"Huh! Panas betul hari ni." Lana mengesat peluh yang mengalir di wajahnya dengan tuala kecil yang diletakkan di bahunya.
"Kak Lana. Mana lagi goodies bag. Tetamu kat belah sana tak dapat goodies bag lagi." Asha sepupu Lana yang berusia 11 tahun mendekati Lana.
Lana pandang Asha. "Yang akak dah bagi sekotak tadi mana?" Lana cekak pinggang.
Asha senyum. "Dah habis Asha beri dekat tetamu lah." Petah Asha menjawab.
"Sekejapnya dah habis. Asha bagi kat tangan tetamu atau Asha baling je macam rebut gula-gula tu?" Lana pandang Asha.
"Asha bagi kat tangan tetamu lah Kak Lana. Takkan nak baling-baling pulak." Semakin petah Asha menjawab.
Lana mengeluh perlahan. "Hah. Tunggu sini. Kejap lagi Kak Lana bawa lagi sekotak."
Lana menghilang ke dalam rumah untuk mengambil kotak berisi goodies bag untuk di agihkan kepada tetamu majlis perkahwinan Lasrah dan Adam.
"Ughh. Ughhh. Ughhh." Sehabis kudrat Lana menarik kotak besar yang berisi goodies bag dengan badannya yang kecil itu.
"Lana." Abang sulung Lana menegur.
"Along tolong Lana tolak kotak. Biar Lana tarik." Laju Lana meminta pertolongan abangnya.
Selesai kotak ditarik keluar untuk memudahkan Asha mengambil goodies bag untuk diberikan kepada tetamu, Lana duduk di kerusi.
"Apa Lana ni? Bukan main teruk lagi rupa. Dengan compang campingnya. Dah hilang vogue adik Along ni." Along mengusik Lana.
Tudung Lana yang kelihatan senget dan terkelepet menandakan Lana tidak berhenti berbuat pekerjaan dari tadi.
"Lana sibuklah Along. Nak sediakan makanan pengantin, nak menghidang. Ni... Goodies ni pun Lana yang kena settle. Macam mana nak vogue." Lana tersengih.
Along tersengih melihat keletah adik bongsunya itu.
"Yang Along ni duduk sini tak tolong orang ke? Angkat gulai ke. Cuci pinggan ke. Angkat pinggan ke." Lana memandang Alongnya.
Along tepuk dahi. "Along memang tengah sibuk tolong tambahkan gulai dalam bekas bufet tadi tapi umi suruh Along panggil Lana."
"Umi cari Lana. Kenapa?"
Along jungkit bahu. "Manalah Along tahu."
"Umi kat mana?" Lana menjengah kepala mencari kelibat uminya dalam kalangan tetamu yang ramai.
"Tuuuuu. Sana tu." Along menunjuk ke arah sebuah khemah.
"Lana pergi dekat umi dululah." Lana bingkas bangun dan menuju ke arah uminya.
"Umi. Along kata umi cari Lana. Betul ke?" Lana duduk di kerus sebelah uminya yang kosong. Lana mengibas-ngibas mukanya dengan tuala kecil di bahunya. Habis senget benget tudungnya.
Hajah Maimon senyum melihat Lana. Dia membetulkan tudung Lana yang senget itu.
"Takpe umi. Kejap lagi karang senget balik tudung ni. Lana ada banyak kerja lagi nak kena buat."
"Lana." Hajah Maimon senyum lagi. "Mari umi kenalkan Lana dengan Luqman."
Lana terkejut. Riak wajahnya seolah tertelan butir nangka.
"Ini Luqman. Yang tu ibu Luqman dan yang hujung tu ayah Luqman. Ini Lana anak saya." Hajah Maimon senyum lebar.
"Asal time muka aku macam orang tak siap ni umi nak buat sesi perkenalan." Bisik hati Lana.
"Oh ini Lananya. Comel sangat orangnya." Ibu Luqman memuji.
Lana bangun dari duduk dan segera bersalam dengan ibu Luqman.
Luqman sempat mengerling Lana yang menyalami ibunya.