"Berapa lama cuti semester kamu Lana?" Hajah Maimon bertanya sambil tangannya ligat menggaul tepung untuk dibuat cucur bilis untuk minum petang.
"Sebulan umi." Jawab Lana. Tangannya juga sibuk membancuh kopi.
"Lana. Kamu dapat boyfriend tak kat sana?" Lasrah yang baru muncul di dapur mula mengusik adiknya.
"Ish Kak Chik ni." Lana malu-malu.
"Tengok gaya reaksi tu mesti dah dapat boyfriend ni." Lasrah mengusik lagi.
"Mana adalah." Lana menafikan.
Lasrah senyum melihat Lana yang kelihatan malu-malu. "Ni mesti hati tengah bunga-bunga."
"Eh Kak Chik ni. Mentang-mentanglah dia dah nak kahwin, usik-usik kita pulak. Hati dia tengah bunga-bunga, kata kita pulak." Giliran Lana pula mengusik Lasrah.
Lasrah tersenyum teringatkan bakal suaminya Ustaz Adam rakan sekerja abang longnya di tahfiz.
"Haaa. Tu tersenyum-senyum tu teringatkan abang Adam lah tu." Lana makin giat mengusik Lasrah.
"Haruslah. Seminggu je lagi kan?" Lasrah senyum berseri-seri teringatkan lagi seminggu dia dan Adam akan disatukan.
Lana tersenyum melihat Lasrah yang begitu berseri-seri. Tangannya ligat menyusun cawan dan piring ke atas dulang.
"Sudah-sudahlah berangan tu. Takkan lari abang Adam tu." Bisik Lana perlahan di telinga Lasrah.
"Cis." Lasrah cepat-cepat mencubit.
"Adui. Sakitlah." Lana menggosok lengannya yang dicubit Lasrah.
Hajah Maimon yang dari tadi memerhati segera menyampuk.
"Sini kamu berdua. Goreng cucur ni." Arah Hajah Maimon.
"Haaa. Goreng cucur tu Lana. Kamu kenapa praktis, nanti nak goreng cucur untuk suami." Lasrah mengusik Lana lagi.
Mangkuk berisi bancuhan cucur bertukar tangan. Lana menggaulnya sebelum mula menggoreng cucur tersebut.
"Lana tak perlu praktis dah Kak Chik. Lana dah pro semua kerja dapur." Lana berlagak.
"Lagi pun Lana muda lagi. Nak bersuami apa." Sambung Lana lagi.
"Mudalah elok kahwin. Nanti dah berusia kahwin, umur berapa nak beranak." Sampuk Hajah Maimon.
"Ala umi. Lana kan belajar lagi." Lana menjawab sambil menggoreng cucur. Ligat sekali tangannya.
"Umi bukan suruh kahwin sekarang. Bertunang je dulu. Habis belajar terus kahwin." Hajah Maimon menjawab.
Lana senyum. "Ah umi ni. Lana ni, calon pun takde."
Hajah Maimon mendekati Lana. Bahu Lana dipegang lembut. "Jangan risau. Abah dah cari calon yang terbaik untuk kamu." Usai berkata, Hajah Maimon berlalu pergi sambil membawa dulang berisi kopi dan cawan ke ruang tamu.
Lana terkesima. Dia seakan tidak percaya dengan apa yang didengarinya.
"Lana." Perlahan Lasrah menyentuh Lana.
"Kak Chik betul ke apa yang Lana dengar umi cakap tadi?" Lana memandang Lasrah. Matanya mulai berkaca-kaca.
"Kak Chik tak tahu Lana. Kak Chik pun baru tahu ni."
"Lana. Kak Chik yakin abah dan umi cuba buat yang terbaik untuk Lana. Sama macam abah dan umi carikan abang Adam kamu buat Kak Chik. Lana jangan risau ya. Kan umi kata bukan kahwin sekarang. Lana fokus pada pelajaran je dulu." Lasrah memujuk Lana. Dia yakin abah dan umi akan lakukan yang terbaik untuk Lana.