Bahagian 44

97 4 0
                                    

Zack berlari anak. Cuba untuk jalan beriringan dengan Lana dan Syafa yang dilihatnya sedang jalan berduaan.

"Hai. Lama tak nampak." Zack senyum lebar menyapa.

Lana dan Syafa terkejut di sapa secara tiba-tiba.

"Allah." Lana menjerit perlahan.

Beg plastik dipegang Lana terjatuh. Laju Zack menunduk dan mengutip. Lana turut sama menunduk untuk mengutip tetapi tangan Zack lebih laju.

Tangan Lana bersentuhan dengan tangan Zack. Lana tersentak. Cepat-cepat dia mengalihkan tangannya.

Wajah Lana merah. Pertama kali dia tersentuh lelaki yang bukan ajnabi. Jantungnya berdegup kencang.

Zack senyum lebar. Plastik dihulur kepada Lana. Lana cepat-cepat ambil plastik yang dihulurkan Zack.

Wajah merah Lana ditatap Zack. Dia senyum lagi.

Lana tidak keruan. Senyuman lebar Zack membuatkan jantungnya berdegup lebih laju. Lana cepat-cepat tarik tangan Syafa ingin beredar dari situ.

Syafa yang terkejut di tarik secara tiba-tiba bersuara. "Eh. Eh. Nak ke mana?"

"Balik." Lana jawab sepatah.

"Tapi kan kita baru sampai." Syafa menjawab.

Zack berjalan cepat cuba mengiringi Lana dan Syafa. "Eh. Nanti dulu." Zack menghalang Lana untuk pergi.

Lana dan Syafa berhenti bila Zack berdiri di hadapan mereka.

"Awak berdua ni kenapa haaaaa!" Syafa melepaskan tangannya dari Lana. Lana dan Zack dipandang geram. Tangannya disilangkan memeluk tubuh.

Lana diam dan tunduk. Zack hanya senyum-senyum.

"Awak Zack! Kenapa asyik ikut kami?" Syafa pandang Zack.

Zack senyum menggoda. "Awak berdua kan dah janji nak bantu saya pilih buku." Zack beralasan.

"Bukan sekali je ke kami berdua berjanji dan dah ditunaikan pun." Syafa pandang Zack lagi.

"Eh. Bantu saya sampai saya betul-betul berubah dan jumpa jalan pulang. Bukan sekali je." Laju Zack menjawab.

"Hah awak Lana. Kenapa tiap kali jumpa Zack awak mengelak? Awak juga yang janji nak bantu dia." Lana dipandang Syafa.

Lana diam membatu. Langsung tidak memberikan sebarang jawapan.

Syafa bengang. Beg galas dibelakang ditanggalkan dari bahu. Sehelai kertas nota kecil dan sebatang pen di ambil dari poket beg galas. Dia menulis sesuatu di kertas nota tersebut dan lantas diserahkan kepada Zack.

Zack mengambil kertas tersebut dengan penuh tanda tanya.

Zack senyum lebar tatkala melihat kertas tersebut. Syafa di pandang dengan mata yang bersinar.

"Betul. Tu memang nombor telefon Dewi Lana binti Haji Lakiman." Syafa berkata seolah-olah mengerti pandang Zack.

Mata Lana terbuntang mendengar kata-kata Syafa itu.

"Awakkkk." Lengan Syafa dipegang Lana.

Syafa pandang Lana. "Eh penatlah macam ni. Mamat ni sebenarnya nak try awak. Alasan nak kita bantu dia tu cuma alasan semata. Takkanlah setiap minggu asyik terserempak kat sini je. Penatlah. Macam drama melayu pulak." Syafa membebel.

Lana diam mendengar bebelan Syafa.

Perhatian Syafa di alih kepada Zack pula. "Hah awak Zack! Nak tanya soal agama sangat kan? Nak Lana bantu awak kan? Whatsapp je si Lana tu. Lana tu pemalu. Nak-nak pula kalau awak asyik senyum menggoda. Lama-lama boleh runtuh iman dia tengok senyuman awak tu. Susah kalau awak nak tanya soal agama ni depan-depan macam ni. Awak tanya je dia through whatsapp ke call ke. Cuma janganlah kacau dia time kelas, time tidur atau time nak study. Make sense sikit." Giliran Zack pula dibebel Syafa.

"Hah satu lagi Zack. Kalau si Lana start bebel awak fasal agama nanti jangan terasa jemu pula. Saya dah kebal dengan semua tu." Sempat Syafa menambah.

Zack senyum mendengar bebelan Syafa. Terasa seperti muzik yang menenangkan.

"Awak senyum-senyum apa tu? Faham tak apa saya cakap ni?" Tanya Syafa garang.

"Errr. Faham. Faham." Laju Zack mengangguk. Walaupun Syafa bertubuh kecil molek tetapi dia sangat tegas.

"Kalau faham baguslah. Kalau nak mengorat cepat-cepatlah." Syafa bernada mengusik. Senyum terukir di hujung bibirnya.

Lana mencubit lengan Syafa. Zack tersenyum menunduk.

"Kami pergi dulu. Lepas ni harapnya takdelah lagi adegan terserempak ni. Drama sangat." Syafa menempelak Zack.

Zack senyum malu. Rancangannya seolah-olah dihidu oleh Syafa.

"Kami pergi dulu. Bye. Assalamualaikum." Syafa menarik tangan Lana dan berlalu pergi meninggalkan Zack.

Kali ini Zack tidak lagi menghalang. Kertas nota di tangan diciumnya berulang kali.

Sofia yang melihat dari kejauhan mengetap bibir.

LELAKI SEPERTI DIAWhere stories live. Discover now