Bahagian 101

58 5 0
                                    

Lana segera menerpa memeluk Mak Kiah seolah-olah sudah bertahun tidak bertemu.

Mak Kiah juga mendepa tangan menanti pelukan Lana.

Zack tersenyum memandang telatah dua wanita kesayangannya itu.

Saiful menguis perlahan lengan Zack yang begitu asyik tersenyum melihat telatah Lana dan emaknya. "Tu bapak tu. Pi lah salam." Beritahu Saiful.

Zack serba salah. Dia berjalan mendekati bapanya dengan teragak-agak. Zack takut-takut menghulur tangannya untuk bersalam dengan bapanya. Wajahnya ditundukkan. Terasa gerun hendak bertentang mata.

Secara tiba-tiba badan Zack dirangkul kemas. Zack terasa sukar untuk bernafas apabila badannya dipeluk erat bapanya.

"Maafkan bapak Zafran. Maafkan bapak." Suara Pak Zahir kedengaran teresak-esak.

Zack kaget. Dia tidak mampu bergerak walaupun seganjak. Badannya keras dalam pelukan ayahnya.

"Bapak salah. Sepatutnya bapak bimbing hang ke pangkal jalan tapi bapak ego. Bapak buang hang." Pak Zahir menangis teresak-esak.

Zack meleraikan pelukan bapanya. Dia mengambil tangan bapanya lantas dikucup lembut tangan itu.

"Tak pakkkk. Cheq yang salah. Cheq anak yang banyak berdosa. Pak ampunkan dosa-dosa cheq pak. Cheq dah bertaubat. Cheq nak jadi anak yang dibanggakan oleh bapak." Zack menarik teresak-esak di tangan bapanya.

Lana dan Mak Kiah yang melihat adegan tersebut tersenyum bahagia. Air mata yang jatuh perlahan di pipi Mak Kiah disapu lembut oleh Lana.

"Alhamdulillah. Doa Zafran dah dimakbulkan Allah SWT." Bisik Lana perlahan namun didengari oleh Mak Kiah.

"Terima kasih Lana sebab menjadi asbab kepada perubahan Zafran." Mak Kiah senyum pandang Lana. Badan kecil Lana kembali dirangkul di dalam pelukannya. Hatinya sedih bercampur bahagia yang tidak dapat diluahkan kecuali dengan air mata.

"Sudahlah sedih-sedih ni. Meh kita naik ke rumah. Mak dah masak macam-macam lauk tu. Kari ayam kampung dengan betik kegemaran hang pun ada Zack." Saiful mencelah akhirnya setelah drama air mata antara Zack, Lana, Mak Kiah dan Pak Zahir berakhir.

Pak Zahir perlahan-lahan mendekati Saiful. "Terima kasih Pul sebab menyedarkan bapak. Bapak pun banyak salah dengan hang." Bahu Saiful dipeluk Pak Zahir.

Saiful tersenyum memandang Pak Zahir. "Bapak tak salah aih. Biasalah kita ni manusia biasa. Ada masa buat silap. Yang penting kita mengalah dan akui kesilapan kita." Pelukan Pak Zahir di balas Saiful.

"Meh naik Lana. Makcik masak macam-macam tu. Tapi tak tahulah kalau Lana suka ke tak. Masakan kampung je." Mak Kiah menarik tangan Lana untuk naik ke rumah.

"Apa pulak bahasakan diri tu makcik. Bahasakanlah diri tu mak." Saiful sempat mengusik Mak Kiah.

Lana senyum malu mendengar usikan Saiful itu.

Sepantas kilat Zack menyinggung perut Saiful.

Saiful menyeringai kesakitan tatkala disinggung Zack. "Sakitlah!"

"Hang tu control sikit mulut tu." Bisik Zack perlahan.

"Biaqlah. Biar mak dengan Lana tu practice siap-siap. Esok-esok takdelah kekok nak bahasakan diri tu mak. Yang hang nak malu sangat pasai apa. Aku usik Lana bukan usik hang!" Saiful menjawab dengan suara kuat. Sengaja dia ingin membuli Zack.

Jawapan Saiful itu mengundang ketawa semua yang ada di situ.

Zack tersenyum malu sambil memerhati Lana yang berjalan berpimpin tangan dengan emaknya menuju ke dapur.

LELAKI SEPERTI DIAWhere stories live. Discover now