Bahagian 20

155 5 0
                                    

Zack mundar mandir. Hampir 3 minggu dia asyik mengunjungi pusat beli belah yang sama. Tatkala kaki terasa penat dia akan berehat di mana-mana coffee house.

"Takde lagi minggu ni gamaknya." Bisik hati Zack sendiri. Dia sendiri hampir berputus asa.

Sudah 3 minggu dia berulang ke pusat membeli belah yang sama untuk mencuba nasib jika dia terserempak dengan gadis yang sama.

"Takde rezeki aku untuk jumpa dia lagi." Zack mengeluh perlahan. Dia bangun dari duduknya dan ingin melangkah pergi.

Tiba-tiba Zack terpandang sekumpulan gadis yang sedang berjalan sambil tertawa.

Zack memerhati kumpulan gadis tersebut. Semakin lama semakin dekat dia dengan kumpulan tersebut. Satu persatu wajah gadis-gadis itu dilihat sehingga perbuatannya itu ditangkap oleh kumpulan gadis tersebut.

"Kau nak apa mat tengok-tengok kitaorang ni?" Kasar salah seorang dari gadis tersebut berbicara.

"Takde. Takde apa. Ingatkan kawan saya tadi." Zack tergagap-gagap menjawab.

Kumpulan gadis itu segera berlalu.

Zack mati kutu. "Mana nak cari budak tu entah."

Zack melangkah perlahan. Dia berhenti di hadapan sebuah kedai buku dan dia lantas berjalan masuk.

"Agak-agak ada tak buku yang boleh ajar solat." Hati Zack bicara sendiri.

"Bang, cari buku apa bang?" Zack ditegur seorang gadis pekerja kedai buku tersebut.

"Errr. Urmmm. Ughhh." Zack garu kepala.

"Saya nak tengok-tengok dulu. Ya! Saya nak tengok-tengok dulu buku apa yang saya berminat." Zack mengulang kata-katanya.

"Okey, abang tengok dulu buku-buku yang abang berminat, kalau perlu bantuan boleh panggil saya kat sana." Gadis itu menjawab sebelum berlalu pergi.

"Fuh!!!" Zack bernafas lega. "Macam mana aku nak bagitau dia buku ajar solat. Malulah aku." Zack mengomel.sendirian.

Zack berpaling untuk mencari buku yang diingininnya namun "Bukkkk!" Zack terlanggar seseorang.

"Allahuakbar! Maafkan saya." Suara lembut bersuara. Buku dari tangan yang jatuh terlepas segera dikutipnya.

Zack turut sama tunduk ingin membantu. "Maaf jugak sebab saya tak nampak awak." Laju tangan Zack mengutip buku-buku yang bertaburan.

"Ya Allah Lana. Kenapa ni?" Syafa yang terdengar kekecohan tersebut segera mendekati Lana yang terlanggar seseorang.

"Takde apa Fa. Saya cuma terlanggar orang." Lana bangun sambil menjawab pertanyaan Syafa.

Zack turut sama bangun dan dia langsung tergamam.

"Saya minta maaf banyak-banyak encik." Lana meminta maaf sambil tunduk berulang kali.

Zack masih tergamam melihat insan yang dicarinya ada didepan mata.

Lana serba salah. Lelaki di hadapannya begitu asyik memandangnya. "Encik saya minta maaf." Lana berkata sekali lagi. Zack masih lagi diam dan memandang Lana.

"Encik. Are you okay? Ada cedera kat mana-mana ke masa perlanggaran berlaku tadi. Cedera kat kepala ke. Apa ke." Syafa pula bersuara. Tanggannya digoyang-goyangkan di hadapan Zack.

Zack tersedar. "Maaf. Maaf. Saya yang berpusing je terus tadi. Tak tahu ada orang kat belakang." Giliran Zack pula memohon maaf.

"Eh takkk!! Salah saya tadi. Saya berjalan sambil menyemak buku rujukan ni tadi." Lana mengaku salah. "Encik ada luka ke?" Lana memandang Zack.

LELAKI SEPERTI DIAWhere stories live. Discover now