"Awak nak praktikal dekat mana nanti Lana?" Syafa berbisik perlahan.
"Entah. Tak tahu lagi." Lana jungkit bahu. Tumpuannya masih lagi kepada pensyarah di hadapan.
"Saya ingat nak praktikal dekat firma sepupu saya je dekat Johor." Syafa memberitahu tanpa di tanya.
Lana mengalihkan tumpuannya kepada Syafa. "Bukan dulu awak kata nak praktikal dekat sini je ke?"
Syafa tunduk. "Hmmm. Hajatnya memang macam tu tapi papa saya tak kasi." Syafa bermuram.
"Habis saya macam mana? Awak kan dah janji nak praktikal sama-sama dengan saya dekat sini." Suara Lana kedengaran hampa.
"Saya tahu tu...." Syafa turut hampa.
"Sedihlah saya macam ni." Lana benar-benar hampa.
"Papa saya tak izinkan saya praktikal dekat sini. Dia nak saya balik Johor dan praktikal di sana. Senang papa nak hantar dan ambil pergi praktikal katanya." Syafa serba salah.
Lana mengeluh perlahan. "Takpelah kalau macam tu Fa. Dah papa awak tak izinkan. Takkan awak nak bantah keputusan papa awak." Lana pasrah.
"Awak tak nak balik praktikal kat tempat awak ke?" Syafa pandang Lana.
"Kalau boleh memang saya nak balik praktikal dekat tempat saya. Tapi masalahnya kampung saya agak jauh dari bandar. Jadi susah sikitlah untuk saya berulang alik nak pergi praktikal. Nanti menyusahkan abah pula kalau nak kena hantar saya pergi balik."
"Awak naiklah grab." Syafa mencadangkan.
"Manalah ada grab dekat kampung Fa. Bas pun ada 3 jam sekali je."
"Alahai. Susahlah macam ni." Syafa letakkan kepala di meja. Fokus mereka pada pensyarah mulai hilang.
"Apa kata awak drive kereta abah awak pergi praktikal." Syafa memberi idea.
Lana pandang Syafa. "Fa. Saya ni jangan kata kereta, motosikal dengan basikal pun saya fail."
Syafa tepuk dahi. "Alamak. Lupa."
"Hmmm. Takpelah. Awak baliklah praktikal dekat Johor. Saya praktikal dekat sini je. Saya boleh stay dekat sini je tak perlu sewa rumah dekat luar kampus."
"Tapi awak dah tahu ke nak pilih firma mana?"
Lana jungkit bahu. "Yang itu saya tak tahu lagi. Mungkin saya akan cari firma yang dekat-dekat area sini je." Lana cuba untuk tersenyum.
"Eh. Boyfriend awak tu kerja dekat firma guaman kan?"
Lana tercengang. "Siapa?"
"Zack lah. Siapa lagi."
"Hah! Mana awak tahu?"
Saya jumpa business card dia dekat tempat duduk belakang kereta dia."
Syafa menyelongkar beg galasnya.
"Nah."
Syafa meletakkan sekeping kad perniagaan di atas meja.
Lana melopong.
"Bila masa awak ambil? Salah tahu ambil barang orang tanpa kebenaran." Lana tolak kad itu ke hadapan Syafa.
Syafa angkat kad perniagaan tersebut. "Alah. Business card je pun. Bukannya saya ambil duit atau barang berharga."
"Fa. Itu tetap barang orang dan awak tetap salah sebab ambil barang orang tanpa pengetahuan tuannya." Lana membebel.
Syafa meletakkan kembali kad perniagaan itu di hadapan Lana. "Kalau awak rasa nak selesaikan masalah awak ni, baik awak ambil kad ni. Kalau tak nak, terpulang." Syafa bangun. Beg di galas ke bahu. Kelas mereka telah tamat. Pelajar-pelajar lain sudah mula meninggalkan kelas.
Lana termanggu. Dia merenung kad di meja. Dengan perlahan dia ambil dan simpan kad itu ke dalam poket beg galasnya. Dia bangun dan berjalan mengikuti belakang Syafa.
Syafa senyum. Dia menggeleng kepala melihat telatah Lana.