Eby terburu-buru keluar apabila mendengar kereta Daniel di halaman rumah. Dia terus mendekati Daniel setelah Daniel keluar dari kereta.
"Yang kau tercegat kat tengah panas ni kenapa? Dah sawan?"sindir Daniel sambil mengunci keretanya.
Eby menjulingkan matanya ke atas.
"Eby ada benda la nak cakap"
"Apa dia?"jawab Daniel dengan malas.
Ishh! Mamat ni! Acuh tak acuh layan aku.
"Cikgu Adrar.. dia ajar subjek matematik kelas Eby"bagitahu Eby dengan muka sebeknya.
"So? Not my problem. Kau tu yang tak berhati-hati, kan dah dapat malu". Terus Daniel berjalan meninggalkan Eby.
Eby hanya menahan geram dengan sikap Daniel. Oo..takpe nanti aku tak nak tolong kau bila kau susah nanti. Huh!
💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗
Daniel POV
"Assalamualaikum mak long". Daniel memberi salam kepada mak longnya yang berada di dapur yang sedang membasuh pinggan.
"Waalaikumussalam, Daniel dah sampai rupanya." Puan Wardi menyambut salam anak saudaranya itu.
"Niel dah makan?"tanya Puan Wardi.
Daniel menggelengkan kepalanya tanda dia belum makan lagi. Hari ni boleh la dia lepak rumah mak long dia lama sikit. Esok kan cuti. Hari Sabtu. Lagipun kawan-kawan dia dah tahu yang dia ada mak saudara kat sini.
Puan Wardi menghidangkan makanan kepada anak saudaranya. Dia menghalang Daniel untuk menolongnya dan menyuruh Daniel tunggu di meja makan. Daniel hanya mengikut arahan mak longnya.
Sedang Daniel menikmati makanan yang dimasak oleh Puan Wardi, ada la satu jembalang yang berdiri berhampiran dengan meja makan. Jembalang itu terus merenung dia. Tetapi Daniel tidak pedulikan jembalang itu sebab jembalang itu cemburu tengok dia makan makanan sedap.
Pendek je jembalang ni. Sekali aku lepuk makin pendek jembalang ni nanti. Hahahahaha!
Jembalang a.k.a Eby penguin🐧
"Mak! Kenapa tak panggil Eby makan jugak. Mana aci beruk ni je yang makan"jerit Eby.
Tersembur makanan yang dimakan oleh Daniel setelah mendengar Eby memanggilnya beruk.
Beruk wehh beruk. Kalau dia panggil aku prince charming aku tak marah. Ni dia samakan aku dengan binatang berbulu yang asyik bergayut atas pokok tu!
Eby perasan Daniel memandangnya dengan pandangan yang tajam.
But she does not care about that.
Yang penting hati dia tengah geram dengan Daniel pasal tadi."Beruk mana pulak yang naik makan kat rumah kita ni sayang? Kita mana bela beruk"balas Puan Wardi dari dapur.
"Ni beruk kat meja makan ni."kata Eby tanpa rasa bersalah.
Puan Wardi keluar dari dapur dan melihat di ruang makan. Baru Puan Wardi sedar, beruk yang dimaksudkan oleh Eby rupanya Daniel. Mati-mati ingat beruk yang betul.
"Eby tak baik panggil Daniel beruk. Daniel kan sepupu Eby. Hormat la Daniel."nasihat Puan Wardi.
Daniel senyum sinis kepada Eby. Padan muka kau. Kau jugak yang kena. Eby memasamkan mukanya apabila Puan Wardi menyebelahi Daniel.
Puan Wardi menyuruh Eby duduk di meja makan sementara dia mengambil pinggan untuk Eby. Dengan penuh berhati-hati, Puan Wardi mencedokkan nasi ke dalam pinggan Eby.
"Nah,makan. Jangan bergaduh depan makanan,tak baik."pesan Puan Wardi. Puan Wardi tahu kalau ditinggalkan budak dua orang ni asyik bertekak je kerja diorang. Kalau bukan Eby yang mulakan dahulu, Daniel yang akan cari pasal dengan Eby. Dari kecil sampai la besar tak pernah nak berubah perangai diorang.
Ada je benda yang diorang nak gaduhkan.3 minit pertama, keadaan meja makan masih lagi senyap. Tiada suara yang kedengaran. 10 minit kemudian, barulah keadaan meja bising dengan suara Eby dan Daniel.
"Eby dululah yang ambil ayam ni"
"Aku dulu yang nak ambil. Kau yang rampas aku punya."
"Niel ambil la yang lain. Bagi la pada Eby."
"Tak nak! Aku nak yang ni jugak!"
"Makkkkkkkkkkkkkkk!"
Jelas,kuat,dan nyaring Eby menjerit memanggil emaknya. Sekali lagi, Puan Wardi terpaksa tinggalkan sekejap kerjanya di dapur untuk melihat dua orang budak bertuah di ruang makan.
"Eby, Daniel jangan bergaduh!"jerit Puan Wardi dengan lantangnya. Kedua-duanya terus senyap. Tidak berani untuk bersuara apabila Puan Wardi marah.
"Kamu berdua ni kan tahu bergaduh je kerja. Kan mak kahwinkan kamu berdua baru tahu." Ugut Puan Wardi kepada Daniel dan Eby.
Pantas mereka menggelengkan kepala. Memang tak la aku nak kahwin dengan budak pendek ni. Silap hari bulan melayang kuali atas kepala aku nanti. Mohon disimpangkan!
"Kalau tak nak, jangan bergaduh." Puan Wardi memusingkan badannya untuk kembali ke dapur. Pada masa itu, dengan cepat Eby mengambil semula ayam di dalam pinggan Daniel. Daniel ingin bersuara tetapi dipendamkan saja niatnya apabila Puan Wardi berpaling ke arah mereka. Hanya mampu memberi jelingan yang tajam kepada Eby yang tersengih kemenangan. Kau ingat cantik sengih macam tu. Cantik lagi bontot kucing la!
YOU ARE READING
Daniel's Girl
Teen FictionPenulisan untuk story ni agak kebudak-kebudakan pada awalnya, but chap 30+ dah ada perubahan. Thanks for reading,vote and comment this story💜 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Eby a.k.a Yuya Irdina, seorang gadis yang brutal. Dalam kasar ad...