana. Hati saya hitam, saya tak mampu nak bersangka baik macam awak."
"Saya tak baik. Saya sentiasa mencuba untuk jadi baik." Lana senyum.
Syafa turut sama senyum.
Zack masuk ke dalam kereta. "Borak fasal apa ni. Macam serius je?" Tanya Zack.
Air kotak milo dihulur kepada Lana.
Lana menyambut sambil tersenyum. "Takde apa. Cerita fasal kelas siang tadi je." Lana berdalih.
"Jomlah gerak. Lambat sampai nanti." Ajak Lana.
Zack memandu keluar dari situ dan menuju ke masjid.