22. Bileet ja ambulanssi

389 25 3
                                    

Aleksin pov:

Kävelen kohti Joonaksen kotia. Joel ilmeisesti on jo siellä. Toivon että löydän hänet ihmisten joukosta. En nimittäin tahdo olla yksin tai ventovieraiden ihmisten kanssa. Saavun Joonaksen talolle. Ovi on auki ja ihmisiä on ulkona että sisällä. Kävelen peremmälle Joonaksen kotiin ja törmään Joonakseen. En kirjaimellisesti. "Alluu" hän huutaa innoissaan ja tulee halaamaan minua. Hän on selvästi juonut. En ole itke koskaan edes maistanut alkoholia, enkä kyllä aijokkaan. "Missä Joel" kysyn tuolta minua puolitoista päätä pidemmältä pojalta kun hän päästää irti kaulastani. "Panemassa jonkun naisen kanssa" Joonas sanoo ja juo lisää. "Eiku oikeesti?" sanon hänelle. "No ei oikeesti. Se on keittiössä" hän sanoo. Lähden hänen otteestaan ja yritän päästä ihmisjoukon läpi keittiöön.

Saavun keittiöön jossa ei ole paljoa ihmisiä. "Kato Allu tuli" Olli sanoo ja osoittaa minua. Kävelen heidän luo ja Joel ottaa minut hänen kainaloon. "Haluutko sä jotain?" hän kysyy. Puristan vain päätäni. "Eikai sua haittaa jos mä juon vähä?" hän kysyy. "Ei, kunhan et vedä kännejä ja katoo jonnekki. Mä en haluu olla yksin" sanon hänelle. "En mä sua yksin jätä" Joel sanoo ja halaa minua.

Istuskelen olohuoneen sohvlla. Joel lähti käymään vessassa mutta lupasi tulla takaisin pian. Katselen humalassa olevia ihmisiä ja jätkiä jotka ovat myös aika humalassa. Hetken päästä joku istuu viereeni mutta se ei ole kukaan jätkistä. "Moi" hän sanoo. "Moi?" vastaan. "Mikäs sun nimi on?" hän kysyy. "A- Aleksi" vastaan hänelle. "No Aleksi, maistuisko?" hän kysyy ja ojentaa minulle viina pulloa. "Ei kiitos" vastaan. "Eiku ota vaan" hän sanoo. "En mä haluu" sanon. "Ota nyt" hän sanoo. "Oikeesti en mä haluu" sanon. Minua alkaa jo hieman ahdistaa. "Ota nyt. Vai etkö uskalla?" hän sanoo. "Hei mitäs täällä tapahtuu" Olli sanoo kun tulee luoksemme. "Tää yks pikkumies ei aijo juoda mitään" tuo ventovieras sanoo. "Nimen omaan pikkumies, sun kannattais jättää se rauhaan" Olli sanoo. "Miks, hyvinhä meillä tässä menee" hän sanoo ja laittaa toisen kätensä harteitteni yli. Katson Ollia anelevasti. "Joo hei kuule nyt on sun aika lähtee" Olli sanoo ja ottaa tuon pojan irti minusta.

"Mitä täällä tapahtu?" Joel kysyy kun saapuu luokseni. "Ei mitään. Yks känniläinen vaa tuli tähän" sanon. "Kai sä oot kunnossa?" hän kysyy ja kyykistyy eteeni laittaen kätensä polvilleni. "Joo oon. Ei mulla oo enää mitää hätää" sanon ja laitan käteni Joelin käsien päälle. Meillä on jonkin aikaa täydellinen katse kontakti kunnes kuuluu huuto. "Hyvää päiväää. Nyt ne bileet vihdoin saa alkaa" Onni sanoo. Mitä helvettiä hän täällä tekee. "Katos. Täällä onki yks tämmönen pikkunen" hän sanoo ja kaikki kääntyvät katsomaan minua. Katson Onnia pelokkaalla ilmeellä kunnes joel vetää minut ylös sohvalta ja vie minut keittiöön.

"Miks Onni ja sen kaverit on täällä?" kysyn Joelilta kun pääsemme keittiöön. "Joonas tuntee pari noista Onnin kavereista ja ilmeiesti muutki siitä porukasta tuli mukaan" Joen vastaa. Siirrän katseeni Joelista maahan. "Pärjäätsä?" hän kysyy. En vastaa mitään. "Hei Allu, pärjäätsä?" hän kysyy uunestaan. Silmistäni alkaa vuotamaan kyyneleitä. "Hei Aleksi, ei mitään hätäää. Mä oon sun turvana" Joel sanoo ja ottaa minut halaukseen. Halaamme hetken kunnes Joonas tulee keittiöön. "Hei onko kaikki hyvin?" hän kysyy ja laittaa toisen kätensä olkapäälleni. Erkanen Joelin kanssa halauksesta ja pyyhin kyyneliäni hupparini hihaan. "Mikä Allulla on?" Joonas kysyy huolestuneella äänellä. "No sanotaan nii et Onnin ja sen porukan tulo tänne ei ollu mikää maailman paras asia" Joel sanoo. "Mistä sä ne tunnet?" Joel kysyy ja kääntää pääni häneen. "Pitkä juttu, en haluu nyt alkaa kertoo" vastaan. "Okei, mut koita pärjää" hän sanoo ja halaa minua.

Istumme Joelin kanssa vierekkäin sohvalla. Porukka alkaa tosiaan olla jo kännissä. "Joel siinä ois juotavaa" joku poika sanoo. "Kiitos" Joel sanoo. "Haluutks sä?" hän kysyy ja ojentaa minule kuppia. Puristan hänelle vain päätäni. Kun Joel saa kupin juotua hän laskee sen pöydälle. "Hei onko kaikki hyvin?" kysyn kun hän laskee päänsä olkapäälleni ja sulkee silmät. "Mulla on huono olo ja päähän sattuu" hän vastaa. "Vienkö mä sut nukkuu?" kysyn ja Joel vastaa myöntävästi. Lähdemme kävelemään pois olohuoneesta kunnes Joel kaatuu maahan. "Sattuko?" kysyn. Mutta Joel ei vastaa. "Joel??" sanon muttei hän vastaa vieläkään. Käännän hänet selälleen ja kokeilen hänen pulssia se tutnuu mutta heikosti. "Hei Joel herää" sanon ja yritän herättää häntä. "Mitä tapahtu?" joku tyttö sanoo ja kyykistyy eteeni. "Joel joi jotai, sit sille tuli huono olo ja lähin viemään sitä pois mut sit se kaatu" sanon ja katson häntä itkuisilla silmilläni. "Hei ei mitään hätää, mä autan sua" hän sanoo ja laittaa kätensä olkapäälleni. "Kokeilitko sä sen pulssia?" tyttö kysyy. "Joo, se tuntu aika heikosti" sanon. "Okei" hän sanoo ja alkaa läpsimään kättään Joelin poskelle. "Hei Joel herääppäs" hän sanoo ja jatkaa läpsimistä. "Joeeel" hän sanoo. Mitään ei tapahdu. "Mä soitan amulanssin" hän sanoo ja kaivaa puhelimensa taskustaan.

Ambulanssi tulee luoksemme. "Väistättekö" ensihoitaja sanoo kun saapuu luokemme. "Mitä tapahtu?" toinen ensihoitaja kysyy. "Se joi jotain, sit se sano et sille tuli huono olo ja senpäähä alko sattuu. Sit olin viemässä sitä lepää mut sit se kaatu siihen eikä heränny" sanon vähän paniikissa. "Okei, ei mitään hätää" hän sanoo. "Hei intuboidaan tää" toinen heistä sanoo.

Ensihoitajat lähtevät kuljettamaan Joelia kohti ambulanssia. Kun Joel on saatu kyytiin toinen ensihoitaja kysyy minulta. "Haluutko sä tulla mukaan?" "Joo" vastaan. "No mee kyytiin" hän sanoo. Menen amblanssiin. Toinen ensihoitajista on minun ja Joelin kanssa ja toinen ajaa. "Osaisitko sä kertoo mitä Joel joi?" hän kysyy. Puristan vain päätäni. "Okei no ei se mitään" hän sanoo.

Saavumme sairaalan pihaan. Ambulanssin ovet aukeavat ja Joelia lähdetään kuljettamaan sisälle. "15-vuotias poika, löytäessä tajuton. Intuboitu kohteessa. Kaveri sano että oli juonu jotain ja sit valitellu pahaa oloa ja pään särkyä. Kaveri oli viemässä lepäämään kunnes hän lyyhisty maahan eikä heränny" ensihoitaja sanoo kun lääkäri ja hoitaja tulee meitä vastaan. "Viedään tutkimuksiin" lääkäri sanoo. "Säkö oot hänen kaveri?" hoitaja kysyy kun Joel viedään tutkimuksiin. Nyökkään vastaukseksi. "Pystyisitko sä soittaa hänen vanhemmille?" hän kysyy mutta pudistan päätäni. "Okei, osaisitko sä kertoo heidän nimiä?" hän jatkaa kyselyä mutta pudistan päätäni. "Okei, no mikäs hänen nimi on?" hoitaja kysyy. En saa sanaakaan suustani, ihan kuin suuni olisi liimattu kiinni. Silmistäni vain valuu edelleen kyyneleitä.

--------------------------------------------------------------

Sanoja 993

Life is like one variable // JoleksiDonde viven las historias. Descúbrelo ahora