"Makkkkk." Saiful memanggil seakan berbisik.
Mak Kiah berpaling ke arah Saiful yang memanggilnya dari luar pintu dapur.
"Awat hang Pul?" Mak Kiah berjalan ke arah Saiful yang tersengih-sengih berdiri di belakang pintu dapur.
"Pelan-pelan sikit cakap tu mak." Saiful berbisik perlahan.
"Awat?"
"Pak mana mak?" Saiful masih lagi berbisik.
"Pak hang pi mana lagi kalau petang-petang lagu ni. Lepak warunglah dia." Mak Kiah membebel.
"Mak. Mari sini sat." Saiful tarik tangan Mak Kiah.
"Nak pi mana pulak ni Pul?" Mak Kiah menurut. Dia menyarung selipar dan keluar mengikut Saiful.
"Mai dok sini sat." Saiful mengajak Mak Kiah duduk di bangku yang menghadap sawah di tepi dapur.
"Awat hang ni? Buang tebiat ka?" Mak Kiah pandang Saiful tidak puas hati.
"Mak pejam mata sat." Arah Saiful.
Mak Kiah mencemik mukanya. "Tak mau aku. Hang nak buat apa?"
"Ada hadiah untuk mak ni. Sebab tu kena tutup mata." Saiful tersengih memujuk Mak Kiah.
"Yelah! Yelah!" Mak Kiah menutup mata.
Perlahan-perlahan Saiful mengeluarkan telefon bimbit dari poket baju kemejanya lantas diletakkan di hadapan wajah Mak Kiah.
"Mak. Bukaklah mata tu." Arah Saiful.
Perlahan-lahan Mak Kiah membuka matanya. Figura di dalam telefon di hadapannya mengejutkan Mak Kiah. Dia lantas menangis teresak-esak.
"Awat mak ni. Tak mau lah lagu ni. Teriak pasai apa." Saiful duduk di sebelah Mak Kiah. Cuba menenangkan emosi si ibu.
Zack di sebelah sana talian tersenyum melihat emaknya dan Saiful.
Setelah sekian lama dipujuk oleh Saiful, Zack akhirnya bersetuju untuk membuat panggilan secara video dengan Saiful dan emaknya.
"Assalamualaikum mak. Mak sihat ka?" Zack bertanya sayu.
Mak Kiah yang masih menangis mengesat air matanya dengan hujung lengan bajunya. "Alhamdulillah. Mak sihat. Hang sihat ka?" Mak Kiah bertanyakan perihal Zack.
"Alhamdulillah. Cheq sihat mak." Zack cuba untuk tersenyum bagi menutup rasa sedihnya.
"Segak anak mak pakai baju melayu." Mak Kiah sempat membelek baju yang di pakai Zack.
Zack senyum. Dia menilik baju yang di pakainya. "Cheq baru balik solat Asar jemaah dekat masjid tadi. Tak sempat tukaq baju si Pul ni dah kalut ajak video call."
Saiful senyum mendengar jawapan Zack.
"Baguslah. Mak lega bila dengaq hang dah berubah. Tengok hang lagu ni, mak tak dak apa nak mintak dah. Mak dah boleh mati dengan tenang." Mak Kiah gagal kawal air matanya. Dia benar-benar lega melihat perubahan anaknya itu.
Zack turut sama gagal mengawal air matanya. "Awat habaq lagu tu mak. Mak jangan tinggalkan cheq mak." Zack jawab dalam esak tangis.
"Hang sekarang lagu mana? Pul habaq hang nak kahwin dengan Lana. Betui ka?" Tanya Mak Kiah dalam loghat utara yang pekat.
Zack senyum malu. "Cheq tunggu Lana habis belajaq dulu mak. Mak doakanlah dipermudahkan urusan cheq dengan Lana."
Mak Kiah angguk. Dia masih lagi menangis perlahan. "Doa mak sentiasa bersama hang. Semoga hang dengan Lana cepat-cepat kahwin sebelum mak tutup mata."
"Awat habaq lagu tu mak." Hati Saiful tersentuh mendengar kata-kata Mak Kiah. Bahu wanita itu dipeluknya erat.
"Pul. Hang jaga mak elok-elok tau! Kalau ada apa-apa, hang cepat-cepat bagitau aku Pul." Zack berpesan dalam tangisan.
Saiful angguk mendengar pesanan Zack.
"Hang tu yang kena jaga diri. Hang duduk jauh di perantauan. Jauh dari mak dengan pak. Jaga diri hang tu elok-elok. Kami ni dah tua. Entah esok entah lusa je masa yang tinggai." Pesan Mak Kiah kepada Zack.
Zack tutup wajahnya dengan tangan. Dia cuba menahan air matanya dari terus mengalir. "Mak. Kalau mak cakap fasal mati lagi, cheq tak mau cakap dengan mak dah." Zack mengugut Mak Kiah.
"Mak kena panjang umoq. Mak kena tengok cucu-cucu mak nanti." Sambung Zack lagi.
"Kalau macam tu hang cepat-cepatlah pinang Lana." Mak Kiah memberi saranan.
"Nanti mak datang pinangkan Lana untuk cheq ya. Mak janji ya?" Zack angkat jari kelingkingnya mengajak Mak Kiah berjanji kepadanya.
Mak Kiah juga mengangkat jari kelinkingnya dan ditunjukkan kepada Zack. "Mak janji." Janji Mak Kiah dalam tangisan.
"Terima kasih mak." Zack senyum.
"Zack. Aku letak dulu na. Kejap lagi pak mesti balik." Saiful beritahu Zack.
Zack angguk tanda memahami.
"Hang jaga mak dengan pak ya Pul." Sempat Zack berpesan kepada Saiful.
Saiful angguk kepalanya.
"Mak. ampunkan semua dosa-dosa cheq ya." Zack pandang Mak Kiah dengan penuh harapan.
"Mak dah lama ampunkan dosa-dosa hang nak." Mak Kiah menangis semula.
Saiful memeluk erat bahu Mak Kiah.
"Nanti kita berbual lagi ya Zack. Assalamualaikum." Cepat-cepat Saiful mematikan talian tatkala dia terdengar bunyi motosikal bapanya masuk ke kawasan halaman rumah mereka.
"Waalaikumsalam." Zack di hujung sama merenung telefonnya. Dia terasa sedikit lega dapat melihat wajah emaknya walau dari kejauhan.